واکنش به خودکشی یک دانش آموز در مدرسه

    کد خبر :427079

معاون امور مشاوره و تربیتی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به خودکشی دانش‌آموز دبیرستانی با سقوط از طبقه سوم مدرسه در زنگ تفریح گفت: وقتی دانش‌آموز خانه را به عنوان بستری امن و مورد حمایت احساس کند، امکان ندارد در مدرسه یا محیط اجتماعی اقدام به رفتارهای این چنینی کند.

محمد مصطفوی درباره خودکشی اخیر یک دانش‌آموز در دبیرستانی واقع در منطقه 6 تهران که خود را از طبقه سوم مدرسه پرتاپ کرده بود، گفت: مساله خودکشی دانش آموز به طور عام یک پیامد چند وجهی است و به سبک زندگی که خانواده‌ها یا جامعه برای دانش‌آموزان رقم می‌‎زنند، بستگی دارد. در مبانی نظری فردی اقدام به خودکشی می‌کند، که سبک زندگی‌اش یک سبک زندگی درگیرانه است و خود‌کشی را با عنوان عاملی آسیب‌رسان در نقطه آخر انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌ها و به طور خاص رفتارهای پرخطر اقدامات زیادی در آموزش و پرورش انجام شده که نمونه‌اش رونمایی سامانه “نماد” است. “نماد” یک سامانه منسجم کشوری برای غربالگری دانش آموزان و همچنین کمک به دانش آموزان در معرض خطر است.

مصطفوی اضافه کرد: مدرسه مذکور در منطقه شش تهران اتفاقا مشاور هم داشته است، اما اینگونه رفتارهای پرخطر جدا از تاثیرات محیطی به سبک زندگی افراد نیز مربوط است. این مساله و مشکلات را باید در خانواده‌ها جستجو کرد. خانه‌های سلامت شهرداری، وزارت بهداشت و حتی بهزیستی باید سلامت خانواده را یکی از موضوعات اصلی کار خود قرار دهند.

معاون مدیرکل مشاوره در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: وقتی دانش‌آموز خانه را به عنوان بستری امن و مورد حمایت احساس کند، امکان ندارد در مدرسه یا محیط اجتماعی اقدام به رفتارهای این چنینی کند. از طرفی این دوران بالاخره دوران هیجان خواهی و بحران بلوغ است که باید همراه با توجه خانواده، نظام آموزشی و محیط اجتماعی باشد. هر دوره‌ای که بچه‌های ما سپری می‌کنند، باید آموزش‌های لازم را از پیش والدین در خصوص دوره سنی آنها دیده باشند.

معاون مدیرکل مشاوره در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: امروزه باید مسائل روانشناختی دانش‌آموزان را به مرکز مشاوره ارجاع دهیم و از نظر روانشناسان استفاده کنیم، اما متاسفانه این کار انجام نشده است. واقعیت این است که آموزش و پرورش هر آنچه که در چنته داشته، مثل اعزام مربی و مشاور به مدارس را انجام داده است.

به گزارش ایلنا:در حال حاضر نیز ده جلسه آموزش توانمندسازی ِ روانی و اجتماعی مختص دانش آموزان، معلمان و والدین در حال برگزاری است. همچنین آموزش به خانواده‌ها از طرف انجمن اولیا و مربیان به طور ویژه در حال انجام است. علاوه بر آن سیستم ارجاع درون مدرسه‌ای را هم داریم و به این صورت است که اگر مشاور، موردی در تخصصش نیست،‌فرد را به مراکز مشاوره دیگر ارجاع می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید