طبیعت با تفنگ مدیریت نخواهد شد/ قرق اختصاصی تنها در یک صورت مفید است

    کد خبر :426744

به رغم آنکه صدور گسترده مجوز شکار توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در ماه های اخیر، اعتراض گسترده کارشناسان، فعالان و افراد صاحب نام کشورمان در عرصه محیط زیست را به دنبال داشته، کماکان تغییری در رویه سازمان به وجود نیامده تا جایی که تصاویر حضور شکارچیان خارجی در زیستگاه های مختلف در کشورمان، واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را نیز به دنبال داشته است.

پس از انتقادات گسترده‌ استادان صاحب‌نام و پیش‌کسوتان محیط زیست از یک سو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی دیگر نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست، حالا چند روزی است که انتشار تصاویر و فیلم‌های شکار اتباع آمریکایی، روس، اسپانیایی و… در زیستگاه‌های کشورمان، موجی از مخالفت با تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست در فضای مجازی پدید آورده است.

مخالفتی که نکات بارز در آن، غیرقابل قبول بودن فروش مجوز شکار به شکارچیان خارجی برای کسب درآمد برای سازمان حفاظت محیط زیست و غیرقابل گذشت بودن اجبار محیط بانان به همراهی با شکارچیان است؛ شکارچیانی که حیات وحش ایران را به گلوله می‌بنند و همتایان ایرانی‌شان گاه از آتش گشودن به محیط بانان هم هیچ ابایی ندارند.

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که تا کنون بار‌ها شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست را نقد کرده به «تابناک» می‌گوید: با توجه به تغییر اقلیم و اینکه نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید شکار غیرقانونی و قاچاق حیات وحش را مهار کنیم جمعیت وحوش در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرده. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه وحوش باقی‌مانده در زیستگاه‌های کشور برای بقا با چالش‌هایی جدی از قبیل تامین آب و خوراک مواجه هستند، هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند رونق شکار را توجیه کند.

وی با اشاره به استدلال‌هایی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون برای توجیه شکارفروشی طرح کرده‌اند، می‌گوید: اهدافی مانند کنترل جمعیت گله، اصلاح نسبت جنستی، مدیریت زیستگاه‌ها و… که تا به امروز به عنوان دلایل صدور پروانه شکار معرفی شده‌اند به هیچ وجه توجیه کارشناسی نداشته و قابل قبول نیستند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا سیاست شکارفروشی بر سازمان حفاظت محیط زیست غالب است، می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است که این سیاست ها در راستای حمایت از حیات وحش است در حالی که طبیعت با تفنگ مدیریت نمی‌شود و شکار هیچ توجیه کارشناسی ندارد. ادعاهای سازمان به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نماینده مردم شازند با ابراز تاسف از نسل‌کشی پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور می‌گوید: استفاده گسترده از تور‌ها و سایر ابزار غیرقانونی که به صید فله‌ای پرندگان مهاجر منجر می‌شوند، نشان از ناتوانی در مقابله با متخلفان دارد که سبب شده علاوه بر حیات وحش کشورمان، با کشتار پرندگان مهاجر، ذخایر ژنتیکی بین‌المللی را هم نابود کنیم.

وی ادامه می‌دهد: محیط‌بانان ما در شرایط نامناسبی خدمت می‌کنند و به شدت در معرض آسیب قرار دارند. باید با استفاده از تجهزات به روز مانند رادار و پهباد و همچنین تقویت یگان حفاظت محیط زیست، در برابر تخلفات شکار و صید و قاچاق حیات وحش ایستادگی کرد نه اینکه تعدادی شکارچی خارجی بیایند و پول هنگفتی به سازمان حفاظت محیط زیست بدهند تا با راهنمایی محیط‌بانان، گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشورمان را از بین ببرند. این را به هیچ وجه نمی‌پذیرم.

ابراهیمی درباره بازدید خود از قرق‌های خصوصی استان یزد با تاکید بر اینکه «قرق اختصاصی تا زمانی که با شکار همراه نباشد می‌تواند مفید باشد»، گفت: اینکه بتوانیم مشارکت بخش خصوصی و بومیان را برای حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات وحش جلب کنیم، حفاظت از بخشی از زیستگاه‌ها را تحت عنوان قرق به آن‌ها بسپاریم و مدیریت قرق‌ها را در اختیار افرادی دارای اهلیت قرار دهیم یک موفقیت بزرگ است، چون بومیان منطقه با محیط زیست منطقه کاملا آشنا هستند و شکارچیان را می‌شناسند و در صورت نظارت دقیق می‌توانند نقشی موثر در حفاظت از مناطقی که تحت عنوان قرق اختصاصی به بخش خصوصی واگذار می‌شود ایفا کنند؛ اما اگر این حفاظت مشارکتی به مقدمه‌ای برای شکار منجر شود بی‌معناست، نقض غرض است و قطعا با آن مخالف هستم.

وی در پایان می‌گوید: برای برگزاری نشستی با حضور مسئولان محیط زیست و همچنین منتقدان شکار در حال برنامه‌ریزی هستم و امیدوارم با تعامل بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم. در غیر این صورت برای تهیه طرح ممنوعیت شکار برنامه‌ریزی خواهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید