ایران روی کمربند طلا قرار گرفته است

    کد خبر :426170

ایران روی کمربند طلا قرار گرفته و از طلا می توان به‌ عنوان پشتوانه پول ملی کشورها نام برد.

به گزارش جوان، در دنیا ۳۲۰۰ تن طلا استخراج می‌شود که چین با ۳۲۰ تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده و بلیز در آمریکای مرکزی با ۵ کیلوگرم کوچک‌ترین تولیدکننده این فلز گرانبهاست .ایران در زمینه تولید طلا در رتبه 40 جهان قرار دارد و در حال حاضر ذخایر قطعی طلا در معادن ایران ۲۵۰ تن است که توسط بخش دولتی و خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در حال استخراج است.

شاید تا بیست سال پیش کسی نمی‌دانست که ایران روی کمربند طلا قرار گرفته است اما از اسامی‌برخی معادن مانند کوه زر، زرمهر و زرشوران می توان به ریشه تاریخی وجود ذخایر طلا در کشور پی‌برد.از طلا می توان به‌ عنوان پشتوانه پول ملی کشورها نام برد. این موضوع با توجه وجود معادن سرشار در ایران باعث شده اکتشافات و سرمایه‌گذاری در این بخش همیشه در حال پیشرفت باشد.

مهم‌ترین محدوده‌های معادن طلا در ایران ، ذخایر زرشوران آذربایجان غربی ، طرقبه مشهد ، ارغش نیشابور و موته اصفهان است و به تازگی محدوده معدنی با ظرفیت چهار تن طلا در نزدیکی جلفا نیز کشف شده است. به گفته شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ، کشوربه‌ زودی شاهد استخراج ۸ تن طلا در سال خواهد بود و احتمال کشف طلا تا هزار تن نیز وجود دارد.

معدن زرشوران بزرگ‌ترین ذخیره طلای کشور در کلاس جهانی است و این معدن در آینده نزدیک به تولید ۳ تن طلا در سال می رسد . بعد از معدن زرشوران، معدن ساریگونی در صورت تکمیل اکتشاف، جزو ذخایر بزرگ کشور محسوب می‌شود که این معدن از سال گذشته به تولید سالانه ۳ تن طلا رسیده‌ است .
توسعه معادن بسیار کمتر از ظرفیت‌های معدنی کشور است

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ توسعه معادن را بسیار کمتر از ظرفیت‌های معدنی کشور دانست و گفت: توسعه معادن متناسب با منابع موجود در کشور نیست و لازم است در این زمینه همکاری‌هایی با سازمان‌های دیگر مثل وزارت راه به منظور تسهیل این فرآیند صورت گیرد.

رحمانی، تفویض اختیار به استان ها را در بهبود و توسعه معادن کشور موثر برشمرد و افزود: نظارت بر عملکرد استان‌ها لازمه فعالیت در این زمینه است و باید انجام شود.
تسریع در ورود تکنولوژی به بخش معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به لزوم تسریع در ورود تکنولوژی و فناوری های جدید به بخش معدن تصریح کرد: در این زمینه لازم است تسهیلات برای ورود فناوری و تکنولوژی و هچمنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی در نظر گرفته شود از طرف دیگر اگر نیاز به واردات این ماشین‌آلات احساس شود این روند نیز تسهیل شود تا بتوان به راحتی و با آخرین امکانات در بخش معدن فعالیت کرد.
معادن طلا می تواند ارزش پول کشور را متحول کند

سید رحمان حسینی یکی از فعالان صنعت معدن ،گفت :کشور از پتانسیل خوبی در صنعت معدن بر خوردار است و اکتشافات اصولی و برنامه ریزی شده می تواند ما را به سمت استخراج های به صرفه برساند . در حال حاضر کشور حدود 30 معدن فعال طلا دارد که حدود 300 تن ذخایر قطعی طلا دارند و این موضوع می تواند پشتوانه خوبی برای دولت و پول ملی باشد .

این فعال صنعت معدن افزود : طلا در ایران بیشتر در ساخت و ساز جواهرات یا در ساخت قطعات الکترونیکی استفاده می شود اما دولت می تواند با این ذخایر قطعی در کشور و با برنامه ریزی های مدون به منظور ذخیره سازی این فلز گران بها در شرایط فعلی و با توجه به تحریم ها ارزش پول ملی را افزایش دهد.

حسینی در ادامه گفت : مطمئنا با شرایط موجود در جهان، نرخ این فلز گرانبها افزایش پیدا می کند و به تبع پشتوانه پولی ایران نیز افزایش می یابد. این موضوع شاید دوباره قدرت بانک مرکزی را در چاپ اسکناس بالا ببرد.

این فعال صنعت معدن تأکید کرد:پشتوانه پول ملی ایران طلا و ارز است و این موضوع باید با برنامه ریزی تغییر کند و بیشتر به سمت ذخایر طلایی تغییر جهت پیدا کند.

معادن جایگزین خوبی برای نفت هستند

صمدی رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ،گفت : میزان تولید طلا در ایران مانند مصرف آن است و آمار درستی وجود ندارد و تنها آمار درباره استخراج و تولید به معادن دولتی بر می گردد . به‌طور کل کشور ایران ظرفیت خوبی از این فلز گران بها را در خود جا داده است و باید اکتشافات صورت بگیرد تا بهره برداری حاصل شود .

صمدی گفت : تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت بخش معدن در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در چند سال اخیر نشان می دهد که بهترین صنعتی که می توان جایگزین نفت شود ، همین معادن است . بیش از 100 محدوده طلایی در کشور ، اولویت اکتشافی بالایی دارند و سازمان زمین‌شناسی تاکنون تعداد زیادی از این محدوده‌ها را در مرحله اکتشافات قرار داده است و با این شرایط پیش‌بینی می شود ذخایر قطعی طلا در کشور به 340 تن برسد .

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد افزود : در سالهایی که گذشت هیات‌های مختلف تجاری ازجمله شرکت‌های چینی، قزاقستانی، فرانسوی و انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن طلا به ایران آمده‌اند و امید است با مذاکرات این حجم از سرمایه گذاری صورت بگیرد و کشور از استخراج آن سود ببرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید