خروج خودروسازان از حاشیه زیان در پی آزادسازی قیمت

    کد خبر :425329

یک کارشناس خودرو درمورد تاثیر آزادسازی قیمت بر وضعیت خودروسازان گفت: در پی این اقدام خودروسازان از حاشیه ضرر فعلی خود خارج خواهند شد.

فربد زاوه در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به پایدار شدن نسبی قیمت خودرو اظهار کرد: با وجود افزایش حدود 90درصدی قیمت خودرو در بازار طی چند ماه گذشته، اکنون با همین حدود قیمت‌ها به ثبات رسیده است.

این تحلیلگر بازار خودرو ادامه داد: در طرف دیگر بازار، متقاضیان زیادی منتظر آزادسازی قیمت و کاهش آن هستند اما در حال حاضر تقاضای چندانی وجود ندارد.

زاوه با اشاره به موضوع آزادسازی قیمت بیان کرد: عمده‌ترین تاثیر شناور کردن قیمت‌ها، خارج کردن خودروسازان از حاشیه زیان است، حرف بی‌منطقی است که فولاد و پتروشیمی و ارز جهش چند برابری داشته باشند اما توقع ثابت ماندن قیمت خودرو برای خودروسازان داشته باشیم.

وی افزود: از طرف دیگر وضعیت فعلی بازار یک نوع سونامی انصراف ایجاد می‌کند که این برای خودروسازان خطر جدی محسوب می‌شود.

زاوه با بیان این که آزادسازی قیمت باید با مدیریت و نظارت همراه باشد تاکید کرد: حتی با وجود گرفتن مجوز آزادسازی، قیمت عرضه به سال قبل بازنمی‌گردد چرا که برای قیمت‌های فعلی متقاضی وجود ندارد بنابراین با افت شدید قیمت خودرو مواجه خواهیم شد.

این کارشناس خودرو درباره مشکل عرضه خودروسازان توضیح داد: در حال حاضر مشکل کمبود عرضه خودرو به کشور مسئله نقدینگی نیست بلکه فشاری از طرف وزارت صنعت روی عرضه وجود دارد که اصطلاحا با مدیریت تجارت خارجی خود باعث ایجاد تورم شده چرا که این وزارتخانه هم واردات خودرو را به یکباره قطع کرده و همچنین روش‌های عادی مالی برای واردات قطعه اکنون میسر نیست و این منجر به افزایش قیمت قطعات و مشکل تامین آن‌ها شده است.

زاوه افزود: به همین دلیل گمان می‌کنم مشکل تیراژ به این راحتی حل نمی‌شود، بنابراین حداقل برای کوتاه مدت شاهد کاهش شدید تولید خودرودر کشور خواهیم بود.

او همچنین به آزادسازی قیمت با وجود ممنوعیت واردات اشاره کرد و گفت: با ممنوعیت واردات نمی‌توان گفت فضای رقابتی بین خودروسازان وجود ندارد زیرا حتی با وجود آزادکردن واردات با تعرفه پایین، حداقل قیمت خودروی وارداتی 60میلیون تومان است بنابراین باعث حذف خودروهای زیر 60 میلیون داخلی مثل پراید و تیبا نمی‌شود اما ممکن است بر خودروهای چینی و مونتاژ شده اثر بگذارد و منجر به حذف آن‌ها از بازار داخلی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید