تولد نخستین انسانهای اصلاح ژنتیکی شده تا 4 ماه آینده

    کد خبر :427545

گروهی از دانشمندان در چین ادعا می کنند که با دستکاری ژنهای انسانی موفق به تشکیل جنینی شده اند که نخستین انسان با ژنهای اصلاح شده خواهد بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که این گروه مدعی به ایجاد جنین سالم و 5 ماهه شده اند.

گروهی از پژوهشگران چینی اعلام کرده اند، موفق به ایجاد جنین دختران دوقلویی شده اند که از اساس با اصلاح ژنتیکی به وجود آمده اند.

این تحقیق ابتدا توسط مجله MIT Technology Review منتشر شد و سپس اسناد پزشکی آن در آزمایشگاه های بالینی چین تحت هدایت دانشگاه علوم و فناوری جنوب شنزن منتشر شد.
مصونیت در برابر ایدز؟

این اسناد نشان می دهند این گروه تحقیقاتی در حال حاضر آزمایشاتی را برای تغییر ژن CCR5 انجام می دهند که ویروس نقص ایمنی بدن (اچ آی وی)، عامل ایجاد عفونت ایدز را از بین برده و کاری می کنند که بدن جنین در برابر این بیماری ها مصون باشد. این کار با کمک یک تکنولوژی در حال ظهور انجام می شود که می تواند به طور دقیق ژن ها را برش داده و به شکلی جدید به هم متصل کند، به طوری که بخش هایی از DNA را می توان برداشته و جایگزین کرد.

محققان با استفاده از این تغییر ژنتیکی CCR5 امیدوارند جنین های آتی را در برابر ایدز مصون کرده و سالم نگه دارند. یکی از پژوهشگران این طرح با انتشارویدیویی در کانال آزمایشگاهی خود مدعی شد که پیشرفت قابل توجهی در ویرایش ژنها داشته و به زودی دوقلوهای دختر مصون در برابر عفونت ها را به دنیا خواهند آورد. بر اساس گزارشها، این تیم تحقیقاتی، ژنتیک جنین های هفت زوج مختلف را اصلاح کرده و تغییر داده اند اما تنها یکی از این آزمایش ها جواب داده و بارور شده است.
آیا این ادعا صحت دارد؟

با همه اینها هنوز مشخص نیست که آیا این ادعا از پایه صحت دارد یا خیر. چرا که این پژوهش هنوز به طور مستقل تایید نشده است و البته ویدئوی تبلیغاتی پژوهشگر مذکور نیز بی شباهت به یک برنامه تبلیغاتی و بازاریابی نیست.

افزون بر اینها هویت نوزادان و خانواده آنان نامشخص است و اساسا دید شکاکانه افراد را نسبت به واقعیت داشتن یا عدم واقعیت این ماجرا افزایش می دهد. در مورد جزئیات کار، نحوه نمونه گیری، ایجاد جنین با لقاح داخل وریدی (IVF)و … نیز جزئیات کاملی منتشر نشده است.

به گزارش انتخاب ،پیش از این و در سال 2015 نیز دانشمندان چینی مدعی شدند موفق شده اند سلولهای جنین ها را اصلاح و ویرایش کنند. اما چینی ها در این زمینه تنها نیستند و در سال 2016، انگلیس نیز اعلام کرد که به دنبال استفاده از CRISPR و اصلاح ساختار اسپرمهای اهدایی برای تغییر ساختار جنین های انسان است. ژاپن نیز در همان ماه اکتبر جاری این فرایند را رسما اعلام کرد. با همه این ها هنوز نگرانی های اخلاقی در مورد استفاده از تکنولوژی در مورد نوع بشر وجود دارد و برخی از کشورها به طور کامل فناوری های دستکاری ژنتیک انسان را ممنوع کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید