کاهش شانس میزبانی آمریکای جنوبی از جام جهانی ۲۰۳۰ بعد از آشوب لیبرتادورس

  • ورزشی
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۶
    کد خبر :428420

صحنه‌های زشت پیش از بازی برگشت فینال جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی احتمال موفقیت اهالی این منطقه برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۰ را کاهش داده است.

ماجرای جنجالی که پیش از بازی برگشت فینال جام لیبرتادورس در پایتخت آرژانتین رخ داد و باعث به تعویق افتادن بازی به زمانی نامشخص شد، خدشه بزرگی به وجهه فوتبال آمریکای جنوبی زد آن هم در شرایطی که اهالی این منطقه امیدوار بودند میزبانی جام جهانی باشند که قرار است 12 سال دیگر برگزار شود.

در حالی که آرژانیتنی‌ها خود برای ارائه پیشنهاد میزبانی مشترک با اروگوئه از جام جهانی 2030 آماده کرده بودند، صحنه‌هایی درست پیش چشمان جانی اینفانتینو، رئیس فیفا شکل گرفت که شانس آنها برای تصاحب این امتیاز ارزشمند را کمرنگ می‌کند.

از بدشانسی آنها اینفانتینو که برای شرکت در جشن قهرمان جام لیبرتادورس به آرژانتین سفر کرده بود، شاهد آشوبی بود که در خیابان‌های منتهی به ورزشگاه مونومنتال بوئنوس آیرس شکل گرفت و طی آن دو بازیکن تیم بوکا جونیورز به خاطر حمله‌ای که به اتوبوس آنها صورت گرفت، مجروح شدند.

اینفانتینو در حالی بدون تماشای این بازی به اروپا برگشت که مطمئن بود هنوز خیلی تغییرات در آمریکای جنوبی لازم است تا یک بار دیگر امتیاز میزبانی از جام جهانی به این منطقه، خصوصاً به آرژانتینی‌ها داده شود و اگر این تغییرات صورت نگیرد، اعطای چنین امتیازی عملاً غیرممکن است. اگرچه جام جهانی فوتبال 4 سال پیش به برزیل رفت اما این بار وضعیت فرق می‌کند و فیفا نمی‌تواند این تورنمنت را به کشوری ببرد که نمی‌تواند از هرج و مرج پیش از تنها یک بازی جلوگیری کند و این همان نکته‌ای بود که آلخاندرو دومنگس، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی هم با همه عواقبش به آن اذعان داشته است.

به گزارش تسنیم ،او گفت: وضعیت استادیوم و اطراف آن به صحنه‌هایی از اقدامات خشونت‌آمیز مزخرف و بدون تنبیه تبدیل شده بود که امنیت بازیکنان، عموم مردم، کودکان و خانواده‌هایی که قصد داشتن صلح و آرامش بازی را تماشا کنند به خطر انداخته بود. تماشای چنین اتفاقات وحشیانه‌ای منزجر کننده بودند. این وحشیگری‌هایی که اعتبار فوتبال ما را نابود کرد، جان خیلی‌ها را به خطر انداخت.

اینفانتینو قرار است آخر هفته دوباره به آرژانتین برگردد. رئیس جمهور این کشور مائوریسیو ماکری که در گذشته رئیس باشگاه بوکا جونیورز هم بود، از او دعوت کرد در جلسه G-20 (کشورهای صنعتی و توسعه یافته جهان) شرکت کنند. این افتخاری بود که اینفانتینو بلافاصله آن را پذیرفت. به هر حال حضور در جمع رؤسای جمهور کشورهایی مانند آمریکا، چین، انگلیس و آلمان فرصتی نیست که هراز چند گاهی نصیب رئیس فیفا شود. حضور در این جلسه فرصتی بود که اینفانتینو می‌توانست از آن برای تبلیغ درباره فواید اعطای میزبانی جام جهانی به آمریکای جنوبی صحبت کند اما از این به بعد به خاطر آشوبی که هواداران ریورپلاته به راه انداختند او حالا نه تنها هیچ توجیهی برای دفاع از میزبانی آرژانتینی‌ها از جام جهانی ندارد بلکه از گوشه درباره خطرات اعطای این میزبانی به آنها هشدار خواهد شنید.

شاید تا پیش از اتفاقاتی که بیرون از ورزشگاه مونومنتال رخ داد، پیشنهاد میزبانی مشترک آرژانتین و اروگوئه بیشترین شانس را برای برگزاری جام جهانی 2030 داشت اما شانس میزبانی از تورنمنتی که مقارن با صدسالگی این رقابت‌ها خواهد بود هم حالا برای آنها کمرنگ جلوه می‌کند. آشوب هواداران ریورپلاته لطف بزرگی در حق دیگر کاندیداهای میزبانی از تورنمنت 100 سالگی جام جهانی می‌کند و این خبر خوبی برای اسپانیا، پرتغال و مراکش است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید