فرانسه:بزودی برای وضع تحریم علیه متهمان قتل خاشقجی تصمیم می گیریم

    کد خبر :421716

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد مقامات پاریس به زودی در مورد وضع تحریم علیه افراد متهم به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد برجسته سعودی تصمیم می گیرند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات پاریس به زودی در مورد وضع تحریم علیه افراد مظنون به دست داشتن در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد سعودی تصمیم می گیرند.

لودریان در گفتگو با رادیو یوروپ وان، در پاسخ به این پرسش که آیا پاریس از اقدام آلمان در وضع تحریم و اعمال ممنوعیت بر ورود ۱۸ تبعه سعودی متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی تبعیت خواهد کرد یا خیر، گفت: «ما در این برهه زمانی بطور تنگاتنگی با آلمان همکاری می کنیم و خودمان در مورد وضع تحریمها خیلی زود تصمیم خواهیم گرفت».

لودریان در ادامه تأکید کرد که پاریس خواهان آن است قبل از تصمیم گیری، تمام حقایق این ماجرا آشکار شود.

نظر به اشتیاق فرانسه برای حفظ نفوذ خود بر ریاض و حراست از روابط تجاری دوجانبه در حوزه انرژی، مالی و فروش تسلیحات نظامی، واکنش پاریس در مقایسه با تدابیر تنبیهی برلین نسبتاً محافظه کارانه است.

وزیر خارجه فرانسه در خصوص نتیجه تحقیقات سازمان سیا مبنی بر نقش محوری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این قتل فجیع و احتمال برکناری وی از مقام ولایتعهدی گفت که «پاریس قصد مداخله در امور عربستان سعودی را ندارد!»

این در حالی است که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در بروکسل از تحریم و ممنوع‌الورود شدن ۱۸ تبعه سعودی متهم به ترور «جمال خاشقجی» منتقد و روزنامه نگار عربستانی خبر داد. ماس در ادامه سخنان خود پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشت: «بررسی های دستگاه امنیتی آلمان نشان می دهد که ۱۸ نفر در ترور خاشقجی در محل کنسولگری عربستان در استانبول دست داشتند».

افزون بر این، «فیلیپ جورنیتز» سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که صادرات اسلحه به عربستان سعودی کاملاً متوقف شده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در این خصوص گفت: «سفارشات قبلی نیز که مورد تأیید دولت آلمان قرار گرفته‌ بودند، هم مشمول این تصمیم هستند».

به گزارش آناتولی، عربستان سعودی از ابتدای سال جاری تاکنون دومین خریدار بزرگ اسلحه آلمان به شمار می رفت و آلمان ظرف ۹ ماه نخست سال میلادی جاری تسلیحاتی بالغ بر ۴۱۷ میلیون یورو به عربستان سعودی صادر کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید