چه خودروهایی گران خواهد شد؟

    کد خبر :426024

خودرو سازان می گویند ما در حال حاضر زیان می دهیم و اگر همه منابع خود را صرف طلب قطعه سازان کنیم حقوق کارمندان و کارگران خود را نمی توانیم پرداخت کنیم. برسد به دست رئیس جمهور تا شاید گره کوری که این روزها قطعه سازان با آن روبرو هستند باز شود.

نامه سرگشاده قطعه سازان به رئیس جمهور پرده از مشکلاتی بر می دارد که در صورت عدم رسیدگی بسیاری از آنها را زمین گیر خواهد کرد.

حسین مقصودی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت می گوید: قطعه سازان با بحران روبرو شدند و تولید کارشان کاهش پیدا کرده تا جایی که در حال تعدیل نیرو هستند و از همه مهمتر رو به تعطیلی هستند.

در راس این مشکلات یک اختلاف خانوادگی است. قطعه سازان در روزهایی نیاز فوری به منابع مالی دارند طلب هنگفت خودشان را نمی توانند از خودروسازان بستانند حدود بیست هزار میلیارد تومان.
حمید رضا فولادگر عضو فراکسیون صنایع و معادن مجلس به جلساتی اشاره دارد که کمیسیون صنایع و معادن و قطعه سازان گذاشتند وی فراگیر شدن مشکلات آنها را تایید می کند و به خبرگزاری خانه ملت می گوید: واقعا با مشکل مواجه هستند یعنی چند ماه است که از دولت طلب دارند و نتوانستند حقوق کارگرانشان را بدهند و تعدیل نیرو به سرعت در قطعه سازی در حال وقوع است.

این مشکل فنی یا مدیریتی نیست بلکه سیستمی به نظر می رسد یک تفکر غلط جا افتاده در ریل قطعه سازی.
نگاهی که سعید باستانی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت آن را اینطور به چالش می کشد که قطعه سازی، از آغاز راه را اشتباه رفته است.
وی ادامه می دهد: ما ارزش افزوده درون خودرو سازی را کاهش دادیم، خودرو ساز نمی تواند پول خود را به درستی دریافت کند و به قطعه ساز پرداخت کند یعنی ما شاهد انباشت طلب قطعه ساز را داریم که همچنان رو به افزایش است.

بررسی و تغییر این نگرش نیاز به زمان دارد چیزی که برای قطعه سازان فعلا وجود ندارد و آنها نیاز فوری به استمداد دارند.
فولادگر در این رابطه می گوید: ما بارها گوشزد کردیم و هشدار دادیم که اگر قطعه سازی حمایت نشود مشکلات عدیده ای صنعت خودرو سازی با آن دست به گریبان خواهدشد.

قطعه سازان امیدوار بودن با توجه به پیش فروش خودرو در مقیاسی که چند وقت پیش اتفاق افتاد طلب خود را دریافت کنند.
سعید باستانی می گوید: مثلا 50 هزار خودرو پیش فروش شده اگر برای هر خودرو 15 میلیون دریافت شده باشد عددی است که می توان بخشی از این طلب را داد.
اما صنعت خودرو سازی اولویت هایی دارند که قطعه سازان از این پیش فروش ها هم منتفع نشدند.
حمید رضا فولادگر به خبرگزاری خانه ملت می گوید: خودرو سازان می گویند ما در حال حاضر زیان می دهیم و اگر همه منابع خود را صرف طلب قطعه سازان کنیم حقوق کارمندان و کارگران خود را نمی توانیم پرداخت کنیم.
برای حل این مشکل نظر خود خودرو سازان افزایش قیمت خودروست تا طلب قطعه سازان پرداخت شود.
آخرین جمع بندی که فولادگر آن را در اختیار خبرگزاری خانه ملت می گذارد گران شدن برخی از خودروهاست.
وی می گوید: قرار است خودروهاییکه مردم متوسط و متوسط به پایین از آن استفاده می کنند افزایش قیمتکمتری داشته باشند ولی خودروهایی که جنبه رقابتی دارند و اقشار متوسط به بالای جامعه آنها را سوار می شوند در بازار قیمت گذاری شوند.
به هر حال قطعه قطعه جمع گردد تا خودرویی احیا شود این را خودروسازان بهتر از همه می دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید