جدیدترین اخبار
۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵ اجتماعی کد خبر :42233

بازار داغ اجاره هواپیماهای شخصی

حدود ۱۷ سال است که مجوز خرید و فروش و پرواز با هواپیمای شخصی به ایرانیان داده شده که با توجه به نسبتا مناسب بودن قیمت آنها، استقبال از این صنعت روبه رشد بوده است.

از سال ۷۹ که شورای عالی هواپیمایی و شورای عالی امنیت ملی با پرواز هواپیماهای شخصی بر فراز آسمان ایران و صرفا از مسیرهایی که شورای عالی امنیت ملی برای سایر هواپیماها و ایرلاین ها تعیین کرده و از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده، موافقت کردند.

از آن سال به بعد شاهد رونق صنعت گردشگری هوایی و همچنین کسب وکار خرید و فروش هواپیمای شخصی هستیم با این وجود سازمان هواپیمایی کشوری هنوز با پرواز هواپیماهای شخصی بیش از ۲ نفره موافقت نکرده و به همین دلیل برخی خانوارها آنگونه که باید و شاید از آن استقبال نکرده اند.

به گفته حسین علی‌پناهی کارشناس صنعت هوانوردی، ایران از نظر استفاده از هواپیماهای شخصی ۲ نفره در دنیا جزء کشورهای سرآمد محسوب می شود و حتی از بسیاری از کشورهای پیشرو در این زمینه جلوتر است. اما از نظر استفاده از هواپیماهای شخصی بیش از ۲ نفره از سایر کشورها عقب تر هستیم. صنعتی که در صورت صدور مجوز، می تواند در توسعه کردشگری و اشتغالزایی بسیار اثرگذار باشد.

همچنین از زمانی که کسب و کار خرید و فروش هواپیماهای شخصی رونق گرفته، فرودگاه های بدون استفاده اطراف تهران از جمله فرودگاه آزادی در آبیک استان قزوین و فرودگاه افلاک آسیا واقع در شرق تهران (۵۰ کیلومتری آزادراه تهران ـ مشهد) توانسته اند شکل اقتصادی تری به خود بگیرند و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در آنجا وارد عمل شود. ضمن اینکه فرودگاه گلبهار واقع در شهر جدید گلبهار در ۳۰ کیلومتری غرب مشهد و فرودگاه ورزقان در نزدیکی شیراز نیز توانستند با ایجاد سایت های آموزش هوانوردی سبک و پذیرایی از هواپیماهای شخصی و آموزشی، از تعطیلی نجات یافته و امکان استفاده عمومی در آنها فراهم شود.

این فرودگاه ها، علاوه بر مهرآباد و پیام هستند که در تهران به مالکان هواپیماهای شخصی خدمات مختلف شامل، آموزش، تیک آف و لندینگ، پارکینگ، تعمیر و نگهداری، تعویض قطعات، سوخت رسانی و … را ارائه داده و هزینه های مربوطه را نیز دریافت می کنند.

قیمت هواپیمای شخصی

قیمت هواپیماهای دو نفره «نو» در ایران تا سال ۹۱ که نرخ ارز شاهد نوسان قیمتی نبود، عمدتا ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود اما از آن زمان به بعد که نرخ دلار و یورو به حدود ۴ هزار تومان رسیده، قیمت این هواپیماها نیز به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

هواپیماهای شخصی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا ساخت کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، انگلیس، اوکراین، روسیه، آمریکا، کانادا و … است. با این حال در هیچ کجای دنیا صنعت هواپیماسازی به صورت یکجا و تک سازنده ای صورت نمی گیرد بلکه هر بخش از این پرندگان آهنین سبک بال در یک کشور ساخته شده و سپس کمپانی سازنده با تجمیع آنها در کارگاه واحد، اقدام به فروش محصول می کند.

هم اکنون در فرودگاههای کشور در مجموع حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای شخصی وجود دارد که ۳۰ تا ۴۰ فروند آن در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر است. مالکیت این ۲۰۰ فروند مربوط به اشخاص حقیقی و برخی نیز متعلق به اشخاص حقوقی است. برخی مالکان دارای چند فروند هواپیمای شخصی هستند و در زمینه اجاره این هواپیماها فعال هستند. البته برخی هواپیماها نیز هستند که چند مالک دارند یعنی چند نفر مشترکا با هم اقدام به خرید یک فروند هواپیما کرده اند.

کجاها پرواز کنیم؟

حسین علی‌پناهی از فعالان این حوزه درباره نحوه فعالیت این نوع هواپیماها که اتفاقا طرفداران زیادی هم در ایران دارد، به خبرنگار مهر گفت: هواپیماهای شخصی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا امکان پرواز به همه نقاط ایران را دارا و تقریبا همه فرودگاه های کشور آماده پذیرایی از خلبانان هواپیماهای شخصی برای فرود هستند. حتی از نظر مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، دارندگان این هواپیماهای می توانند به خارج کشور هم پرواز کنند؛ اما با توجه به بالا بودن نرخ سوخت هواپیما در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پرواز با هواپیمای شخصی به خارج از کشور مقرون به صرفه نیست ولی این هواپیماها برای سفرهای هوایی شخصی داخل کشور کاملا مناسب سازی شده اند.

چگونه هواپیمای شخصی بخریم؟

کسانی که علاقه مند به خرید هواپیمای شخصی باشند می توانند با اندکی گشت و گذار در فضای مجازی با شرکت های فعال در این کسب و کار و دارای مجوزها از سازمان هواپیمایی کشور و دیگر نهادهای ذی ربط ارتباط برقرار کرده بر اساس نیاز و سلیقه خود هواپیمای شخصی نو خریداری کنند.قیمت این مدل هواپیماها از ۶۰۰ میلیون تومان آغاز می شود.

همچنین متقاضیان خرید هواپیماهای دست دوم می توانند از دارندگان هواپیمای شخصی که مایل به فروش هستند، هواپیمای دو نفره بخرند که از ۲۵۰ میلیون تومان شروع می شود.

اجاره هواپیمای شخصی

اجاره هواپیمای شخصی به دو صورت است: نخست اینکه متقاضی خود دارای مدارک اجازه پرواز و خلبانی هواپیماهای فوق سبک از سازمان هواپیمایی کشوری را داراست که می تواند همراه با یک نفر دیگر یکی از هواپیماهای موجود در فرودگاه ها که به این امر اختصاص داده شده را اجاره کند؛ یا اینکه می تواند هواپیما را به صورت چارتری (همراه با خلبان) اجاره کرده و خود در جایگاه کمک خلبان بنشیند.

در هر صورت اجاره هواپیمای شخصی در ایران معمولا بین ساعتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

هزینه نگهداری و خدمات پارکینگ

از دیگر هزینه هایی که دارندگان هواپیمای شخصی باید بپردازند، هزینه خدمات تعمیر، نگهداری و پارکینگ آنهاست که شرکت های فعال در این زمینه معمولا ماهیانه یک و نیم میلیون تومان از مالک هواپیما دریافت کرده و خود موضوعات مرتبط با نگهداری و پارک هواپیماهای شخصی را مدیریت می کنند.

روی خط خبر

  • هر روز یک رکورد تاریخی برای سکه و ارز/ خیز دلار و پوند برای ۹ و ۱۲ هزار تومان در پایان تیرماه
  • بعد از سپنتا نیکنام نوبت مینو خالقی است؟ / علی مطهری: مجمع تشخیص بحث منع رد صلاحیت منتخب مردم از سوی شورای نگهبان را در دستور کار قرار دهد
  • چه کسانی واقعا از تحریم ایران سود می‌برند؟
  • من اگر به جای وزیر علوم بودم استعفا می دادم/ لابی های سنگین، مانع از به نتیجه رسیدن تغییرات در کابینه است
  • مشاور وزیر ارتباطات از حضور زنان کارآفرین در الکامپ خبر داد
  • دستگیری ۳۰۰ نفر از اخلالگران بازار سکه و ارز
  • توافق ترامپ – پوتین – نتانیاهو درباره سوریه
  • ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی هم تب قیمتی موز را پایین نیاورد
  • اتمام فاز اول پروژه مطالعه سیمای پوشش گیاهی پارک ملی توران
  • سکه‌های پیش‌فروش ذخیره شد؛ حباب سکه بزرگ‌تر!
  • «اولادقباد» رییس فراکسیون زنان شد
  • خنثی شدن ۴ عملیات تروریستی در بغداد
  • سفیر ایران در بغداد: قطع برق عراق از سوی تهران واقعیت ندارد
  • وزیر برگزیت انگلیس به اتحادیه اروپا هشدار داد
  • ترامپ موقعیت اروپا- آمریکا را به مخاطره می اندازد
  • پیشنهاد تسویه ۲۵۰ میلیون دلار پول نفت ایران با چای سریلانکا
  • آمریکا بزرگترین بانک آلمان را ۷۵ میلیون دلار جریمه کرد
  • خبری از وام بانکی برای گازرسانی روستایی نیست
  • لاریجانی: اروپا رویکرد خود برای اجرای توافق هسته ای را ارائه کند
  • سپنتا نیکنام: مخالفان رأی مجمع را به رعایت قانون دعوت می‌کنم
  • سخنگوی صنعت برق: برای ماه آینده، شرایط خوبی گزارش نشده
  • مدیر اطلاعات ملی آمریکا پس از اقدام جنجالی در تلویزیون: قصد بی‌احترامی به ترامپ نداشتم
  • حال استاد شجریان خوب است
  • دستورالعمل نقل و انتقال فرهنگیان شهر تهران اعلام شد
  • اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره فعالیت دوتابعیتی‌ها در دولت
  • ۴ پیشنهاد وزیر برای حمایت از مستاجران
  • عارف: باید محصورین را به جامعه برگردانیم
  • آموزش کنترل خشم و اخلاق حرفه‌ای برای شهربانان و حریم‌بانان منطقه ۲
  • ادعای بی‌اساس خالد بن سلمان علیه ایران
  • خود تحریمی علیه خودرو سازان