ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان اصلاح شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۰۳
    کد خبر :428963

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را رفع کردند.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در دستور کار قرار گرفت.

نمایندگان مجلس در راستای رفع ایراد شورای نگهبان به جزء ۳ ماده ۶ این لایحه مصوب کردند «پوشش بیمه‌ای موضوع ماده ۱۴۸ قانون کار مصوب سال ۸۹ برای نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۸ سال شاغل الزامی است».

علاوه بر این، ماده ۷ این لایحه در راستای رفع ایراد شورای نگهبان به شرح زیر اصلاح شد:

«هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل، نوجوان و تمامی اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را بر عهده دارند، برخلاف مقررات قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی، از ثبت‌نام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند یا به هر نحوی، از تحصیل او جلوگیری کنند، به انجام تکلیف یاد شده و جزای نقدی درجه ۷ محکوم می‌شوند».

طبق تبصره این ماده، در صورت عدم تمکن والدین و سرپرستان قانونی به تشخیص دادستان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور مکلفند امکانات لازم را برای تحصیل اطفال و نوجوانان فراهم کنند.

در بند «ث» ماده ۹ مقرر شد «آزار جنسی ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه ۸ قانون مجازات اسلامی محکوم شود»؛ در این ماده مجازات والدین در صورت بی‌توجهی و سهل‌انگاری که موجب آسیب به اطفال و نوجوانان شود، تعیین شده بود.

به گزارش مهر، وکلای ملت با اصلاح ماده ۱۲ مقرر کردند «هرکس مرتکب قاچاق اطفال و نوجوانان شود، به مجازات حبس درجه ۳ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود».

همچنین در ماده ۱۳ در راستای رفع ایراد شورای نگهبان مقرر شد «انتقال اعضا و جوارح به بیماران نیازمند مشروط به اینکه عنوان «مصلح»، «اهانت» و «هتک» نداشته باشد و همچنین برداشتن آن عضو، مؤثر در مرگ او نباشد، از شمول این ماده مستثنی است»؛ طبق این ماده «هرکس مرتکب انتقال، خرید، فروش یا قاچاق اعضا و جوارح طفل و نوجوان شود، به مجازات حبس درجه ۳ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید