زنگها برای بن سلمان به صدا در آمده است؟

    کد خبر :424449

عربستان در وضعیت ناگواری قرار دارد. چه ترامپ بخواهد چه نخواهد بن سلمان می بایست تاوان بدهد.

به گزارش نامه نیوز، در حال حاضر خاندان سعودی و کلیت عربستان در پیچی تاریخی قرار گرفته است. بررسی روند شکل گرفته در این روند نشان میدهد تنها مسئله قتل روزنامه نگار سعودی نبود که این وضعیت را برای عربستان و در نهایت محمد بن سلمان ایجاد کرده است بلکه زنگهای هشدار در این کشور از زمانی به صدا در آمد که ملک سلمان به قدرت رسید و در نهایت در یک روند بدعت آمیز پسر جوانش را به ولیعهدی خود انتخاب کرد. انتخاب ولیعهد از نسل جدید خاندان سعودی اقدامی بود که برای اولین بار در این کشور شکل گرفت، آن هم در حالی که هنوز یکی از برادران سلمان زنده است.

حالا می توان پیش لرزه هایی را در پایه های صندلی بن سلمان مشاهده کرد. گفته می شود در خاندان سلطنتی سعودی تلاش‌هایی برای برکناری محمد بن سلمان از ولیعهدی در جریان است. خبرگزاری رویترز از قول سه منبع نزدیک به دربار سعودی می‌نویسد که گروه‌های پرنفوذی در خاندان سلطنتی می‌خواهند فرد دیگری جانشین پادشاه ٨٢ ساله سعودی شود، اما ملک سلمان حاضر به برکناری فرزند محبوبش نیست. بنابراین آنها باید تا زمان درگذشت او صبر کنند.

به گفته یکی از این منابع، شاهزاده احمد، تنها برادر تنی زنده ملک سلمان از حمایت اعضای خانواده، دستگاه امنیتی و برخی کشورهای غربی برخوردار است.

از سال ١٩٥٣، شش برادر بر یکی از آخرین نظام های پادشاهی مطلقه در دنیا حکومت کرده‌اند که همگی پسران ملک عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان مدرن یا حکومت سوم عربستان بوده‌اند. تولید وسیع نفت به وسیله شرکت‌های غربی در زمان او آغاز شد و او بود که در سال ١٩٤٥ بر عرشه یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ با فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کرد و اتحادی را با این کشور رقم زد که تا به حال پا برجا مانده است، عربستان دسترسی آمریکا به نفت را تضمین می‌کند و آمریکا هم حمایت از عربستان را در مقابل دشمنان بدون دخالت در امور داخلی آن.

ملک سلمان پادشاه کنونی ٨٢ سال دارد و شاهزاده احمد ٧٦ سال. بنابراین از خیل نوادگان مذکر ملک عبدالعزیز، بعد از درگذشت ملک سلمان و شاهزاده احمد هر کسی می‌تواند خود را برای پادشاهی بر عربستان صاحب حق بداند.

در خاندان سلطنتی تصور بر این است که محمد بن سلمان ستونهای حاکمیت تقریبا صد ساله آل سعود را تخریب کرده، خاندان سلطنتی را تضعیف و بی‌ثبات کرده و جنگ پرهزینه و تاکنون بی‌نتیجه در یمن هم محصول تصمیم‌گیری‌های توجیه‌ناپذیر اوست.

نوار صوتی و زلزله سیاسی در عربستان
رسانه های ترکی که از ابتدای جریان قتل روزنامه نگار عربستانی اطلاعات قطره چکانی در این مورد را بیرون داده اند این بار به موضوعی اشاره کرده اند که می تواند به منزله ضربه ای کاری و نهایی بر بن سلمان باشد. روزنامه ینی شفق نوشت نواز صوتی در اختیاز سیا قرار گرفته است که مشخصا مکالمه قاتلین در آن ضبط شده است. این روزنامه اشاره کرده است که در این فایل بن سلمان به برادرش می گوید باید کار خاشقچی یکسره شود.

رجب طیب اردوغان هم در سخنرانی خود در مجلس ترکیه درباره ماجرای قتل قاشقجی روشن کرد که دستور قتل در رده‌های بالای حکومت عربستان گرفته شده و تا روشن نشدن کامل ماجرا این موضوع را دنبال خواهد کرد.

انتشار نوار صوتی هزینه بقای محمد بن سلمان را برای پادشاه سالمند سعودی به مرتبه‌ای خواهد رساند که شاید ناچار شود عشق به پسر محبوبش را فدای مصلحت کند.
با این تفاسیر بازهم بعید است ترامپ دست از حمایت از او بردارد. او ظاهرا نگاه عریان رئالیستی به روابط بین الملل را از سده های گذشته و به شکلی بد به ارث برده است. ظاهرا او حتی حاضر است برای پول و نه منافع ملی ساختمان کاخ سفید را هم بفروشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید