سفر آخر شاهزاده قاتل؛ آیا شورش علیه بن سلمان او را قبل از بازگشت به عربستان کنار خواهد گذاشت؟

    کد خبر :427810

به دنبال ترور جمال خاشقچی نویسنده عربستانی، نزدیک دو ماه است تمام دنیا علیه ریاض موضع گرفته و شخص بن‌سلمان را زیر سوال برده و سعودی‌ها تقریبا ساکت بودند.

به نوشته نامه نیوز، بن سلمان و عربستان پس از او در دو ماهه ی اخیر در شرایط ویژه ای قرار گرفته است که هر قدم او می تواند به متزلزل شدن جایگاه او منجر شود. از این رو او سعی میکند اقداماتی حساب شده و با مشورت رفقای امریکایی اش انجام دهد. در حال حاضر احساس میشود اصلی ترین دوستان او پشت سر او هستند. بن سلمان سفر دوره ای خود را شروع کرده است که پاسخ برخی شبهات مطرح شده را بدهد. چند نکته قابل یادآوری است.

1- سعودی ها محافظه کارترین پادشاهانی هستند که بر یک مملکت حکومت می کنند. نه تنها بن سلمان و پدرش بلکه این سنتی است که از گذشته وجود داشته است .

2- در یکی دو ماه اخیر بیشترین سخنان را در مورد بن سلمان در رسانه های مختلف در مورد قتل روزنامه نگار عربستانی شاهد بوده ایم. اما او لب از لب باز نکرده و هیچ پاسخی در این باره نداده است.

3- حالا او بجای سخن گفتن راهی سفر شده است که با عمل پاسخ رسانه ها را داده باشد. او سفرش را از امارات شروع کرد و پس از آن به بحرین رفته است و مصر و الجزایر هم در برنامه او قرار دارد. او در نهایت به آرژانتین برای شرکت در اجلاس گروه جی بیست خواهد رفت. این اولین سفر او پس از جریان خاشقچی است.

4- بن سلمان در این روند و بازی خود چند چیز را حساب کرده و با آگاهی قدم بر می دارد. اول اینکه او حمایت ترامپ را پشت سر دارد و از این بدون چنین پشتیبانی نمی توانست قدم در این سفر بگذارد.

5- وضعیت داخلی عربستان آشوب ناک است و نام افرادی دیگر برای ولیعهدی برده می شود. بن سلمان می داند بدون رضایت امریکا هر تغییری در عربستان سخت است و حتی کودتا هم باید با نظر امریکا انجام شود. از این رو براحتی سفری چندین روزه را آغاز کرده و سنگر را خالی کرده است.

6- او سفرش را از کشورهای عربی و حامی خود شروع کرده تا نهایت به یک اجلاس مهم برود. دیدار او با ترامپ و پوتین و شاید اردوغان در این سفر می تواند جایگاه از دست رفته او را بار دیگر تقویت کند. احتمالا او با رسانه ها هم گفت و گو کند و به سادگی از هر سوالی در مورد خاشقچی عبور کند و حتی خود را فردی معرفی کند که دنبال عاملین قتل او هستند.

7- با وجود این اطمینان خاطر بن‌سلمان فعلا نمی‌توان همه چیز را کاملا پایان یافته تلقی کرد؛ تا ببینیم نتیجه جنگ رسانه‌ها و لابی‌های قدرت در آمریکا با دونالد ترامپ چه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید