چالش جدید بن سلمان؛ اعدام ۵ متهم قتل خاشقجی به نفع اوست یا به زیانش؟

    کد خبر :421837

القدس العربی چاپ لندن نوشت: میدل ایست آی در مقاله ای به قلم مضاوی الرشید، نویسنده سعودی آورد: احتمالا ولی عهد سعودی پس از صدور دو اعلامیه در مورد قتل خاشقجی، که در آنها از ذکر نام بن سلمان بعنوان مسئول این جنایت خودداری شده بود، احساس راحتی موقتی کرده است.

به گزارش انتخاب، القدس العربی ادامه داد: اما واقعیت آن است که خروج بن سلمان از این تنگنا آنطور که او تصور می کند، آسان نیست. در صورتی که حکم اعدام 5 عامل درگیر در ترور خاشقجی اجرا شود، ولی عهد در شرایط سختی قرار می گیرد؛ چرا که این اعدامها شاید بتواند مسئولیت بن سلمان را در زمان حاضر تا حدی سبک کند، اما پیام خطرناکی برای تمام کسانی خواهد بود که در دستگاه امنیتی سعودی گوش به فرمان بن سلمان هستند و دستوراتش را مو به مو اجرایی می کنند.

کشته شدن خاشقجی یک مساله است و اعدام پنج نفر از نیروهای امنیتی نزدیک به بن سلمان، مساله دیگری؛به این دلیل که افرادی که فرمان ولی عهد را اجرایی کردند، در انتظار پاداش و مدالهای افتخاری از سوی او بودند، نه اعدامی وحشتناک در یکی از میدانهای عمومی ریاض.

نویسنده معتقد است که بقای نظام سعودی بر پایه سیاست گوسفند قربانی استوار است و مادامی که حکومت ترس و وحشت ادامه داشته باشد، بقای این سیاست نیز ضروری می نماید. عدم تسامح نظام سعودی با انتقاد، نشان دهنده لرزان بودن پایه های این نظام است؛ چرا که هیچ نظام قدرتمند و مستحکمی مجبور به ساکت کردن تمام صداهای مخالف با چنین خشونتی نیست.

مادامی که بن سلمان به حفظ جان نیروهای امنیتی خود اهمیتی ندهد، دستگاه امنیتی سعودی نمی تواند به تایید بن سلمان ادامه دهد؛ چرا که در پایان ایشان هستند که باید بهای عملیات اشتباهی که توسط ولی عهد مدیریت می شود را بپردازند.

این در حالی است که اگر بن سلمان تصمیم بگیرد که افراد اعلام شده اعدام نشوند، این سوال باقی می ماند که چه کسی دستور ترور را صادر کرده است. علاوه بر اینکه انجام نشدن این حکم، باعث می شود ولی عهد بعنوان تنها شخصی که می توانسته دستور قتل خاشقجی را صادر کند، در محور تحقیقات قرار بگیرد.

نویسنده سعودی در ادامه این سوال را مطرح می کند که بن سلمان چطور می تواند همچنان بعنوان چهره اول سعودی در جهان ظاهر شود، در حالی که نام او ارتباط محکمی با جنایتی شنیع دارد که موجب خشم همگان شده است؟!

وی در پایان می نویسد: در صورتی که جهان، و بویژه خانواده خاشقجی شاهد تحقیقات بین المللی مستقلی در مورد قتل او نباشند، این جنایت همچنان به دنبال نظام سعودی خواهد بود و به احتمال زیاد، اعدام قاتلان یا حمایت از آنها، منجر به فراموشی این مساله نمی شود.

بن سلمان خود را در قلب فاجعه ای یافته است که شاید پدرش بتواند با تاکید بر دور کردن ولی عهد از مسئولیت این جنایت، از شدت تنش ها علیه او بکاهد، اما هرگز نمی تواند تا ابد به حمایت از جنایتهای پسرش ادامه دهد…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید