چین با اندونزی هم قرارداد سوآپ ارزی امضا کرد

    کد خبر :422270

بانک مرکزی چین اعلام کرد: یک قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۲۸.۸۱ میلیارد دلار بین این کشور و اندونزی امضا شده است. براساس بیانیه بانک مرکزی چین، این قرارداد برای مدت سه سال و با هدف تسهیل مبادلات تجاری دوجانبه، افزایش سرمایه‌گذاری دو کشور در طرف مقابل و حفظ ثبات بازارهای مالی امضا شده است.

این قرارداد امکان مبادله ارزی ۲۰۰ میلیارد یوآن با ۴۴۰ تریلیون روپیه اندونزی و یا بالعکس را فراهم می‌کند. قرارداد اجرای این طرح سوآپ ارزی در اجلاس سالانه سازمان همکاری‌ اقتصادی آسیا ـ اقیانوسیه امضا شده و حجم مبادلات ارزی بر مبنای آن دو برابر توافق سوآپ ارزی قبلی دو کشور است.

تری بارجیو، رئیس کل بانک مرکزی اندونزی نیز طی بیانیه‌ای آورده است که امضای این توافق نشان دهنده تقویت همکاری پولی بین بانک مرکزی اندونزی و بانک مرکزی چین است و از طرف دیگر نشان می‌دهد هر دو بانک مرکزی متعهد به حفظ ثبات بازارهای مالی در سایه مشکلات کنونی در بازارهای مالی جهانی هستند. قرارداد سوآپ ارزی یک ابزار اقتصادی است که به کشورها امکان مبادلات ارزی مستقیم و دریافت وام بدون واسطه دلار یا یورو را فراهم کرده و امکان تجارت به ارزهای ملی کشورها را فراهم می‌کند.

به گزارش فارس ،این اقدام می‌تواند هند و چین را از مشکل نرخ برابری روپیه اندونزی در مقابل دلار در مبادلات تجاری نجات دهد. ماه گذشته میلادی بانک مرکزی چین قرارداد مشابهی را بانک مرکزی ژاپن بست. جنگ تجاری با واشنگتن، پکن را مجبور کرده است طی ماه‌های گذشته روند حذف دلار از اقتصاد خود را تسریع کند.

طی سال گذشته اقدام کشورها در مقابله با سلطه دلار و حذف حداکثری آن از اقتصاد خود به یک رویه متداول در جهان بدل شده است. در ماه آگوست نیز قطر و ترکیه یک قرارداد سوآپ ارزی برای فراهم آوردن ثبات بیشتر اقتصادی و مالی در مقابل فشارهای آمریکا با آنکارا امضا کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید