بهترین روش‌ها برای گنجاندن کتاب در برنامه‌ی روزانه

چگونه کتاب‌خوان شویم

    کد خبر :427546

به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی تصمیم گرفتیم راهکار‌هایی برای بهتر و بیشتر خواندن کتاب ارائه کنیم تا مطالعه، یکی از برنامه‌‌های جدا نشدنی ما شود. همه‌ از اهمیت کتاب آگاهیم و همه می‌دانیم اگر روزی نیم‌ساعت مطالعه کنیم و یک چیز جدید یاد بگیریم، هر سال ۳۶۵ مهارت و نکته‌ی جدید می‌دانیم و از سال گذشته‌ی خود بهتریم.

اما بهانه‌های (میگوییم بهانه چون واقعا بهانه‌ هستند نه مشکل) زیادی هست که ما کتاب نخوانیم، قیمت بالا، نداشتن وقت و نبود کتاب خوب. در حالی که در همین زمان وقت زیادی برای شبکه‌های اجتماعی می‌گذاریم یا حاضریم برای یک چیز تزیینی که چند صباحی بعد از مد خواهد افتاد هزینه‌ی گزاف کنیم.

به گزارش بازتاب، بیشتر این بهانه‌ها صرفا به خاطر این است که حس می‌کنیم به مطالعه نیازی نداریم، یا در هنگام مطالعه تمرکز مناسبی نداشته و نتوانستیم کتاب را به اتمام برسانیم. در زیر به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند کتابخوانی و مطالعه را در برنامه‌ی روزانه‌ی ما بگنجاند:

۱- زبان جدید یاد بگیرید

شاید به نظرتان یادگیری زبان جدید بیهوده به نظر برسد ولی وقتی شما زبان جدیدی یاد می‌گیرید در واقع یک موفقیت بدست می‌آورید و کمک می‌کند تا شوق شما برای مطالعه بیشتر شود و همچنین منابع بیشتری برای مطالعه خواهید داشت. علاوه بر این‌ها، علم روانشناسی ثابت کرده، یادگیری زبان جدید فهم زبان مادری را آسان‌تر می‌کند.

۲- انتخاب درست داشته باشید

کتاب مناسب خودتان را انتخاب کنید. شاید صحبت در مورد نوع رفتار اطرافیانتان و تحلیل این رفتار‌ها جذاب باشد، ولی دلیل نمی‌شود حتما کتاب‌های روانشناسی بخوانید. همانطور که ممکن است مسابقات فرمول یک را ببینید ولی به مهندسی مکانیک علاقه‌ای نداشته باشید. با توجه به علایق و خصوصیات خودتان انتخاب کنید نه علایق و خصوصیات دیگران. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع سراغ کتاب‌های کلاسیک و لیست‌هایی مانند ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ نروید. از رمان‌ها‌ی ساده و کوتاه شروع کنید.

۳- قبل از خرید حتما قسمتی از کتاب را بخوانید

ترجمه و نگارش از جمله موارد سلیقه‌ای هستند. ممکن است دوستی از نوع نگارش و داستان پردازی کتابی تعریف کند ولی به دل شما ننشیند. پس حتما هنگام خرید، چند صفحه‌ای را ورق بزنید و بخوانید یا اگر کتاب صوتی گوش می‌دهید حتما نمونه‌ی کتاب‌صوتی را بشنوید.

۴- کتابخوانی را به عادت تبدیل کنید

برای خواندن کتاب یا شنیدن کتاب صوتی زمان و مکان مشخص در نظر بگیرید و سعی کنید شرایط را برای مطالعه فراهم کنید، صندلی و نور از مهمترین‌ چیز‌هایی است که باید به آن اهمیت دهید. در نظر گرفتن زمان و مکان مشخص برای کتابخوانی، مطالعه را به یک عادت برای شما تبدیل می‌کند و آن را در برنامه‌های روزانه‌ی شما قرار می‌دهد. سعی کنید در مترو و اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی کتاب نخوانید این کار به چشمتان آسیب می‌زند و اعصاب شما را تحریک می‌کند و ممکن است سردرد بگیرید، بجایش می‌توانید کتاب صوتی گوش کنید.

۵- سنگ بزرگ نزنید

برای خود هدف بگزارید ولی سنگ بزرگ نزنید. مهم نیست کتاب را سریع تمام کنید مهم لذت بردن از کتاب است. اگر تا الان مطالعه نداشته‌اید و یا مطالعه‌تان کم بوده بعد از خواندن این مقاله تصمیم نگیرید روزی ۳۰ صفحه کتاب بخوانید یا یک ساعت کتاب صوتی گوش کنید. روزی سه صفحه بخوانید یا نیم‌ساعت گوش کنید. اگر ده روز طبق برنامه پیش رفتید ذوق زده نشوید و آن را بیشتر نکنید. استمرار مهم است. هر روز سه صفحه خواندن بهتر از این است که هر ده روز یک بار سی صفحه بخوانید.

۶- کتاب صوتی گوش کنید

کتاب صوتی از هیجان‌انگیزترین نسخه‌های یک کتاب است. گویندان حرفه‌ای همراه با افکت‌ها و موسیقی‌های زمینه کتاب را برای شما روایت می‌کنند و در واقع آن را به یک اثر سینمایی در می‌آورند که روی پرده ذهن شما به نمایش در می‌آید. تنها چیزی که شما نیاز دارید یک اپلیکیشن در گوشی و یک هدفون است، حالا بدون محدودیت می‌توانید کتاب بخوانید. در مترو، اتوبوس، زمان باشگاه، پیاده‌روی، هنگام آشپزی و نظافت خانه، قبل از خواب و هرجایی که دوست داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم حتما اپلیکیشن نوار را دانلود کرده و از یه کتابخانه‌ی صوت با بیش از ۲۰۰۰ جلد کتاب لذت ببرید.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم اگر شازده کوچولو یا مزرعه‌ی حیوانات را نخوانده‌اید، اگر به فلسفه علاقه دارید و دنیای سوفی را مطالعه نکرده‌اید، دنبال کتاب جدید نروید و از همین‌ها شروع کنید. جالب است بدانید نسخه‌ی صوتی همه‌ی ‌این کتاب‌ها هم موجود است و می‌توانید گوش کنید و لذت ببرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید