تاکید موگرینی و کشورهای آسیای میانه بر لزوم نفع ایران از برجام

    کد خبر :425713

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای کشورهای آسیای میانه ضمن حمایت از برجام، بر لزوم حفظ همه ابعاد توافق هسته‎ای از جمله رفع تحریم‌ها، تاکید کردند.

به گزارش مهر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیداری که در بروکسل با وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان) داشت، بار دیگر بر پایبندی این اتحادیه به برجام تاکید کرد.

وی در بیانیه‌ای که در پایان این نشست صادر شد، گفت: از وزرای خارجه حاضر در نشست از بابت حمایت از توافق هسته‌ای با ایران که عنصری کلیدی در ساختار جهانیِ عدم اشاعه هسته‌ای و برای امنیت منطقه، اروپا، آسیای مرکزی و دیگر مناطق، حیاتی است؛ قدردانی می‌کنم.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته‌ای با ایران پایبند می‌ماند و در این راه، تلاش کشورهای آسیای میانه نیز کمک بزرگی در راستای تضمین تداوم کامل و مؤثر اجرای این توافق است. ما این موضوع را طی دیدار با پنج وزیر خارجه کشورهای آسیای مرکزی، تایید کردیم.

علاوه بر این، در بیانیه مشترک موگرینی و کشورهای آسیای میانه، از اجرای کامل و موثر تعهدات هسته‌ای از سوی ایران استقبال و بر اهمیت حفظ همه ابعاد برجام که شامل رفع تحریم‌ها و نتایج برآمده از آن است، تاکید شد.

اظهارات موگرینی درحالی ایراد شد که ایران از کندی روند ایجاد کانال مالی که قرار بود ضامن بهره‌وری ایران از مزایای برجام علیرغم خروج یک جانبه آمریکا باشد، ناراضی است.

درهمین‌راستا، روز گذشته، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به سران کشورهای اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد آیا واقعا می‌خواهد به آمریکا اجازه دهد که روابطش با دیگران را به آنها تحمیل کند، در حالی که از آن ناراضی هستند.

وی ادامه داد: برجام در راستای منافع اروپا بودـ حالا وقت آن است که برای این امنیت، هزینه (سرمایه گذاری) کند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید