تور گردشگری فرانسه وزیر و همکاران

    کد خبر :42280

در حالی وزیر راه و شهرسازی همواره از شفاف سازی سخن می گوید که خود هیچ گاه هزینه ها و دلایل سفر توریستی و هر ساله بازدید از نمایشگاه هوایی پاریس را تشریح نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی ۳۱ تیرماه به همراه فرهاد پرورش مدیرعامل هما، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سیدکمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس و بابک احمدی معاون ناوگان شرکت راه آهن و با هدف بازدید از نمایشگاه هوایی بورژه پاریس عازم فرانسه شد و تا یکشنبه ۴ تیرماه در این کشور باقی می ماند.

آخوندی که قرار است در این سفر دیدارهای کوتاهی با الیزابت بورن و بونول مایر وزرای حمل و نقل و اقتصاد فرانسه داشته باشد، دیدارهای دیگری دیگری همچون ملاقات با مدیران عامل ایرباس و بوئینگ را به عنوان برخی برنامه های خود ذکر کرده است.

با این حال مهم ترین برنامه سفر هیئت وزارت راه و شهرسازی به فرانسه، بازدید از نمایشگاه هوایی سالانه این کشور و نیز بازدید از خط تولید ای تی آر در شهر تولوز است.

ضعف ایرلاین های ایرانی با بازدید از نمایشگاه هوایی گران برطرف نمی شود

با توجه به نهایی شدن قراردادهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به عنوان تنها ایرلاین دولتی و حامل پرچم کشورمان در سال گذشته که به عنوان بخشی از وظایف وزیر راه و شهرسازی تعریف می شود، دیگر نیازی به انجام این سفر نبود. ضمن اینکه بازدید از نمایشگاه هوایی را نمی توان جزء وظایف یک مقام دولتی به حساب آورد و اگر قرار به خریدهای جدید هما باشد، این کار وظیفه مدیرعامل این شرکت است نه وزیر راه و شهرسازی؛ ضمن اینکه هما هنوز نتوانسته هزینه خرید ۱۹۳ فروند از مجموع ۲۰۰ فروند هواپیمایی که طی چند قرارداد با بوئینگ، ایرباس و ای تی آر خریداری کرده، تهیه کند تا بتواند هواپیماهای باقی مانده را وارد کشور کند؛ درنتیجه فعلا لزومی برای انعقاد قراردادهای جدید نیست.

بنابراین سفر پرهزینه وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه به فرانسه کاملا تشریفاتی و توریستی و گردشگری محسوب می شود و تقاضا برای چند دیدار معمولی و بدون هدف با دو مقام دولتی این کشور نیز نمی تواند توجیه کننده این مسافرت تفریحی باشد.

ضمن اینکه فلسفه نمایشگاه هوایی پاریس، برقراری ارتباط میان شرکت های خصوصی صنعت هوانوردی دنیاست و قرار نیست وزیر راه و شهرسازی برای ایرلاین های خصوصی ایرانی هواپیما بخرد؛ به خصوص که هواپیماسازان مطرح دنیا خود بازاریابان موفقی دارند و نیازی به بازاریابی وزیر ایرانی احساس نمی کنند.

بازدید از خط تولید ای تی آر چه فایده ای دارد؟

همچنین در خصوص یکی دیگر از برنامه های اصلی آخوندی در سفر به فرانسه که بازدید از خط تو لید هواپیمای ای تی آر در شهر تولوز این کشور است، به نظر می رسد فواید مهمی در این بازدید وجود نداشته باشد.

چه اینکه اولا کارگاه نهایی تولید ای تی آر، تنها بخش سر هم کردن قطعات و کار گذاشتن آنها در سازه بدنه هواپیماهاست و موتور، قطعات و بدنه آن در کشورهای دیگر تولید شده و در کارخانه تولوز مونتاژ می شوند. ثانیا وقتی قرار نیست فرانسه، آمریکا و دیگر کشورهای غربی علی رغم قراردادی که ایران برای انتقال دانش ساخت برخی قطعات هواپیما به داخل کشورمان دارند، اجازه عملی شدن این قرارداد را بدهند، بازدید از خط تولید کارخانه هواپیماسازی چه منفعتی برای صنعت هوایی ایران خواهد داشت؟ آیا بهتر نبود به جای بازدید وزیر و معاونانش از خط تولیدی که هیچ گونه علمی از آن به کارشناسان صنعت هواپیماسازی کم رمق داخلی افزوده نمی شود، تعدادی از کارشناسان و منهدسان جوان کشورمان به فرانسه اعزام می شدند و در جریان نحوه ساخت هواپیما قرار می گرفتند تا به سود هواپیماسازی داخلی باشد؟

شفاف سازی؛ ادعا یا واقعیت؟

با توجه به تأکیدات آخوندی در سخنرانی های متعدد از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا به حال مبنی بر لزوم رعایت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف سازی فرآیندهای مختلف اداری و دولتی، به نظر می رسد بهتر بود در اولین قدم از برنامه های وزارت راه و شهرسازی به طور شفاف رونمایی می شد. این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی هیچ گاه هزینه سفرهای هر ساله خود به همراه تعدادی از همکارانش به فرانسه که با هدف بازدید از نمایشگاه هوایی بورژه انجام می شود، اعلام نکرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید