آمریکا خواستار نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین شد

    کد خبر :426791

شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا درباره افزایش تنش میان اوکراین و روسیه روز دوشنبه تشکیل جلسه می دهد.

به گزارش ایرنا، نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل با اعلام این خبر افزود این نشست ساعت 11 برگزار خواهد شد.
نشست های شورای امنیت که یک طرف آن عضو دائم این شورا است به دلیل برخورداری از حق وتو، هیچ گاه منجر به نتیجه ای نخواهد شد اما فشار دیپلماتیک و افکار عمومی را در پی خواهد داشت.
درگیری روز یکشنبه نیروهای دریایی روسیه و اوکراین در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه کرچ هستند.
این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.
دقایق کوتاهی بعد از اطلاعیه سازمان امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده ‘کا-52’ و ‘سوخو-25’ روسیه بر فراز ‘آزوف’ به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافربری بسته شده است.
در طرف مقابل اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر ‘اودسا’ به بندر ‘ماریپول’ در دریای ‘آزوف’ در حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.
در سایت وزارت خارجه اوکراین نیز آمده است که «کشتی های روسیه با نقض آزادی ناوبری و حمل و نقل، به کشتی های نیروی دریایی اوکراین فشار وارد کردند.»
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا به عقب بگذارد.
نکته حائز توجه هم دیدار 16 نوامبر وزیر خارجه اوکراین از واشنگتن و گفت وگو با مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا بود.
پمپئو در نشست خبری مشترک با پاول کلیمکین به سه رکن اساسی در تعمیق روابط واشنگتن- کی اف اشاره کرد که یکی از آنها امنیت و مقابله با تهاجم روسیه بود.
او در این اظهارات اوکراین را در جنگیدن برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی که با تهاجم روسیه روبرو است، تشویق کرد و گفت در این زمینه دوستی بزرگتر از اوکراین برای آمریکا وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید