به مناسبت روز جهانی پرنده‌نگری عنوان شد

کوتاهی سازمان محیط زیست در برخورد با شکارچیان فریدون‌کنار

    کد خبر :424704

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی طرلان با اشاره به اینکه در منطقه فریدون‌ کنار سالانه بین ۵۰۰ تا یک میلیون پرنده شکار می‌شود، گفت: متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود در این باره کوتاهی می‌کند.

علیرضا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به‌طور کلی مهاجرت زمستانه و مهاجرت تابستانه دو بخش مهاجرت پرندگان در دنیا است، اظهار کرد: در مهاجرت زمستانه پرندگان از مناطق سردسیر نیمکره شمالی به عرض‌های پایین‌تر حرکت و در مهاجرت تابستانه پرندگان از مناطقی مانند آفریقا به مرزهای شمالی حرکت می‌کنند تا از گرما به دور باشند.

وی ادامه داد: اردک‌ها و غازها از جمله مهاجران زمستانه‌ و بادخورک‌ها و سبزقبا نیز از مهاجران تابستانه‌ای هستند که متاسفانه در کشور ما شکار می‌شوند.

هاشمی با اشاره به اینکه مهاجرت پرندگان با توجه به نوع گونه‌، جمعیت آن و سلیقه آن‌ها است، تصریح کرد: مقصد یک‌سری از پرندگان مهاجر اصلا سواحل شمالی یا جنوبی کشور ما نیست بلکه بسیاری از آن‌ها فقط در کشور ما فرود می‌آیند تا پس از مدتی دوباره سفر خود را ادامه دهند. متاسفانه در این بین عده‌ای سودجو این پرندگان را شکار می‌کنند. شکار پرندگان مهاجر اگر به صورت محدود و قانونی باشد به طوریکه با زادآوری شکار آن‌ها جبران شود مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اتفاقی که در کشور ما و در فریدون‌کنار می‌افتد به هیچ عنوان صید مجاز نیست.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی طرلان با بیان اینکه از نقاطی مانند فریدون‌ کنار میلیون‌ها پرنده مهاجر سالانه عبور می‌کنند، گفت: در این نقطه با دامگاه‌های غیرمجاز و روش‌های غیر مجاز پرنده‌های زیادی شکار می‌شوند؛ در حالیکه بسیاری از این پرندگان، پرندگان مهاجر عبوری‌اند که در کشور ما امانت هستند و باید آن‌ها را از یک مرز گرفته و به مرز دیگری منتقل کنیم. به همین دلیل جامعه جهانی حق دارد که اعتراض کند و این کار را هم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تعداد پرنده‌هایی که سالانه فقط در منطقه فریدون‌ کنار با روش‌های غیرمجاز شکار می‌شوند چندین برابر تعداد کل اردک‌ها و غازهایی است که در کشور ماندگار می‌شوند، اظهار کرد: شکار پرنده در فریدون کنار بین ۵۰۰ تا یک میلیون پرنده است و این ظلم بزرگی نه تنها به کشور؛ بلکه به جامعه جهانی است.

هاشمی با بیان اینکه صید و شکار غیر مجاز پرندگان در جنوب کشور نیز اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان تعداد محدودی برای گذراندن معیشت و خورد و خوراک با توجه به محرومیت روستاها این کار را می‌کنند و کم و بیش در اخبار محیط زیستی می‌بینیم که گفته می‌شود شکارچیان سیستان و بلوچستانی به دلیل صید غیر مجاز جریمه شدند، این در حالی است که شکارچیان منطقه فریدون‌ کنار برای به دست آوردن درآمدهای چند صد میلیون تومانی با هر روشی هر پرنده حلال گوشت و حرام گوشت و حتی حفاظت شده‌ای را شکار می‌کنند.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی طرلان در ادامه گفت: متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای ناظر به وظیفه خود در این باره عمل نمی‌کنند. در قوانین شکار و صید آمده است که استفاده از تورهای هوایی و دام‌ها ممنوع است ولی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابط قضایی به درستی عمل نمی‌کند و سالیان سال است که شکار پرندگان مهاجر در فریدون‌ کنار را به حال خود رها کرده است.

وی با اشاره به اینکه در جنوب کشور صید پرندگان بیشتر برای گذراندن معیشت است و اگر درآمد جایگزین ایجاد کنیم صید پرندگان کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در شمال کشور صید پرندگان فقط به دلیل زیاده‌خواهی شکارچیان اتفاق می‌افتد. روش صید تورهای هوایی اولین روش صید پرندگان در شمال کشور است که تلفات بسیاری برجای می‌گذارد. بعد از آن روش صید کرست است که در این روش قفس‌هایی را در محل صید تعبیه می‌کنند و پس از آنکه پرنده به قفس رفت در آن را می‌بندند. در روش تور هوایی همه نوع پرنده‌ای از جمله عقاب و جغد را صید و آن را تاکسیدرمی می‌کنند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست امانت‌دار محیط زیست کشور است و محیط زیست متعلق به همه است و نمی‌تواند آن را ببخشد. از آنجایی که سازمان ضابط قضایی نیز هست و می‌تواند متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کند باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و متخلفان را بازداشت کند و تحویل قانون دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید