سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا باید بر اساس رأی دادگاه لاهه، تحریم‌های دارو و مواد غذایی را بردارد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۹:۲۰
    کد خبر :424293

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: بر اساس رأی دیوان لاهه، آمریکا باید تحریم های خود را علیه ایران در سه مورد که با جان انسان ها سر و کار دارد، مثل دارو و مواد غذایی را بردارد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه صدور قرار موقت دادگاه لاهه به نفع جمهوری اسلامی ایران را برگ برنده ای در برابر آمریکا توصیف کرد و اظهار داشت: این برد بزرگ را به همت سیاستمداران و بخش حقوقی وزارت امورخارجه و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری و حقوقدان های مجرب کشورمان به دست آوردیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از نقش و جایگاه دیوان بین المللی دادگستری لاهه استفاده لازم را ببریم، گفت:‌ این دیوان شاید نتواند در کوتاه مدت ابزارهای لازم را برای فشار حداکثری به ایالات متحده فراهم کند اما با توجه به جایگاه و نقش معنوی آن در سطح جهان می تواند فضایی تنفسی برای شرکت های دارویی، غذایی و تأمین کننده قطعات و نگهداری ناوگان هواپیمایی ایران ایجاد کند تا همکاری بیشتری با کشورمان انجام دهند.

قاسمی تصریح کرد: بر اساس رأی دیوان بین المللی دادگستری لاهه، آمریکا باید تحریم های خود را علیه ایران در سه مورد که با جان انسان ها سر و کار دارد مثل دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و قطعات هواپیما بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ‌البته آمریکا با سیاست‌های قلدرمابانه ای که در سطح جهان دنبال می‌کند، می‌خواهد همه نهادهای بین المللی را نادیده بگیرد و برای آن ها ارزشی قائل نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در سیاست یکجانبه گرایی مطلق سیر می کند افزود: ‌ایالات متحده همانطور که از برجام، معاهده آب و هوایی پاریس و دیگری پیمان هایی که عضو آن بود خارج شد سعی دارد از پیمان مودت میان آمریکا و ایران (منعقد شده درسال ۱۹۵۵) هم خارج شود اما دیوان بین المللی دادگستری لاهه این اقدام آمریکا را نقض پیمان اعلام کرد.

قاسمی گفت:‌ این پیمان مودت به گونه ای تنظیم شده است که بعد از خروج آمریکا هم تا یک سال اعتبار آن باقی خواهد ماند و می تواند ادامه داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه رأی دیوان بین المللی دادگستری لاهه به نفع ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: ‌این دیوان عالی ترین نهاد حقوقی سازمان ملل است که در سطح جهان در جایگاه نخست در حوزه قضایی و حقوقی قرار دارد.

قاسمی گفت: به رغم مخالفت های آمریکا و صرف هزینه های سنگین، دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خود را برای بررسی این پرونده تأیید کرد و کار خود را به درستی انجام داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید