استفاده عربستان سعودی از جاسوس‌افزار اسرائیلی برای قتل خاشقجی

    کد خبر :428140

پس از گزارش رسانه‌ها از فروش یک بدافزار جاسوسی از سوی یک شرکت آمریکایی ـ اسرائیلی به رژیم‌های سرکوبگر، از جمله عربستان سعودی، این شرکت دوباره تحت فشار شدید افکار عمومی و رسانه‌های مختلف قرار گرفته است.

هفته گذشته، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد، گروه NSO گروهی از نرم‌افزارهای جاسوسی به نام Pegasus خود را به عربستان سعودی ارائه داده که در تصفیه مخالفان رژیم سعودی مورداستفاده قرار گرفته است.

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشا کننده اطلاعات طبقه‌بندی‌شده ایالات‌متحده، گفته است که از این جاسوس‌افزار برای رصد همکاران و نزدیکان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی مقتول و مثله شده، استفاده شده است.

وی در یک توییت در شبکه اجتماعی توییتر گفته است: روزنامه هاآرتص گزارش نشریه Citizenlab را تأیید کرد که می‌گویدريال اقدامات عربستان سعودی در تصفیه و نابودی مخالفان رژیم از سوی گروه NSO که یک شرکت هکری اسرائیلی از کنترل خارج شده تقویت شده است. قبل از مرگ خاشقجی، سه تن از آشنایان او توسط کیت جاسوسی NSO از سوی عربستان سعودی هدف گرفته شده بودند.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که خود پیش ‌از این با Pegasus آماج قرار گرفته است، خواستار لغو مجوز گروه NSO از سوی اسرائیل شده و در پی گزارش‌های فروش جاسوس‌افزارها به عربستان سعودی شده است.

این بدافزار اکنون دو سال است، شناخته شده. اپل در ماه سپتامبر 2016 یک به‌روزرسانی اضطراری برای iOS و macOS / OS X منتشر کرد تا سیستم‌عامل‌های خود را در برابر این بدافزار ایمن‌سازی کند.

این به‌روزرسانی‌های اورژانسی پس از آن رخ داد که یک فعال حقوق بشر در امارات متحده عربی با Pegasus مورد هدف قرار گرفت. این بدافزار از طریق یک پیام متنی که حاوی یک لینک است به گوشی این فعال حقوق بشری منتقل شده بود.

تجزیه‌وتحلیل‌های صورت گرفته توسط محققان امنیتی نشان می‌دهد، Pegasus کامل در گوشی هوشمند آیفون رسوخ می‌کند و مهاجمان قادر به دسترسی به پیام‌های صوتی و متن از طیف وسیعی از برنامه‌ها و همچنین فایل‌ها و اطلاعات لازم برای ورود به سیستم، ایمیل‌ها و سایر اطلاعات در دستگاه‌ها هوشمند هستند.

گروه NSO از سال 2016 به توسعه نرم‌افزارهای مخرب ادامه داده است.

نهاد Citizenlab در دانشگاه تورنتو در ماه سپتامبر یک گزارش منتشر کرد که بر اساس آن گفته شده، پگاسوس از زمانی که برای اولین بار کشف شد و در حال استفاده است، به 45 کشور از جمله ایالات‌متحده، انگلیس، فرانسه و کانادا گسترش داده شده است.

سازنده این نرم‌افزار جاسوسی در آن زمان گفت که محصولات خود را به بسیاری از کشورهای نامبرده در گزارش Citizenlab نمی‌فروشد و Pegasus تنها دارای مجوز فعالیت در کشورهای تأیید شده تحت چارچوب قوانین تجاری شرکت است.

گروه NSO در بیانیه‌ای به Citizenlab گفت: پگاسوس به‌طور خاص طراحی شده است که در ایالات‌متحده آمریکا کار نکند.

در ماه جولای یک برنامه‌نویس ارشد، که در گروه NSO کار می‌کرد، در مقابل دادگاه محاکمه شد که متهم به تلاش برای فروش مالکیت معنوی شرکت در Dark Net در مقابل 50 میلیون دلار آمریکا بود.

اکنون این شرکت بار دیگر و در پی قتل جمال خاشقجی زیر ذره‌بین نهادهای حقوق بشری رفته است و همکاری‌های عربستان سعودی با این نهاد اسرائیلی نیز خود به یکی دیگر از مستندات در حال افزایش ارتباطات مخفی میان این دو بازیگر اضافه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید