احتمال بازداشت محمد بن سلمان در آرژانتین/ بن سلمان رو در روی رهبران جهان در نشست جی 20!

    کد خبر :428648

پس از ماجرای قتل خاشقجی محمد بن سلمان که متهم اصلی این پرونده است، تلاش زیادی برای احیای اعتبار از دست رفته خود انجام داده است.

به گزارش تابناک،در همین زمینه، بن سلمان در جدیدترین و جدی ترین تلاش ها برای به تصویر کشیدن یک چهره مثبت از خود و سرپوش نهادن بر جنایاتش در یمن و کشتن خاشقجی، یک تور دیپلماتیک و چند روزه بین المللی را آغاز کرده است؛ سفرهایی که از امارات متحده عربی از هفته پیش آغاز شده و قرار است با حضور در نشست جی 20 در آرژانتین خاتمه یابد.

با این حال، واکنش های منطقه ای و بین المللی زیادی به این سفرهای بن سلمان ایجاد شده که در کشورهایی همچون مصر و تونس آشکارا نمود یافته است؛ جایی که صدها فعال سیاسی و رسانه ای مصری و تونسی مخالفت خود با سفر بن سلمان به کشورهایشان را اعلام کرده اند.

با وجود این، فشار علیه بن سلمان به این مخالفت ها محدود نشده و خبرها حاکی از آن است که ممکن است ولیعهد سعودی تحت پیگرد و بازداشت بین المللی قرار گیرد.

در همین رابطه، روزنامه «گاردین» انگلیس در گزارشی با اشاره به این‌که ولیعهد عربستان سعودی با اتهامات عدیده‌ای در زمینه حقوق بشر مواجه است، نوشت: «بن سلمان» در صورت شرکت در نشست «جی ۲۰» در آرژانتین، ممکن است بازداشت شود.

گاردین در گزارشی به نقل از «ساره لیا ویتسون» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیدبان حقوق بشر در واکنش به خبر حضور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در نشست سران گروه «جی- ۲۰» نوشت: اتهامات بزرگی علیه «بن سلمان» وجود دارد و این بدان معنا نیست که وی به عنوان رئیس حکومت عربستان، می‌تواند از حق مصونیت برخوردار شود.

در این گزارش آمده است: ولیعهد عربستان سعودی در صورتی‌که برای مشارکت در نشست گروه «جی- ۲۰» در ۳۰ نوامبر به آرژانتین برود، احتمالا با خطر بازداشت روبه‌رو می شود.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، روبه رو شدن «بن‌سلمان» با چنین خطری به اصلی در قانون دیوان کیفری بین‌المللی بازمی‌گردد که بر اساس آن، دادستان کل در هر کشوری می‌تواند افراد مظنون به ارتکاب جنایاتی خطرناک مانند کشتار جمعی، شکنجه و اعدام خارج از چهارچوب قانونی را، با صرف‌نظر از محل ارتکاب آن جنایات، بازداشت کند.

این در حالی‌ است که نهادهای حقوق بشر در «بوینس‌آیرس »، پایتخت آرژانتین، هیچ طرحی جهت بازداشت بن‌سلمان ارائه نکرده‌اند. با این حال، حقوقدانان می‌توانند اتهاماتی را در دادگاه‌های اروپایی علیه او در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی مطرح، و بازداشت وی را از طریق اینترپل در آرژانتین مطرح کنند.

گاردین خاطرنشان کرد: حضور ولیعهد سعودی در نشست گروه «جی- ۲۰» رهبران جهان را در لحظه‌ای واقعی، که اجتناب از آن را ترجیح می‌دهند، قرار می‌دهد.

گاردین نوشت: می توان پیش بینی کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که قرار است در نشست بوینس آیرس حضور یابد، از آن به عنوان سکویی برای تقاضای رسیدگی به قتل خاشقجی بهره برداری کند. حزب عدالت و توسعه اردوغان نیز بیانیه ترامپ را در حمایت از محمدبن سلمان، خنده آور و مضحک توصیف کرده است.

اما احتمال دارد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که قبلا نیز فروش تسلیحاتی (بسیار محدود) کشورش را به عربستان قطع و برای 18 شهروند سعودی مظنون به دست داشتن در این قتل، تحریم سفر به کشورهای اروپایی وضع کرده، کاملا خود را از ولیعهد سعودی دور نگه دارد.

اما این معضل برای ترزا می نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه عمیق تر است، زیرا دولت های آنها هنوز به فروش تسلیحات به سعودی ها ادامه می دهند که در جنگ یمن از آن استفاده می شود و با توجه به این که هر دو از محبوبیت اندکی در کشورهایشان برخوردارند، مطابقت این فروش ها با اصول اخلاقی، برخورد آنها با محمد بن سلمان در این نشست به شدت در کانون و مرکز توجه قرار می گیرد.

لندن در صدد کسب حمایت در شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور تدوین و ارائه پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس انسان دوستانه و ازسرگیری عرضه مواد غذایی و تدارکات دارویی در یمن است و محمد بن سلمان و متحدانش می خواهند برای متوقف کردن این امر تلاش کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید