سریع‌ترین کوسه جهان در آستانه انقراض

    کد خبر :428595

فعالان زیست محیطی هشدار داده‌اند که سریع ترین کوسه جهان پس از شکست طرح جلوگیری از صید بی‌رویه‌ی گونه‌های آسیب‌پذیر در آستانه انقراض قرار گرفته است.

کوسه “ماکو باله کوتاه” که می‌تواند با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت شنا کند در حالی در سراسر جهان صید می‌شود که هیچ نوع از سهمیه ماهیگیری بین‌المللی شکار آن را محدود نمی‌کند.

این گونه کوسه در اقیانوس اطلس شمالی که دانشمندان نسبت به کاهش حداقل دو سومی ماهیگیری در آنجا برای جلوگیری از صید بیش از حد توصیه کرده‌اند به شدت آسیب پذیر اعلام شده است.

کشورهای عضو کمیسیون بین المللی حفاظت از ماهی‌های تُن دریای اقیانوس اطلس (ICCAT) که شامل اتحادیه اروپا نیز می شود در سال گذشته میلادی برای محدود کردن شرایط صید و گزارش و بررسی تمام صیدهای صورت گرفته کوسه‌های “ماکو” در سال ۲۰۱۸ میلادی به توافق رسیدند. اما بررسی صیدهای ماه ژانویه تا ژوئن نشان داد در حال حاضر میزان صیدهای صورت گرفته ۵۰ درصد بیش از آستانه توصیه شده سالانه بوده است. این امر حاکی از آن است که کمیسیون بین المللی حفاظت از ماهی‌های تن دریای اقیانوس اطلس (ICCAT) به طور گسترده‌ای از تلاش برای کاهش مرگ و میر کوسه‌ها و توقف صید بیش از حد دست کشیده است.

برخی کارشناسان بیشتر این تقصیر را بر گردن اتحادیه اروپایی می دانند که با وجود بر عهده داشتن بیشتر بار صید کوسه‌های ماکو، هیچ گونه توضیح یا برنامه ای جهت بهبود این معضل ارائه نداده است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته اتحادیه اروپا ۶۵ درصد از صیدهای صورت گرفته کوسه‌های ماکو را بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن در اقیانوس اطلس شمالی برعهده داشته و بیشتر بار کشتی‌های این صیدها در مقصدهای اسپانیا و پرتغال تخلیه شده است. از همین رو تمرکز بر کاهش صید این دو کشور می تواند نقشی کلیدی در حفظ کوسه های در معرض انقراض ماکو داشته باشد.

۵۲ کشور عضو (ICCAT) برای حفاظت از ماهی های تن و گونه های شبیه به تن در اقیانوس اطلس و دریاهای اطراف آن تلاش می کنند. این کمیسیون ممنوعیت هایی برای حفظ انواع دیگر کوسه های آسیب پذیر از جمله کوسه دم‌دراز چشم درشت و کوسه سفیدلکه‌ای اقیانوسی اتخاذ کرده است اما در حفظ کوسه های ماکو شکست خورده است.

کوسه‌های ماکو صیدی بسیار باارزش در ماهیگیری های تجاری و هم چنین تفریحی به حساب می‌آیند. اگرچه کوسه‌ها به طور کلی به عنوان صیدی تصادفی در کنار صید ماهی‌های تن و شمشیرماهی‌ها به شمار می روند. اما در بیشتر ماهیگیریها عمده محصولات صیدی را تشکیل می‌دهند. به طور مثال در صیدهای عمیق مجمع‌الجزایر “آزور” کوسه‌ها ‌۸۰ درصد از محصولات صیدی را تشکیل می‌دهند.

به گفته کارشناسان کوسه ها باعث دوام اقتصادی ماهیگیری ها می شوند. کوسه های ماکو برای گوشت و باله‌هایشان صید می‌شوند. گوشت این کوسه‌ها بسیار قیمتی بوده و بازار خوبی در اروپا و به ویژه ایتالیا دارد و باله‌های آن‌ها نیز محصولی صادراتی تلقی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا کمیسیون اروپا طبق خواسته دانشمندان بلافاصله ممنوعیتی برای صید کوسه‌های ماکو برای ناوگان دریایی اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

به گزارش روزنامه گاردین، کوسه های ماکو نسبت به انواع دیگر کوسه ها دیرتر بالغ شده و باروری کمتری نیز دارند که همین خصوصیات آنها را در برابر صید بی‌رویه بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داد حتی در صورتی که صید کوسه های ماکو به صفر برسد و اقدامات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، این کوسه ها شانس ۵۰ درصدی برای احیا در برابر صید بیش از حد داشته حتی در همین صورت نیز احیای آنها دو دهه به طول می‌انجامد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید