اروپایی‌ها علیه روسیه گارد گرفتند

    کد خبر :428609

شماری از مقامات اروپایی امروز با اشاره به تنش اخیر میان مسکو و کی‌یف، ضمن انتقاد از روسیه، احتمال تحریم‌های هر چه بیشتر مسکو را مطرح کردند.

به گزارش فارس، «اورسولا فون‌در لین» وزیر دفاع آلمان امروز سه‌شنبه از روسیه خواست تا ملوانان اوکراینی که دستگیر کرده است را آزاد کنند و گفت که هر دو طرف مناقشه کنونی میان روسیه و اوکراین باید نشان بدهند که می‌خواهند اوضاع را آرام کنند.

فون‌درلین در کنفرانس امنیتی برلین گفت که موقعیت هنوز کاملا درک نشده است اما مهم است که از ایجاد شرایطی خارج از کنترل خودداری شود. وی افزود: «این موضوع به مسئله تمامیت ارضی و اینکه نخواهیم اختلافات تشدید شود، بستگی دارد.»

«نوربرت روتگن» یکی از اعضای حزب دموکرات‌مسیحی آلمان هم امروز گفت که اروپا شاید در رابطه با توقیف قایق‌های اوکراینی و خدمه‌ آنها، تحریم‌های سنگین‌تری را علیه مسکو اعمال کند.

«کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد هم امروز در پی صحبت با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود در جمع خبرنگاران به این موضوع پرداخت و گفت که اتحادیه اروپا ماه آینده تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر خواهد گرفت.

کنایسل گفت: «در مورد موضوع تحریم‌های بیشتر، در زمان مقرر تصمیم‌گیری می‌شود. ما ماه دسامبر هم نشستی خواهیم داشت. همه‌چیز به تحولات و اقدامات دو طرف بستگی دارد اما ما باید این موارد را مورد بازبینی قرار دهیم.»

«آندری دودا» رئیس‌جمهور لهستان هم که به بلغارستان رفته‌ بود، امروز به تحولات روسیه و اوکراین پرداخت و گفت که در هر اقدام جهانی در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مشارکت خواهد داشت.

دودا گفت: «اگر اقداماتی اینچنین در سطح جهانی صورت گیرد مانند تحریم‌های بیشتر (علیه روسیه)، لهستان هم در آنها مشارکت خواهد داشت. ما برای هر اقدامی که به حل بحران کمک کند، آمادگی داریم.»

وزارت خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، دانمارک و کانادا همگی آنچه به عنوان خشونت روسیه علیه اوکراین تعبیر می‌شود را محکوم کرده‌اند.

شب گذشته هم «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با سران روسیه و اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد. ماس از مسکو خواست تا در زمینه تنش ایجاد شده میان روسیه و اوکراین، به قوانین جهانی احترام بگذارد و حق حاکمیت کشورهای همسایه را محترم بشمارد.

ماس در جریان سخنانی در برلین گفت: «هدف باید این باشد که روسیه همچنان به قوانین جهانی پایبند باشد و حق‌ حاکمیت کشورهای همسایه را نقض نکند. برای دستیابی به چنین هدفی، آلمان و هم‌پیمانان او در اروپا هم باید در این راستا حضور روشنی داشته باشند و به وسیله مذاکره به تحقق امنیت در اروپا کمک کنند.»

اروپا در شرایطی روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرده است که در پی بحران در شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده بود که به ویژه بخش انرژی را در این کشور هدف قرار داده بودند.

سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر (4 آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند که در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند.

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر «کرچ» کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

وزارت خارجه روسیه این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌آند و روسیه به تهاجم نظامی متهم کرده است. «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین درباره امکان اشغال کشورش به شدت هشدار داده است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل هم در این بیانیه تاکید کرد که او «از هر دو طرف درگیری می‌خواهد خویشتنداری حداکثری از خود نشان داده و بدون تعلل با توسل به همه ابزارهای مسالمت آمیز موجود مطابق با منشور سازمان ملل، اقداماتی برای مهار این اتفاق و کاهش تنش‌ها انجام دهند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید