تولید نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

    کد خبر :428053

درحالی‌که ترامپ، فشارها بر عربستان را افزایش داده است تا در اجلاس هفته آینده اوپک از کاهش تولید خودداری کند، سعودی‌ها در ماه نوامبر تولید نفت خود را به رکوردی تاریخی رساندند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، روز دوشنبه یک منبع آگاه صنعت نفت به رویترز خبر داد درحالی‌که رییس‌جمهور ترامپ، فشارها بر عربستان را افزایش داده است تا در اجلاس هفته آینده اوپک، از کاهش تولید خودداری کند، سعودی‌ها در ماه نوامبر، تولید نفت خود را به رکوردی تاریخی افزایش داده‌اند.

یک منبع آگاه آشنا به صنعت نفت عربستان، گفت که تولید نفت خام سعودی‌ها در ماه نوامبر بین ۱۱.۱ تا ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز بوده است. هرچند تا زمانی که ماه نوامبر به پایان نرسد میزان تولید میانگین روزانه دقیق عربستان مشخص نخواهد شد.

این سطح تولید حدود ۰.۵ میلیون بشکه در روز یا معادل ۰.۵ درصد از تقاضای جهانی، نسبت به تولید ماه اکتبر افزایش داشته است و بیش از ۱ میلیون بشکه در روز هم نسبت به تولید این کشور در ابتدای سال ۲۰۱۸، که ریاض به همراه اوپک تولید نفت خود را کاهش داده بود، بالاتر است.

دیدار هفته آینده اعضای اوپک که در آن در مورد نحوه جلوگیری از کاهش شدید قیمت نفت تصمیم‌گیری خواهد شد، چند روز پس از آن انجام خواهد شد که رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، ولیعهد عربستان محمد بن سلمان و ترامپ، به آرژانتین سفر می‌کنند تا در اجلاس سران G20 شرکت کنند.

عربستان سعودی در ماه جون توافق کرد تا در پاسخ به مشتریان خود در آمریکا و هند برای کاهش قیمت نفت، تولید خود را به شدت افزایش دهد تا هم به پایین آوردن قیمت نفت کمک کند و هم کمبود عرضه‌ای را که با اعمال تحریم‌های آمریکا بر ایران به وجود می‌آمد جبران کند.

اما این اقدام پس از این که آمریکا تحریم‌هایی بسیار نرم‌تر از حد انتظار را بر تهران وضع کرد، بیش از همه به ریاض آسیب زد. به این ترتیب نگرانی در مورد اشباع عرضه نفت، قیمت‌ها را که در ماه اکتبر از ۸۵ دلار بالاتر بود، به زیر ۶۰ دلار آورد.

تولیدکننده برتر غیر اوپک، روسیه، هم که در توافق کاهش تولید اوپک از ۲۰۱۶، با عربستان مشارکت داشت، در ماه‌های اخیر تولید خود را به شدت بالا برده است و در بالاترین سطح تولید پس از فروپاشی شوروی، یعنی ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز، قرار دارد.

تحلیل‌گر گلدمن ساکس، یکی از فعال‌ترین بانک‌های جهان در بازار نفت، می‌گوید: اجلاس G20 می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای بازگشت قیمت‌ها عمل کند. ما انتظار داریم توافق برای کاهش تولید اوپک و اعلام آن باعث تقویت قیمت برنت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید