انتقاد‌های آشنا از تریبون صداوسیما به صداوسیما

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۲۱
    کد خبر :421908

حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور و رئيس مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست‌جمهوري، يکشنبه‌شب گذشته در برنامه زنده «اينجا جمهوري اسلامي» در حالي شرکت کرد که طرف مقابل او فواد ايزدي، مدرس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که منسوب به اصولگرايي است، حضور داشت؛ برنامه‌اي که از شبکه چهار سيما پخش مي‌شود و موضوع اين قسمت هم «چالش مديريت تصوير ملي» بود.

به گزارش شرق، برنامه «اينجا جمهوري اسلامي»، به تهيه‌کنندگي مصطفي پورمحمدي و با اجراي محمد لساني، در فصل جديد يکشنبه‌ها ساعت 21 پخش مي‌شود. حسام‌الدين آشنا در اين برنامه انتقادهايي را به عملکرد صداوسيما وارد کرد. حسام‌الدين آشنا در بخشي از اين برنامه گفت: «فرقي ندارد کدام شبکه تلويزيون را ببينيم؛ در 60 شبکه ما يک سياست خبري و ترويجي را دنبال مي‌کنيم، به تعبيري فرقي نمي‌کند که شما اخبار را از چه شبکه‌اي مشاهده مي‌کنيد. اگر اين باشد، ممکن است جامعه تنوعش از جاي ديگر تأمين شود».

آشنا همچنين در رابطه با سؤال مجري درباره اعتماد مردم به رسانه‌هاي ملي، گفت: اگر مردم احساس کنند اخبار جهت‌دار و سودار روايت مي‌شود، اعتماد خود را نسبت به آن رسانه از دست مي‌دهند. اگر ما توازن را در اخبار رعايت نکنيم و مردم احساس کنند که جنبه‌هاي مثبت و منفي خبر با هم متوازن نيست و کسي که خبر را مي‌دهد خود او در يک طرف موضوع است، نسبت به آن بي‌اعتماد مي‌شوند و اگر کساني که خبر را توليد مي‌کنند به عنوان نماينده مردم پرسشگر نباشند و گوينده، گوينده در خدمت نباشد سبب بدبيني مردم نسبت به آن رسانه مي‌شود و رسانه زماني اعتبار خود را از دست مي‌دهد که تعامل خود را با مردم قطع کند».

پس از پخش اين مناظره از شبکه چهار، سيدمهرداد سيدمهدي، رئيس خبرگزاري صداوسيما، در توييتي نسبت به صحبت‌هاي حسام‌الدين آشنا واکنش نشان داد و نوشت: «نعل وارونه‌زدن شايد چند سال پيش مشتري داشت اما اکنون همه‌چيز شفاف شده و پرده‌ها کنار رفته است. توازن خبري، پرسشگري از زبان مردم و ورودي رسانه از دل جامعه، حرف‌هاي قشنگي است اما ارتباط اين حرف‌ها با جلوگيري از پخش صحبت‌هاي مردم درباره مشکلات اقتصادي چيست؟!».

آشنا تقريبا پنج روز پيش هم در يک رشته توييت نسبت به عملکرد صداوسيما انتقادهايي را مطرح کرده بود. او نوشته بود: «روايت اخبار صداوسيما از جلسه مهم شوراي اجتماعي کشور بسيار بي‌ربط و مخدوش بود. لطفا فيلم سخنان رئيس‌جمهور را مستقيما در PRESIDENT.IR تماشا کنيد.

بعد از آن «مردم حق دارند بدانند کشور چگونه اداره مي‌شود» را هشتگ کرده و ادامه داده بود: «اميدوارم مديران صداوسيما آن‌قدر براي مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي ارزش قائل باشند که از مدير فعلي شوراي اجتماعي کشور دعوت کنند خلاصه‌اي از گزارش امروز خود را به اطلاع مردم برساند.

او همچنين با اشاره به برگزاري جلسه شوراي اجتماعي کشور، باز هم در توييتي ديگر نوشته بود که «متأسفانه سهم اين جلسه بسيار مهم که عمدتا با محوريت معضل طلاق برگزار شد، از اخبار ساعت 14 يک گزارش سه‌دقيقه‌اي بدون صدا بود».

اين البته تنها نقد آشنا به عملکرد صداوسيما در مواجهه با دولت نبوده است. او در ماجراي عادل فردوسي‌پور هم گفته بود که ماجرا را در شوراي نظارت بر صداوسيما پيگيري خواهد کرد. او در توييتي نوشته بود: «امروز درخواست کردم مسائل اخير شبکه سه در دستور کار شوراي نظارت بر صداوسيما قرار بگيرد». برنامه پربيننده 90 که مخاطبان زيادي دارد به دليل برخي اختلافات ميان عادل فردوسي‌پور و مديران شبکه 3 براي مدتي پخش نشد. عده‌اي اين موضوع را به حضور مدير جديد شبکه سه ربط دادند.

با اينکه آشنا گزارشي از جلسه احتمالي شوراي نظارت بر صداوسيما ارائه نکرد، اما برنامه 90 چند هفته است که مجددا در کنداکتور برنامه‌هاي شبکه سه قرار گرفته و پخش مي‌شود. آشنا در حالي اين نقدها را به عملکرد صداوسيما مطرح مي‌کند که خود يکي از اعضاي شوراي نظارت بر صداوسيما محسوب مي‌شود.

او در کنار علي جنتي، غلامرضا کاتب و سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي نمايندگان قوه مقننه، محمدجواد لاريجاني، نماينده قوه مقننه و محمدحسين صوفي (دبير شورا) و نيز غلامحسين محسني‌اژه‌اي، رياست شورا، ترکيب شوراي نظارت بر صداوسيما را تشکيل مي‌دهند؛ ترکيبي که در آن فقط علي جنتي و حسام‌الدين آشنا به لحاظ گرايش سياسي با بقيه اعضا متفاوت هستند و ديگر اعضا به همراه رئيس آن تقريبا در يک گرايش سياسي قرار مي‌گيرند.

وظيفه اين شورا، نظارت بر صداوسيماست. هرچند يک عضو آن يعني حسام‌الدين آشنا همواره نسبت به عملکرد صداوسيما نقد داشته اما با وجود حضورش در شوراي نظارت، تاکنون تغييرات ملموسي در سمت و سوگيري‌هاي صداوسيما به‌ويژه در مواجهه با دولت تغييري ايجاد نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید