رشد دوباره بافت دندان با سلول های بنیادی دندان کودک

    کد خبر :426345

محققان به نتیجه رسیدند رشد دوباره بافت دندان با استفاده از سلول های بنیادی دندان کودک امکان پذیر است.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، گاهی اوقات کودکان در حین بازی کردن زمین می خورند و دندان آن ها آسیب می بیند. تقریبا این موضوع برای نیمی از کودکان آزار دهنده است. زمانی که دندان های نابالغ دائمی آسیب می بینند خونرسانی به آن منطقه و ریشه دندان قطع شده و دندان پس از مدتی می میرد.

تا به حال روندی به نام آپکسی فیکیشن وجود داشت که رشد ریشه دندان ها را باعث شده و بافت آسیب دیده را دوباره بوجود می آورد اما باعث بوجود آمدن ریشه ای با ظاهر غیرطبیعی می شدند.

نتایج جدید از کارآزمایی بالینی پیشنهاد می کنند، روش های بهتری نیز برای این کودکان وجود دارد که آن استفاده از سلول های بنیادی برگرفته از دندان نوزاد است. این درمان باعث بازگشت حس در دندان بیمار می شود و دندان می تواند به گرما و سرما واکنش دهد و دندان ها می توانند زندگی خود را از سر گیرند.

محققان سعی کردند تا راجع به سلول های بنیادی دندان اطلاعات بیشتری بدست آورند این سلول ها، سلول بنیادی پالپ انسانی(Hdpsc) نام دارند. در فاز ۱ کارآزمایی بالینی ۴۰ کودک شرکت کردند که هر یک دارای جراحتی در دندان بودند اما هنوز دندان های کودکی خود را داشتند.

۳۰ کودک با استفاده از hDPSC درمان شدند و ۱۰ بیمار نمونه ی کنترل بودند که بوسیله آپکسی فیکیشن درمان گشتند. گروه هایی که hDPSC را از دندان های سالم کودکی گرفتند، سلول های بنیادی حاصل از پالپ دندانی در محیط آزمایشگاه رشد و در نهایت دندان هایی تولید کردند که در بافت دندان های آسیب دیده قرار گرفتند.

مشاهده شد این گروه دارای دندان هایی ضخیم تر و ریشه های محکم تر و دندان های محکم تری هستند که جریان خون در اطراف آن به خوبی وجود دارد. علاوه براین مزایا در صورت آسیب مجدد می توان از همین سلول ها برای تولید مستقیم دندان استفاده کرد.

در ادامه مطالعه مشاهده شد سلول های بنیادی مربوط به هر بخش از دندان با بخش دیگر متفاوت است به عنوان مثال یکی از آن ها برای ساختن پالپ دندان یکی برای ساختن بافت پیوندی و دیگری برای تولید رگ های خونی هستند. در این روند اگر از سلول ها بنیادی خود بیمار استفاده شود احتمال پس زده شدن دندان وجود ندارد. محققان در این مطالعه به بررسی سلول های بنیادی خارجی و کیفیت آن ها برای درمان پرداختند تا بتوان برای درمان دندان های بزرگسالان از آن استفاده کرد.

علاوه بر این محققان کارایی بیشتری را از hDPSC دریافتند که بوسیله آن می توان بیماری هایی مانند لوپوس را نیز درمان کرد. در نتیجه می توان از hDPSC برای درمان بیماری های سیتستمیک نیز بهره برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید