تأخیر در اجرای طرح کاهش به دلیل ملاحظات اجتماعی پلیس/احتمال افزایش پلاک مخدوشی

    کد خبر :424730

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه ملاحظات اجتماعی پلیس سبب تأخیر در اجرای طرح کاهش شد، گفت: تمام دغدغه‌های پلیس و ملاحظات اجتماعی مطرح شد و شهرداری نیز اعلام کرد که زیرساخت‌ها را تجهیز کرده است. در نهایت تصمیم برآن شد که طرح کاهش بیش از این به تعویق نیفتد و در اسرع وقت اجرایی شود. پلیس هم به طور گسترده اعلام کرد که این طرح را از ۳ آذر ماه جاری در سطح شهر تهران اجرایی می‌کند.

پوریا محمدیان یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح کاهش(کنترل آلودگی هوای شهر)( یا LEZ :Low Emission Zone) در مصوبه مورخ ۹۵.۴.۲ هیات وزیران تحت عنوان برنامه “جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها” مصوب و ابلاغ شد، اظهارکرد: این طرح می‌بایست در تهران و کلانشهرها عملیاتی می‌شد و با توجه به اینکه طرح جدیدی بود باید دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خودشان را تنظیم می‌کردند. در حقیقت شهرداری‌ها باید دوربین‌های مورد نیاز را خریداری و سپس آنها را تجهیز می‌کردند و ارتباط مورد نیاز سرورها با پلیس برقرار می‌شد که نهایتا پس از انجام این اقدامات این طرح در سال ۹۶ عملیاتی شد.

وی ادامه داد: طرح کاهش با توجه به ظرفیت قانونی ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب، تعریف شده است؛ به طوری که در این ماده گفته می‌شود شهرداری‌ها یا سازمان حفاظت محیط زیست یا نیروی انتظامی می‌تواند محدوده‌ای را به عنوان محدوده ممنوعه براساس ضوابط مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور معرفی کند که در شهر تهران از شورای ترافیک تهران و در شهرهای دیگر از سوی شورای عالی تعیین شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اضافه کرد: ضوابط طرح کاهش در مصوبه ۱۱۰ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب و مقدمات کار نیز فراهم شد و پس از فراهم شدن مقدمات اجرایی آن توسط شهرداری، مقرر شد برای اینکه طرح کاهش در گام اول ساده و روان باشد و اطلاع رسانی برای مردم صورت پذیرد در هسته مرکزی شهر یعنی محدوده زوج یا فرد اجرا شود که حدود ۸۰ کیلومتر مربع از هسته مرکزی شهر را در بر دارد و علاوه بر بررسی پلاک‌های زوج یا فرد، معاینه فنی خودرو نیز بررسی شد.

به گفته وی، این طرح، طرحی نا آشنا و نو نبود و در واقع همان معاینه فنی بود که مکانیزه شده بود. به عبارت دیگر قبلا پلیس به صورت دستی برگه‌های معاینه فنی را بررسی می‌کرد؛ اما شهرداری به وسیله تجهیزات به کمک پلیس آمد و دوربین‌هایی را نصب کرد که پلاک را ثبت می‌کند و با بررسی در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و اتصال به سرورهای پلیس، خودرویی که معاینه فنی ندارد جریمه می‌شود.

محمدیان ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست یا به عبارتی کارگره ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که یک سال و نیم است در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است، در خرداد ماه سال ۹۷ مصوب می کند که طرح کاهش برای مقابله با پدیده وارونگی هوا در سال ۹۷ از مورخ ۹۷.۸.۱ در کل سطح شهر تهران اجرا شود که این مصوبه، مصوبه کارگره ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها است و بنا بر آن شهرداری هم زیرساخت‌های این طرح را تا اول آبان۹۷ آماده کرد.

ملاحظات اجتماعی پلیس سبب تأخیر در اجرای طرح کاهش شد

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آماده بودن زیرساخت‌های این طرح؛ اما طرح کاهش از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرایی نشد، گفت: بخشی از این موضوع مسئله فرهنگی است به عبارت دیگر ازدحام و شلوغی مراکز معاینه فنی معلول فرهنگ دقیقه نودی مردم است، در حالی که بارها اعلام شده بود شهروندان برای دریافت معاینه فنی خودروهایشان اقدام کنند؛ اما برخی افراد معاینه فنی را به دقایق پایانی موکول کردند و همین امر باعث شد تا پلیس با رصد میدانی از این مراکز معاینه فنی و شلوغی‌ها به این مهم برسد که ممکن است این موضوع نارضایتی‌هایی برای مردم ایجاد کند و این ملاحظات اجتماعی به درخواست پلیس، سبب تأخیر در اجرای طرح کاهش شد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور افزود: به دلیل وجود این دغدغه‌ها، وزیر کشور به رییس شورای عالی ترافیک دستور دادند که تمام این مسائل در این شورای عالی بررسی و مشکلات مرتفع شود. به همین منظور در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که در ۲۳ آبان ماه برگزار شد تمام دغدغه‌های پلیس و ملاحظات اجتماعی مطرح شد و شهرداری نیز اعلام کرد که زیرساخت‌ها را تجهیز کرده، مراکز معاینه فنی به صورت سه شیفت مشغول به کار خواهند شد و حتی نوبت‌دهی آنلاین نیز انجام می شود و در نهایت تصمیم برآن شد که طرح بیش از این به تعویق نیفتد و در اسرع وقت اجرایی شود و پلیس هم به طور گسترده اعلام کرد که این طرح را از ۳ آذر ماه در سطح شهر تهران اجرایی می‌کند.

وی با بیان اینکه پلیس دغدغه‌هایی در زمینه اجرای طرح کاهش داشت که باید برطرف می شد، زیرا پلیس وظیفه تشخیص و اعمال قانون را بر عهده دارد، گفت: ملاحظات اجتماعی در اجرای هر طرح شهری وجود دارد و خیلی نمی‌توان با مسائل به صورت صفر و یکی برخورد کرد. از طرفی پلیس متولی تامین امنیت در جامعه بوده و وقتی نگرانی هایی احساس کند آن را به سازمان های مربوطه منعکس می کند. در حال حاضر دغدغه پلیس رفع شده و این طرح بنا به جمع‌بندی و گفته پلیس از فردا شنبه ۳ آذر اجرایی می‌شود.

محمدیان اضافه کرد:شهروندان قانون مدار یا به عبارت دیگر حدود یک ونیم میلیون خودرو، معاینه فنی خود را در طول سال دریافت کردند و تعداد باقی مانده‌ کسانی هستند که یا به طور کل معاینه فنی نگرفته‌اند، یا اعتبار یکساله معاینه فنی آنهابه پایان رسیده و یا به دلیل نقص جدی در خودرو تاکنون مراجعه نکرده‌اند. به عبارت دیگر اگر افراد به صورت عادی مراجعه کنند و معاینه فنی انجام دهند نباید شاهد ازدحام باشیم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت ازدحام در مراکز معاینه فنی وجود ندارد، اذعان کرد: این که بگوییم در حال حاضر ازدحام و شلوغی دراین مراکز وجود ندارد، صحیح نیست و ایستادن در صف معاینه فنی به مدت طولانی مانند داروی تلخی است که فرد باید برای سلامتی خودش آن را مصرف کند. در حال حاضر نیز گزارشی بیشتر از نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه از صف معاینه فنی داده نشده است.

احتمال پلاک مخدوشی بالا می‌رود

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگری که حائز اهمیت بوده و نگرانی‌هایی در پی دارد احتمال افزایش پلاک مخدوشی‌ها است. یعنی چون اعمال قانون پلاک محور است احتمال این موضوع بالا می‌رود و حتی با وجود اینکه این موضوع جرم است و فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شود، اما برخی افراد با تغییردادن شماره پلاک از ۲ به ۳ ،محصور کردن آن با موتور یا استفاده از رنگ‌های مخصوص و…این اقدام را انجام می‌دهند. به عبارت دیگرهرچقدر اعمال قانون به واسطه دستگاه‌های مکانیزه بالاتر رود، احتمال تخلف هم بالا خواهد رفت و این نگرانی نیز وجود دارد.

احتمال حذف برچسب معاینه فنی در آینده نزدیک

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از احتمال حذف برچسب معاینه فنی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: وزارت کشور با همکاری دستگاه‌های مربوطه به دنبال حذف برچسب معاینه فنی از سال آینده است .در حقیقت با حذف برچسب معاینه فنی در کشور رصد معاینه فنی تنها با دوربین و از روی پلاک انجام خواهد شد.

محمدیان در پایان با اشاره به اینکه طرح ترافیک در ابتدا برچسب بود و سپس به کارت تبدیل شد و در حال حاضر فقط پلاک شارژ می‌شود، تصریح کرد: به همین منظور با حذف برچسب معاینه فنی دیگر جاعلان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و افراد باید مستقیما خودروهایشان را به مراکز معاینه فنی ببرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید