شاهزاده سعودی: بن‌سلمان قصد کشتن احمد بن‌عبدالعزیز، عموی خود و رقیبش برای رسیدن به پادشاهی را داشت

    کد خبر :425292

‘خالد بن فرحان آل سعود’ یکی از شاهزادگان فراری مقیم آلمان می‌گوید که ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی قصد داشت پیش از کشتن ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار مخالف، ‘ احمد بن عبدالعزیز’ عموی خود را دستگیر یا به قتل برساند.

وی در گفت وگویی که روزنامه الشرق قطر بخشی از آن را منتشر کرد، اظهار داشت: بن سلمان برنامه ریزی لازم برای کشتن یا دستگیری عموی خود که از وی به عنوان جدی‌ترین رقیبش برای رسیدن به تخت پادشاهی نام برده می‌شود، به عمل آورده بود.

به گزارش انتخاب، وی افزود:، اما به قتل رسیدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد و مخالف باعث شده اکنون این اقدام بسیار خطرناک و تقریبا غیر ممکن به نظر برسد. به ویژه اینکه اکنون خاندان سلطنتی در نظر دارند احمد بن عبدالعزیز را ترقی دهند و هر اقدامی علیه او می‌تواند برای ولیعهد سعودی گران تمام شود.

بن فرحان منتقد عربستانی که دیگر مایل نیست با عنوان ‘امیر’ خطاب شود پس از قتل خاشقچی بار‌ها از طرح و نقشه مقامات سعودی برای کشاندن وی به سفارت این کشور در مصر خبر داده است. سعودی‌ها از آلمان خواسته بودند تا وی را به این کشور مسترد نمایند، اما با پاسخ منفی برلین مواجه شدند.

خاشقچی ۵۹ ساله و روزنامه نگار منتقد سعودی، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی ۱۰ مهر ماه (دوم اکتبر) برای مراحل ثبت ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری به دست ماموران اطلاعاتی و امنیتی عربستانی اعزامی به ترکیه به قتل رسید.

عربستان پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که این ۱۵ مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی بوده اند که از طرف وی به استانبول اعزام شده اند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه است، درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شده است.

گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که بعد از ثابت شدن دخالت بن سلمان در قتل جمال خاشقچی بخشی از اعضای خاندان حاکم با توجه به بیماری ‘سلمان بن عبدالعزیز’ قصد دارند وی را به عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی کنند.

نام احمد بن عبدالعزیز شهریور ماه گذشته و زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که او در ویدیویی خطاب به تظاهرکنندگان و مخالفان جنگ یمن، به آن‌ها گفت که آل سعود هیچ دخالتی در مسایل سیاسی ندارد و کسانی که مسئولیت اصلی اوضاع کنونی در یمن را بر عهده دارند، شخص شاه و ولیعهد هستند.

وی از ژوئیه تا نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی به مدت ۵ ماه وزیر کشور عربستان بود. ‘عبدالله بن عبدالعزیز’ شاه وقت سعودی با برکناری وی، ‘محمد بن نایف’ را جایگزین او کرد.

احمد بن عبدالعزیز در نوامبر سال گذشته میلادی و ساعاتی پیش از بازداشت ۱۱ نفر از شاهزادگان توسط بن سلمان، موفق به فرار و عزیمت به آمریکا شد و سپس ساکن لندن شد. وی اواخرماه گذشته میلادی با تضمین‌های امنیتی انگلیس و آمریکا به کشور بازگشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید