روسیه قاطعانه با هر تهدید امنیتی مقابله خواهد کرد

    کد خبر :427622

وزارت خارجه روسیه هشدار داد اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین در خلیج کرچ که با هماهنگی آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، عواقب جدی دارد و مسکو با هر تهدیدی برای تمامیت ارضی و امنیت روسیه با جدیت مقابله خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای در رابطه با اقدامات تحریک‌آمیز طرف اوکراینی در خلیج کرچ در دریای آزوف، اعلام کرد که این کشور هرگونه تحرکاتی که تهدیدی برای تمامیت ارضی و امنیت روسیه باشد با شدیدترین شکل مقابله خواهد کرد.

در این بیانیه تاکید شده است: «ما می‌خواهیم به طرف اوکراینی هشدار دهیم که خط مشی مقامات کی‌یف برای تحریک یک درگیری نظامی با روسیه در آب‌های دریای آزوف و دریای سیاه که در هماهنگی با آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، بدون تردید عواقب جدی برای آنها خواهد داشت. چرا که فدراسیون روسیه قاطعانه هر نوع تهدیدی که تمامیت ارضی و امنیت کشور را به خطر بیاندازد، مقابله خواهد کرد.»

در این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه روسیه با شدیدترین شکل اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته از سوی کشتی‌های ناوگان دریایی اوکراین در تاریخ 25 نوامبر (4 آذر ماه) در نقض حریم دریایی روسیه را مورد اعتراض قرار می‌دهد. علاوه بر این، روسیه خواستار تشکیل فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل شده تا اوضاع به وجود آمده در این منطقه بررسی شود.»

اوضاع در منطقه دریای آزوف صبح روز جمعه 25 نوامبر (4 آذر ماه) وخیم شد. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین با نقض کنوانسیون سازمان ملل، به آب‌های ساحلی روسیه وارد شده و به سمت تنگه کرچ پیش رفتند.

به گزارش تسنیم ،براساس اطلاعات سرویس امنیت فدرال شبه جزیره کریمه، طرف اوکراینی هیچگونه درخواستی برای عبور ناوگان خود از این تنگه ارائه نکرد. کشتی‌های اوکراینی به علائم هشدار دهنده مرزبانان روسی توجه نکرده و «مانورهای خطرناک» را انجام دادند.در واکنش به این اقدامات تحریک آمیز، قایق‌های نظامی روسی و یک کشتی باری این کشور مانع از ورود آنها به خلیج کرچ شدند. بعد از آن، جنگنده‌های سوخو- 25 روسیه نیز گشت‌زنی در حریم هوایی منطقه را آغاز کردند. در این رابطه دستور داده شد تا تنگه کرچ به روی عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی بسته شود. تا امنیت آنها در معرض خطر قرار نگیرد.

بعد از آن، عصر روز جمعه این کشتی‌ها بار دیگر تلاش کردند تا به اقدام غیرقانونی خود ادامه دهند. کشتی‌های اوکراینی به درخواست قانونی کشتی‌ها و قایق‌های نیروهای مرزبانی ناوگان دریای سیاه روسیه برای همراهی آنها پاسخ نداده و شروع به انجام مانورهای خطرناک نمودند. بدین ترتیب نیروهای مرزبانی روسیه برای متوقف کردن کشتی‌های نظامی اوکراینی متوسل به استفاده از سلاح شدند و هر سه کشتی در آبهای ساحلی روسیه توقیف شدند. در جریان این حادثه سه نظامی اوکراینی زخمی شدند که اقدامات اولیه پزشکی برای کمک به آنها انجام گرفته است.

تنگه کرچ امروز، بار دیگر برای عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی در منطقه آزاد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید