استفاده از استخوان اجساد در جراحی کودکان تهرانی

    کد خبر :42228

عضو انجمن ارتوپدی اطفال با اشاره به درمان صافی کف پا با جایگزینی استخوانی گفت: منشا این جایگزینی های استخوانی می تواند از خود بیمار یا از جسد باشد.

دکتر محسن کرمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با روش هایی که بتوان استخوان را در جراحی جایگزین یا تقویت کرد، اظهارداشت: منشا این جایگزینی استخوانی می تواند از خود بیمار یا از جسد تهیه می شود.

وی افزود: این مسئله سبب شده تا از طریق جایگزینی بتوانیم به جوش خوردن استخوان برسیم به طور مثال فردی که زانوی پرانتزی داشته و بخواهیم آن را صاف کنیم گاهی اوقات لازم است بخشی از استخوان را که شکسته تقویت کنیم تا هرچه زودتر به جوش خوردن ناحیه جراحی شده برسیم.

این فوق تخصص ارتوپدی اطفال عنوان کرد: گاهی موارد جایگزینی استخوانی بیشتر حائز اهمیت است به طول مثال در بیماری که جراحی ستون فقرات شده و یا کودکی در اثر یک بیماری کیفیت استخوان آن پایین آمده و استخوان مناسبی در بستر جراحی ندارد و در این مواقع نیاز داریم از روش های جایگزینی استخوانی یا پیوند استخوان بهرمند شویم

کرمی ادامه داد: گاهی نیز ممکن است کف پای یک بیمار صاف باشد و ما بخواهیم از لگن آن برای پیوند استخوان برداریم که اینجا لازم به انجام 2 جراحی؛ یکی برای پا و دیگری برای لگن بیمار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مزایای روش جایگزینی استخوانی گفت: جوش خوردن زودتر استخوان کاهش اعمال جراحی و افزایش سرعت جراحی از جمله این مزایا بوده که مورد توجه جراحان و پزشکان قرار گرفته است البته بسته به نوع جراحی ممکن است نیز ما با محدودیت های مواجعه شویم و نتوانیم از همه مزایای این روش استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: به طور مثال در نمونه هایی که در کریستال ها کلسیم فسفات استفاده می شد، قدرت زیادی برای تولید استخوان نداشتند و یک بستری ایجاد می کردند که سلول های بیمار بر روی آن حرکت کنند و این کریستال ها اکنون از بازار خارج شده و جای خود را به روش های دیگر تولید استخوان داده اند.

کرمی اضافه کرد: محققان در تلاش اند که از روش هایی استفاده کنند که با استفاده از دی ان ای موادی را تولید، که استخوان را تحریک کنند البته این موضوع در کشور ما هنوز به دلیل هزینه های بالا چندان راه باز نکرده است.

این فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: صنعت آلوگرافت یعنی استخوانی که از جسد می گیریم در ایران پیشرفت زیادی کرده و چندین مرکز در تهران در این زمینه مشغول به کار بوده و با کیفیت خوبی آنها را تهیه کرده و در اختیار پزشکان مربوطه قرار داده که بسیار کمک کننده است.

وی افزود: افرادی که استخوان های خود را اهدا کرده سبب شده که استخوان آنها دوباره به چرخه بازگشته و استخوان سازی برای کودکان که نیازمند در این زمینه هستند انجام شود همچنین از این روش در هفته برای بیماران زیادی که جراحی ستون فقرات می کنند مورد استفاده قرار می گیرد و این سبک کمک کرده تا جراحی پیشرفت زیادی به همراه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید