آموزش 30 هزار نیرو توسط آمریکا در شمال و شرق سوریه برای مهار ایران/ پشت پرده حمله شیمایی اخیر در حلب چیست؟

    کد خبر :426735

در شرایطی که تحولات زیادی در گوشه و کنار خاورمیانه در حال وقوع است و توجهات بیشتر بر روی ماجرای خاشقجی، عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب و جنگ یمن متمرکز شده است، تحولات جدید در سوریه در حال شکل گیری است.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، یکی از تحولات عمده در سوریه، به شب گذشته مربوط می شود؛ جایی که رسانه‌های سوری، بامداد امروز- یکشنبه- اعلام کردند که گروه‌های شورشی مناطقی در حلب را با راکت‌های حاوی گاز کلر هدف قرار دادند.

خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) گزارش داد، گروه‌های تروریستی مسلح عصر شنبه شهرک‌های «الخالدیه» و «شارع النیل» در شهر حلب را با راکت‌های حاوی گاز سمّی کلر هدف حملات قرار دادند که در پی آن، دست‌کم 107 غیرنظامی مصدوم شده‌اند.

این در حالی است که در سالیان اخیر بارها ارتش سوریه را به استفاده از سلاح های شیمیایی متهم کرده اند؛ تا جایی که دو مرتبه نیز آمریکایی ها حملات موشکی را علیه مواضع و تاسیسات ارتش و دولت سوریه راه اندازی کردند.

در همین زمینه، رسانه صهیونیستی دبکا فایل هفته گذشته در گزارشی از ورود ناو هواپیمابر «یواِس‌اِس‌ هری ترومن» به همراه ۵ کِشتی جنگی مجهز به موشک‌ های هدایت شونده به قصد استقرار در سواحل سوریه وارد دریای مدیترانه خبر داد.

از سوی دیگر، روزگذشته این رسانه اسرائیلی روز گذشته گزارش داد که کشتی جاسوسی پیشرفته «دپو لوم» به سواحل سوریه رسیده و عملیات خود را کنار ناو هوایپمابر «یو .اس. اس. هری ترومن» و پنج کشتی همراه آن آغاز کرده است.

دبکافایل نوشت: این کشتی جاسوسی فرانسه به طور معمول از سوی اداره اطلاعات نظامی فرانسه (DRM) در مناطق حساس جهان و در آستانه یا اواسط درگیری‌های نظامی مستقر می‌شود.

گفته می‌شود، این کشتی جاسوسی فرانسوی مجهز به سامانه هشدار دهنده، ارتباط ماهواره‌ای و دست کم دو رادار ناوبری است.

این کشتی همچنین مجهز به دستگاه‌های شنود مراکز فرماندهی، تلفن‌های همراه و قابلیت پی بردن به کدهای رایانامه‌ها است.

این تحولات مربوط به غرب و شمال غرب سوریه بوده است که دو تحلیل متفاوت در مورد آن وجود دارد:

نخست آنکه، این حملات می تواند زمینه ساز راه اندازی یک حمله دیگر از سوی آمریکا و متحدان علیه مواضع ارتش سوریه فراهم کند. در واقع آمریکایی ها ممکن است با متهم کردن ارتش سوریه، ماجراجویی جدیدی را در سوریه در نظر داشته باشند.

دوم؛ این تحرکات ممن است برخی از برنامه ریزی غربی ها برای اثرگذاری بر آینده تحولات سیاسی سوریه و اهرم فشاری برای امتیازگیری در مذاکرات سیاسی باشد که زمزمه های آغاز آن به گوش می رسد.

در شرق و شمال شرق سوریه نیز تحولات جدیدی در حال وقوع است. در این رابطه، روزنامه ینی شفق ترکیه روز جمعه گزارش داد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به مناطق تحت کنترل کُردهای وابسته به گروه «یگانهای مدافع خلق» در شمال شرقی سوریه نیروهای نظامی اعزام کرده اند.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که این نیروهای نظامی در کنار نیروهای وابسته به ائتلاف آمریکا مستقر خواهند شد و با اقدامات نظامی گسترده و همچنین تسلیحات سبک و سنگین از مأموریتهای ائتلاف آمریکا در منطقه پشتیبانی می کنند.

از سوی دیگر، امروز نیز روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی نوشت که آمریکا در حال آموزش 30 هزار از نیروی های دموکراتیک سوریه(SDF) برای مهار ایران است.

این روزنامه وابسته به سعودی عنوان کرد: در همین رابطه، آمریکا با ایجاد 5 پست دیدبانی در شمال سوریه و در مرز سوریه، ضمن توسعه حضور خود در شمال سوریه، در حال آموزش نیروهای مورد حمایت خود در این منطقه است. نیروهایی که قرار است وظیفه مهار ایران را برعهده گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید