دو سالانه مجسمه‌های شهری به پله ششم رسید

    کد خبر :428123

ششمین دوره دو سالانه مجسمه‌های شهری تهران با 902 شرکت کننده برگزار خواهد شد.

برزین ضرغامی در نشست خبری امروز سه شنبه در تشریح روند برگزاری ششمین دو سالانه مجسمه‌های شهری تهران، گفت: تلاش ما این است که تا حد امکان فعالیت‌های خود را با همکاری کارشناسان و اصحاب رسانه انجام دهیم و در این مسیر پذیرای نقدهای سازنده خواهیم بود. تلاش می‌کنیم در طول سال فعالیت‌هایمان به گونه‌ای باشد که آنچه که مردم می‌خواهند محقق شود و رضایتمندی شهروندان حاصل شود. قطعا در مسیر دستیابی به رضایتمندی شهروندان در اجرای برنامه‌های مختلف و پروژه‌های سطح شهر از مشارکت شهروندان بهره می‌گیریم.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 2000 مجسمه در سطح شهر تهران وجود دارد و در طول سال تلاش می‌کنیم مجسمه‌های موجود را ساماندهی کنیم و فرصتی ایجاد کنیم که این مجسمه‌ها بهتر دیده شوند و پیام‌هایی که به همراه دارند صریح‌تر و شفاف‌تر منتقل شود.

ضرغامی ادامه داد: در راستای ساماندهی مجسمه‌های شهری راهکارهایی همچون فراخوان‌های مجسمه‌سازی از هنرمندان را در دستور کار قرار دادیم به شکلی که در طول سال سه الی چهار فراخوان دعوت از هنرمندان مجسمه ساز انجام می‌شود تا به این ترتیب زمینه خلق و تولید آثار برجسته و مورد نیاز در سطح شهر فراهم شود.

وی در خصوص ششمین دوره دو سالانه مجسمه‌های شهری تهران گفت: این دو سالانه می‌کوشد تا با ایجاد زمینه بروز ایده‌های بدیع و خلاق مبتنی بر غنای فرهنگی ایران به طور خاص به نیازهای کنونی و در حال توسعه کلانشهر تهران بپردازد و به الگوی مجسمه سازی شهری در سطح ملی دست پیدا کند. قطعا این دو سالانه با هدف تثبیت و ایجاد ساز و کار کیفی مجسمه سازی شهری برگزار می‌شود.

ضرغامی افزود: همچنین سمپوزیوم مجسمه سازی در سال آینده نهمین دوره آن برگزار خواهد شد که 30 اثر از سمپوزیوم قبلی در پارک قائم منطقه 18 به نمایش گذاشته می‌شود. در حقیقت با اجرای این سمپوزیوم‌ها و دو سالانه‌ها به دنبال تعادل و عدالت بخشی در بحث آثار هنری موجود در سطح شهر هستیم تا اینطور نباشد منطقه‌ای که غنی‌تر است آثار بیشتری در حوزه مجسمه سازی داشته باشد.

وی ادامه داد: سمپوزیوم مفاخر در سال جاری با موضوع پرداختن به شخصیت‌های فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: ششمین دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران در اردیبهشت ماه فراخوان آن اعلام شد و علاقمندان فرصت داشتند تا شهریور ماه سال جاری آثار خود را ارسال کنند. البته چارچوبی تعریف کردیم که چه افرادی می‌توانند در این دوسالانه شرکت کنند که باید حداقل سه شرط از شرایطی همچون تحصیلات آکادمیک هنری، حداقل هفت سال فعالیت مستمر هنری در زمینه مجسمه سازی، برگزاری نمایشگاه انفرادی یا شرکت در سه نمایشگاه گروهی، راهیابی به یکی از دوسالانه‌های مجسمه سازی، حضور در یک سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی، نصب مجسمه شهری و یا عضویت در انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران یا سایر مجامع هنری مرتبط را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران تاکید کرد: حدود 900 نفر در این فراخوان شرکت کردند و 700 اثر به صورت کامل به دست ما رسید که 300 نفر به مرحله دوم این دوسالانه راه پیدا کردند و 61 اثر انتخاب شد. یکی از ویژگی‌های این دوره از دوسالانه مجسمه‌های شهری این است که در طول 35 روزی که نمایشگاه آن برقرار است فعالیت‌های جنبی برگزار خواهد شد که به ارتقاء حوزه مجسمه سازی کمک خواهد کرد. علاوه بر این خیابان برادران مظفر که سال‌های سال است که توسط سازمان زیباسازی آماده شده است و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته در این دو سالانه از ظرفیت آن بهره گرفته خواهد شد و امیدواریم با فعالیت‌های امسال در این دوسالانه این خیابان به عنوان خیابان فرهنگی هنری مطرح شود و از این پس نیز برنامه‌های فرهنگی و هنری در آن اجرا شوند.

وی با اشاره به اینکه 15 اثر از 61 اثر راه پیدا کرده به مرحله دوم دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران انتخاب خواهند شد افزود: یک اثر نیز به انتخاب بازدید کنندگان منتخب می‌شود که مجموعا 16 اثر پس از یک سال نهایتا ساخته و سه اثر به عنوان آثار برتر معرفی خواهد شد. در داوری نهایی علاوه بر ویژگی‌های اختصاصی اثر شاخه‌هایی مانند رابطه مجسمه با محیط و تاثیر متقابل مجسمه و فضا نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص نسبت خانم‌ها و آقایان شرکت کننده در این دو سالانه گفت: در این دو سالانه 23 نفر خانم و 28 نفر از آقایان شرکت کردند که 50 نفر از شرکت کنندگان در مجموع زیر 40 سال سن دارند.

به گزارش ایسنا،ضرغامی درباره ساعات بازدید از این نمایشگاه تصریح کرد: افتتاحیه نمایشگاه 9 آذر ماه سال جاری انجام خواهد شد و آثار تا پنجم دی ماه به نمایش گذاشته خواهند شد. این نمایشگاه در گالری‌های خیال و آئینی موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار خواهد شد.

وی درمورد نمایش برخی مجسمه‌های شهری که تناسب زیادی با فرهنگ و سیمای بصری شهر ندارند، گفت: قطعا مجسمه‌ها کارکردهای مختلفی دارند. تلاش ما این است که به تمام سلیقه‌ها و نیازها بپردازیم اما قطعا ضروریات و نیازهای شهر در دستور کار ما بوده است. در شهر با ذائقه‌ها و سلیقه‌های مختلفی مواجه هستیم لذا باید تنوع و تکثر در مجسمه‌های شهری وجود داشته باشد. بی تردید حمایت ما باید به نیاز شهر که با فرهنگ ایرانی و اسلامی تناسب دارد سوق داده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید