جنگ یمن می تواند نقطه آغاز گفتگوهای ایران و آمریکا باشد؟

    کد خبر :424306

در حالی که تنش ها میان ایران و آمریکا در ماه های گذشته به اوج خود رسیده و واشنگتن فشار فزاینده ای را برای تسلیم ایران راه اندازی کرده است، بسیاری از ناظران برآنند که باید شاهد گسترش این تنش ها و بروز تعارضاتی میان تهران-واشنگتن در برخی کانون های بحران منطقه ای باشیم.

به گزارش تابناک، با این حال، تعدادی از ناظران بر این باورند که برخی کانون های بحران می تواند زمینه های گفتگو میان ایران و آمریکا را به وجود آورد.

در همین زمینه، می توان به بحران یمن اشاره کرد. بحرانی که نشانه هایی برای پایان آن وجود دارد و تلاش های گسترده ای از سوی سازمان ملل و برخی کشورهای اروپایی برای آغاز گفتگوهای صلح در جریان است.

در این رابطه، پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» در مطلبی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای پایان دان به جنگ یمن، عنوان کرد که این بحران می تواند زمینه های گفتگو میان ایران و آمریکا را فراهم آورد. در ادامه این مطلب آمده است:

آمریکا در حال فشار بر عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن است و در همین راستا است که پنتاگون دستور قطع سوخت رسانی به جنگنده های سعودی برای حمله به یمن را صادر کرده است.

در این رابطه، یکی از حامیان دولت انصارالله در صنعا گفته است ایران احتمال دارد با مذاکره مستقیم با ایالات متحده در یمن موافقت کند؛ با توجه به این که این گفتگو برای مدت زمان طولانی بین ایران و قدرتهای اروپایی ادامه داشته است.
مطمئنا موانع مهمی برای گفتگوی ایالات متحده و ایران در یمن وجود دارد. کاخ سفید کاخ، به رهبری مشاور جان امنیت ملی جان بولتون، ممکن است با دلایل آشکار مخالف این گفتگوها باشد، اما واکنش وزارت امور خارجه می تواند متفاوت باشد.

در حال حاضر نشانه هایی از شکاف میان بولتون و وزیر امور خارجه مایک پومپئو در مورد معافیت های نفتی اخیر که تحریم نفت ایران را تضعیف کرده اند، وجود دارد. پومپئو احتمالا دست بالا را در طرح صلح یمن که شامل ایران نیز می شود، خواهد داشت.

مطمئنا یک چالش عمده در اینجا، عربستان خواهد بود که با هرگونه نقش آفرینی ایران در مذاکرات صلح مخالفت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد ایران نقش چندانی در دستورکارهای سیاسی ایفا کند.

با این حال، سعودی اکنون و پس از به قتل رساندن خاشقجی به شدت تحت فشار قرار دارند و ممکن است با هر طرحی با حضور ایران برای پایان جنگ و کاهش فشارها علیه خود موافقت کنند. حتی امارات متحده عربی که در سه سال گذشته همراه با عربستان در جنگ یمن مشارکت داشته است، مایل است از این فرصت دیپلماتیک برای فاصله گرفتن از عربستان استفاده کند.

اگر تمام طرف ها بتوانند بر روی پایان دادن به جنگ در یمن تمرکز کنند و از موفقیت ها به عنوان یک اقدام اعتماد ساز برای کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی استفاده کنند، سال 2019 نسبت به سال 2018 می تواند سال خوبی برای صلح منطقه ای باشد. مطمئنا این همان چیزی است که دولت روحانی برای آن تلاش می کند. چنین تحولی ممکن است مقدمه ای برای دور جدید دیپلماسی ایالات متحده و ایران باشد.

انگیزه صلح در یمن باید به عنوان یک علاقه و منفعت مشترک بین ایالات متحده و ایران در نظر گرفته شود که سبب کاهش تدریجی کلیشه های منفی از ایران توسط نومحافظه کاران کاخ سفید خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید