تعطیلی 170 پارکینگ عمومی در تهران/ ساخت پارکینگ‌های محله‌ای

    کد خبر :427845

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران پارکینگ را خط قرمز مدیریت شهری عنوان کرد و درمورد رویکردهای تأمین پارکینگ در شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت پارکینگ در سطح شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران بر روی نوسازی بافت فرسوده تمرکز زیادی دارد، گفت: در پی نوسازی بافت‌های فرسوده پلاک‌های ریزدانه‌ای که یک الی دو طبقه بوده‌اند، تبدیل به چهار الی پنج طبقه می‌شوند و نیاز پارکینگ نیز بالطبع افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نبود پارکینگ در مناطق دارای بافت فرسوده مشکلات را چند برابر کرده است، افزود: متاسفانه نبود پارکینگ اتفاقات ناگوار اجتماعی را ایجاد کرده است و به همین دلیل شهرداری تهران تامین پارکینگ را جزو خط قرمزهای خود قرار داده است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران سعی کرده است که با تمهیداتی همچون پارکینگ تعهدی، مالکان را مجاب کند که کمبود پارکینگ خود را در همان محله و از طریق پارکینگ‌های عمومی و محلی جبران کنند، ادامه داد: در غیر این صورت پایان کار به آنها نمی‌دهد، البته گذشت زمان نشان داد که نه پارکینگ تعهدی و نه ایجاد پارکینگ محلی نتوانست مشکلات را حل کند و باید با اتکا به توان سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در حوزه تأمین پارکینگ پیش رویم.

نژادبهرام با بیان اینکه شورا در بودجه سال 97 مبلغ 55 میلیارد تومان برای ساخت پارکینگ محله‌ای در نظر گرفت؛ اما تاکنون این رقم جذب نشده است، گفت: حتی سازمان نوسازی چهار نقطه را معرفی کرده و مناقصه برگزار شد؛ اما سرمایه‌گذاری برای ساخت پارکینگ محله‌ای جذب نشد.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود برگزاری مناقصه و معرفی زمین از سوی شهرداری باز هم سرمایه گذار علاقه‌ای به ایجاد پارکینگ ندارد؟ گفت: سرمایه‌گذاران معتقدند شهرداری مبلغ کافی برای ساخت پارکینگ در نظر نگرفته و تامین هزینه‌های نگهداری و حق شارژ پارکینگ‌ها نیز پایین است.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت پارکینگ‌های سطح شهر تهران برگزار شد، پیشنهادات مختلفی مطرح شد،‌ ادامه داد: برخی پیشنهاد دادند که پارکینگ‌های مکانیزه در سطح شهر افزایش یابد؛ اما ایجاد و نگهداری از این پارکینگ‌ها گران است و برخی از کارشناسان نیز پیشنهاد دادند که پارکینگ‌های طبقاتی در سطح شهر ایجاد شود و در برخی از طبقات آن کاربری تجاری بدهیم تا هزینه‌ها جبران شود؛ اما این پیشنهادات در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه حدود 6000 پارکینگ تعهدی در سطح مناطق باید ایجاد شود؛ اما هنوز مالکان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند،‌ گفت: در گذشته 300 پارکینگ خصوصی در سطح شهر وجود داشت که حالا این تعداد به 130 پارکینگ فعال رسیده و مابقی یا متروکه شده‌اند و یا مالکان به دنبال تغییر کاربری هستند؛ چراکه معتقدند هزینه‌ شارژ و نگهداری از پارکینگ‌ها کافی و به صرفه نیست.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند دو رویکرد را در حوزه پارکینگ سرلوحه کار خود قرار دهد، گفت: یا باید رویکردمان در تامین پارکینگ در سطح شهر و خیابان‌های اصلی باشد و یا باید پارکینگ‌های بخش‌های دیگر همچون مسکونی و تجاری را فعال کنیم؛ اما از آنجایی که رویکردمان خودرو محور نیست و مدیریت شهری جدید بر پایه انسان محوری است لذا تامین پارکینگ در حاشیه خیابان و مکان‌های عمومی در چارچوب و استراتژی مدیریت شهری نیست و به همین دلیل می‌توانیم با ایجاد پارکینگ‌های منطقه‌ای و یا اتکا به پارکینگ برج‌ها و مراکز خرید این مشکل را حل کنیم.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بودجه سال آینده قطعا مبلغ ساخت پارکینگ‌های محله‌ای افزایش می‌یابد، گفت: شهرداری تهران نیز نرخ ساخت پارکینگ توسط شرکت‌های بخش خصوصی را تعدیل کرده تا ساخت پارکینگ عمومی برای سرمایه‌گذاران به صرفه‌تر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید