آنچه در مورد سرطان غدد بزاقی باید بدانید

    کد خبر :422751

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: هر چند که تومورهای غدد بزاقی در میان تومور سایر قسمت‌های بدن شیوع چندانی ندارند ولی در سرطان‌های حوزه سر و گردن شایع هستند.

صالح محبی، با اشاره به راه‌های درمان سرطان غدد بزاقی، افزود: در صورتی که تومور در غدد بزاقی بناگوشی باشد، در صورت رشد، به عصب این منطقه آسیب رسانده و فلج شدن یکطرفه صورت را به همراه دارد، لذا درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است.

وی در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو بینی و سر و گردن ایران در ارتباط با سرطان غدد بزاقی اظهار داشت: هر چند که تومورهای غدد بزاقی در میان تومور سایر قسمت‌های بدن شیوع چندانی ندارند ولی در سرطان‌های حوزه سر و گردن شایع هستند.

محبی افزود: غدد بزاقی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم شده که غدد اصلی شامل غدد بناگوشی، تحت فکی و زیر زبانی هستند و غدد فرعی در کل حفره دهان، بینی، سینوس، حلق، کام نرم، سخت، حنجره و… قرار دارند که غدد اصلی تومورهای آنها بیشتر خوش‌خیم بوده ولی غدد فرعی بیشتر بدخیمی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه سرطان‌های غدد بزاقی اکثرا بدون علامت هستند، گفت: این تومورها در نقطه‌ای رشد کرده و آهسته بزرگتر می‌شوند و از آنجای درد خاصی ندارند فرد زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که ضایعه بزرگ شده است.

این فوق تخصص جراحی قاعده جمجمه و سرطان گفت:‌ تومورهای بزاقی زمانی که رشد کنند خود آنها یا درن آنها ممکن است به بافت‌های مجاور از جمله اعصاب حرکتی و حسی آسیب برسانند بنابر این تشخیص به موقع این بیماری و درمان آن حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: درمان اصلی این سرطان هم در موارد خوشخیم و هم بدخیم جراحی است و در کنار آن روش‌های استفاده می‌شود البته نوترون و پروتون‌ رادیوتراپی هم در برخی از کشورها برای درمان این بیماران استفاده می‌شود که در کشور ما این تکنولوژی وجود ندارد.شیمی‌درمانی جایگاه خاصی در درمان سرطان غدد بزاقی نداشته و گاهی فقط بعنوان درمان تکمیلی در کنار رادیوتراپی بکار می‌رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه بروز این سرطان در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد و عامل اصلی آن بجز در موارد خاصی مشخص نیست عنوان کردند که بطور کلی ترس از جراحی با احتمال اسیب به عصب باعث تاخیر درمان و افزایش عوارض احتمالی خواهد شد وباید اذعان نمود این عوارض در دستان جراح متبحر بسیار نادر است.

به گزارش مهر، محبی خاطرنشان کرد: اگر تومور در غدد بزاقی بناگوشی باشد، در صورت رشد آسیب به عصب این منطقه رسانده و فلج شدن یکطرفه صورت را به همراه دارد لذا درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است.

شانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن، ۶ تا ۹ آذر ۹۷ با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید