فیفا رسما تهدید کرد؛ تعلیق در انتظار فوتبال ایران

  • ورزشی
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۵۷
    کد خبر :427911

کارشناسان فیفا می‌خواهند به منظور پایان دادن به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای ایران مهلت قانونی تعیین کنند. فشار فیفا سبب شد که در یکی از مسابقات بین‌المللی فوتبال تعدادی از تماشاگران زن به استادیوم راه پیدا کنند.

به گزارش دانشجو، کارشناسان حقوق بشر فدراسیون بین‌المللی فوتبال، موسوم به فیفا، می‌خواهند برای رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها فشار به ایران را افزایش دهند.

برای این منظور فیفا می‌خواهد برای ایران مهلت قانونی تعیین ‌کند.

یکی از کارشناسان هیئت مشاور حقوق بشری فیفا در این باره گفت: «فیفا باید به صراحت عمل کند و برای فدراسیون ایران جدول زمان‌بندی شده‌ای تعیین کند و هشدار بدهد که در غیر این صورت برای این کشور محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد.»

مقررات فیفا اعمال هر گونه تبعیض جنسی را در این فدراسیون منع می‌کند؛ اگر چه برخی از سران این فدراسیون ترجیح می‌دهند که از انتقاد عمومی به دولت ایران پرهیز کنند.

در مهرماه گذشته تعدادی از زنان منتخب ایرانی با فشار فیفا اجازه یافتند برای تماشای مسابقه فوتبال در بازی‌دوستانه میان ایران و بولیوی در جایگاه ویژه بانوان در استادیوم صدهزار نفری آزادی حضور پیدا کنند.

در ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) سال جاری نیز به حدود ۸۰۰ تماشاگر زن اجازه داده شد بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا میان پرسپولیس و کاشیما را از نزدیک تماشا کنند.

نزدیک به چهل سال است که از حضور زنان در ایران برای تماشای بازی‌های فوتبال جلوگیری به عمل می‌آید. در طی این سال‌ها زنان در حرکات اعتراضی گوناگون در جلوی ورزشگاه‌ها به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

تا کنون به کرات زنان زیادی به دلیل این مخالفت‌ها بازداشت شده یا با مجازات روبرو شده‌اند.

در سال‌های اخیر فشار سازمان‌های بین‌المللی از جمله فیفا به جمهوری اسلامی برای اعطای حق مساوی به زنان و مردان در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های فوتبال افزایش یافته است.

دولت ایران به تدریج مجبور شده است در این زمینه گام‌های مناسب‌تری را بردارد.

در این راستا اسفندماه گذشته جانی اینفانتینو، دبیرکل فیفا، به ایران رفت و پس از دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برپایه قول او وعده‌ داد که زنان اجازه خواهند یافت برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه‌ها بروند.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها تا کنون باعث بروز هیچ حادثه‌ای نشده است.

در گزارش سالانه فیفا آمده است که هیئت مدیره فیفا تا سال ۲۰۲۰ میلادی به هشت نفر افزایش خواهد یافت. این هیئت مدیره گزارشی را در باره شرایط برگزاری مسابقات آینده فوتبال جهانی تهیه می‌کند. مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در قطر برگزار خواهد شد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حسيني گفت:
    موافقم ۱

    فيفا بايد زودتر از اينها اين كار رو انجام ميداد، وقتي كه حرف حساب حاليشون نميشه و صد سال پيش هم دنيا همچين عقب افتادگي رو نديده بود.

دیدگاهتان را بنویسید