آیا این زن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می شود؟

    کد خبر :428697

گاردین نوشت: ابتدای سال جاری در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی در کنگره، نانسی پلوسی رهبر دموکرات های کنگره به سوالاتی درباره احتمال استیضاح ریاست جمهوری، داوطلب احتمالی برای یکی از کرسی های کابینه و رقابت مقدماتی در کلرادو پاسخ داد. پس از پایان کنفرانس رسمی نیز او صندلی خود را به جلوی جایگاه حضار کشاند و در قالب آنچه به رسم آوردن فرزندان به محیط کار در یک روز خاص تبدیل شده، به پرسش و پاسخ با فرزندان خبرنگاران پرداخت.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: در میان جمعیت یک دختربچه موفرفری دست خود را بالا برد و پرسید “شما چطور شد که این شغل را به دست آوردید؟” نانسی پلوسی که نخستین زنی در تاریخ آمریکاست که به ریاست مجلس نمایندگان رسیده و در میان زنان، بالاترین پست سیاسی را به دست آورده، در مورد این سوال تامل کرد. او در پاسخ گفت “رسیدن من به رهبری حزب دموکرات در کنگره به خاطر این است که همکارانم به من رای دادند”.

امروز که ۱۶ سال از حضور پلوسی ۷۸ ساله در بالاترین سطح رهبری حزب دموکرات می گذرد و احتمالا با بیشترین مقاومت روبرو خواهد شد، بار دیگر از همکارانش خواهد خواست که از او برای تصدی پست ریاست مجلس نمایندگان حمایت کنند. ائتلافی از نمایندگان دموکرات و نمایندگان تازه وارد خواستار تحول در رهبری حزب دموکرات هستند و قدرت کافی نیز برای جلوگیری از ریاست مجدد پلوسی دارند. با الهام از عملکرد کمیته استقلال کنگره که متشکل از گروهی از محافظه کاران قدیمی است که نقشی کلیدی در واداشتن سخنگوی جمهوریخواه مجلس، جان بوهنر به کناره گیری داشتند، مخالفان دموکرات نیز اصرار دارند که اگر پلوسی خود کناره گیری نکند، این موضوع را به صحن کنگره می کشانند.

تیم رایان نماینده دموکرات کنگره که در سال ۲۰۱۶ نیز پلوسی را در مسیر رسیدن به مقام ریاست مجلس به چالش کشانده بود، گفته که “باید خود را برای احتمال برگزیده نشدن پلوسی در سال ۲۰۱۸ آماده کنیم” که منظورش اشاره به میزان آرایی بود که پلوسی در صورت رای مخالف تمام جمهوریخواهان نیاز خواهد داشت تا مقام ریاست مجلس را از آن خود کند. اما پلوسی کاملا اطمینان دارد که رئیس بعدی مجلس خواهد بود. او پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: “من از حمایت قاطع حزبم برای ریاست مجلس برخوردارم”.

تاکنون کسی از حزب دموکرات با انتخاب او مخالفت نکرده است اما او با استقبال از هرگونه چالشی به خبرنگاران گفت: “وارد میدان شوید، دریا آرام است!”. دموکرات ها پلوسی را تحسین می کنند و او را معمار پیروزی اخیر در انتخابات میان دوره ای می دانند که منظورشان تلاش های موفقیت آمیز او در جمع آوری منابع مالی به میزان ۱۲۱.۷ میلیون دلار به اضافه اتخاذ موضعی است که درباره قانون درمان عمومی گرفت. هشت سال پس از پیروزی جمهوریخواهان در مجلس با وعده مخالفت با قانون درمان عمومی ارزان، اکنون دموکرات ها رقبای خود را به علت مقاومت در برابر محبوب ترین بخش های این قانون زیر سوال می برند.

ندیم الشامی، مدیر پیشین نیروی انسانی تحت ریاست پلوسی اخیرا در رویداد ویژه ای که از سوی نشریه پولیتیکو برگزار شد، گفته بود: “پس از کسب عنوان قهرمانی، کسی مربی تیم را اخراج نمی کند”. این نخستین بار نیست که در واشنگتن این احساس به وجود آمده که پلوسی به روزهای آخر خود رسیده است. اما تلاش ها برای این منظور در سال جاری قوت یافته است. به خصوص اینکه نماینده دموکرات، کانر لمب با این وعده که به مخالفت با انتخاب پلوسی خواهد پرداخت موفق به پیروزی غافلگیرکننده ای در انتخابات مجلس شد. طی انتخابات اخیر میان دوره ای، چندین نماینده دموکرات در حوزه های انتخابیه ای که پلوسی در آنها طرفداری ندارد، موضع مشابهی اتخاذ کردند.

پلوسی پیشتر دموکرات ها را تشویق کرده بود که هر کاری لازم می دانند برای پیروزی در انتخابات انجام دهند. دست کم نه نماینده دموکرات با شعار مخالفت با پلوسی موفق به پیروزی در انتخابات شدند و ماه آینده فرصت خوبی برای عملی کردن این وعده خود خواهند داشت. پلوسی در ۲۸ نوامبر در یک رای گیری مخفی با نخستین آزمون خود روبرو می شود که طی آن قرار است فراکسیون دموکرات، اعضای تیم رهبری او را برگزیند. انتظار می رود پلوسی به راحتی برنده این رای گیری با اکثریت مطلق شود. اما میزان آرای مخالف در این رای گیری نشان خواهد داد که آیا او در رای گیری بعدی که در صحن مجلس رخ خواهد داد، پیروز خواهد شد یا خیر.

تلاش ها برای جایگزینی پلوسی با اتهاماتی از قبیل نفرت از زنان و جنسیت گرایی مواجه می شود. طرفداران او با اشاره به موفقیتش در بازگرداندن حزب به اکثریت مجلس نمایندگان با کمک طبقه ای تاریخی از زنان، تلاش برای برکناری نخستین زنی که به مقام سخنگویی مجلس رسیده را زیر سوال می برند. اما مخالفان که تعدادی از زنلن منتقد نیز جزو آنها هستند با رد صریح این اتهامات می گویند تنها مساله انتخاب یک رهبری جدید مطرح است نه جنسیت.

از سال ۱۹۸۷ پلوسی نمایندگی سانفرانسیسکو را به عهده داشته است اما مشی سیاسی او تحت تاثیر یک محله کوچک ایتالیایی در بالتیمور است. او که یکی از شش فرزند و تنها دختر الساندرو، شهردار و نماینده شهیر است، شاگرد مکتب سیاسی پیشینه داری است که برای وفاداری ارزش قائل است. جمهوریخواهان پول زیاد در کمپین های تبلیغاتی خرج کردند تا او را از منصب نمایندگی پایین بکشند. در حملات تبلیغاتی، از پلوسی چهره ای به عنوان یک سیاستمدار عهدبوقی و لیبرالی ثروتمند از محلات غنی نشین سانفرانسیسکو ترسیم می شود.

سیندی سیمون روزنتال نویسنده کتاب “ریاست نانسی پلوسی و سیاست جدید آمریکایی” می گوید با این حال سالهاست که مجلس دموکرات به پلوسی وفادار مانده است. روزنتال معتقد است آنچه باعث آسیب پذیری پلوسی در سال جاری شده، ناشی از ضعف عملکرد او در رهبری مجلس نمایندگان نیست بلکه نتیجه سیاست موفقیت آمیز جمهوری خواهان در ترسیم چهره ای شیطانی از اوست که دموکرات ها توان ترمیم آن را در حوزه های انتخابیه ندارند. پلوسی گفته که قصد دارد پست ریاست را به دیگری انتقال دهد اما یک بازه زمانی برای دوران گذار تعیین نکرده است و این تعهدی است که تحقق آن موجب رضایت خاطر منتقدانش می شود.

حامیان و مخالفان پلوسی در هر دو حزب معتقدند پلوسی قانونگذاری فوق العاده و موثرترین رئیس مجلس در دوران معاصر است. پافشاری او بر نجات بانک ها در اواخر دوره بوش بود که به گذر از بحران مالی جهانی کمک کرد. در دوره ریاست جمهوری اوباما نیز دموکرات ها تحت رهبری او موفق شدند در سال ۲۰۰۸ اقدامات داخلی جاه طلبانه ای مانند قانون درمان ارزان، بودجه محرک اقتصاد و مقررات محیط زیستی را به سرانجام برسانند.

نماینده مریلند، جیمی راسکین که از حامیان پلوسی است می گوید: “او در بسیاری از جنبش های سیاسی و اخلاقی دوران مسئولیتش نقش ایفا کرده است و تجربه آنها را با خود به دوش می کشد. با احتساب تجربه و تعهدی که به رساندن رهبری حزب دموکرات به دوران مدرن دارد، او مناسب ترین شخص برای پست ریاست مجلس است.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید