تمایل ایران به واردت سه محصول کشاورزی از اتحادیه اروپا

    کد خبر :421522

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: ایران آماده است از این پس سه محصول کشاورزی ذرت، سویا و روغن خام را از اتحادیه اروپا وارد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش مشترک توسعه همکاریهای کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا اظهار کرد: ایران به دلیل محدودیت منابع آبی یکی از بزرگترین واردکنندگان سه محصول ذرت، سویا و روغن خام است و ما می‌توانیم برای واردات این محصولات با اتحادیه اروپا به توافق برسیم.

وی تاکید کرد: محدودیت آبی موجب شده برنامه ای برای توسعه کشت این سه محصول در کشورمان نداشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 70 درصد جو مورد نیازمان را داخل تولید می‌‌کنیم و می‌توانیم کسری تولید این محصول را نیز از اروپا تامین کنیم.

مهرفرد در ادامه به ارائه گزارشی از تولید و واردات محصولات کشاورزی به کشور پرداخت و گفت: سالانه 75 میلیارد دلار محصولات کشاورزی در ایران تولید، 10 میلیارد دلار واردات، 6 میلیارد دلار صادرات می‌شود.

وی ادامه داد: حجم تولید محصولات کشاورزی در کشور ما 122 میلیون تن است و در حال حاضر 20 هزار واحد صنعتی با ظرفیت 150 میلیون تن در زمینه فراوری محصولات کشاورزی فعال هستند.

مهرفرد با بیان اینکه بهبود بهره‌وری آب برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: در همین راستا توسعه کشت گلخانه‌ای در برنامه های جهادکشاورزی است.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از کشت نشایی، سیستم‌های نوین آبیاری در کشور ما مورد توجه است.

مهرفرد یاد آور شد: موفق شدیم در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی 8 میلیارد دلار در زمینه افزایش بهره‌وری آب صرفه‌جویی داشته باشیم.

مهرفرد با تاکید بر اینکه برای افزایش تولید در واحد سطح نیز برنامه‌ریزی شده است، افزود: به طور نمونه در تولید گندم با کاهش سطح زیرکشت شاهد افزایش تولید بوده ایم.

مهرفرد با اشاره به مازاد تولید میوه و سبزی، مرغ، تخم‌مرغ، فرآورده‌های غذایی بویژه لبنی در کشور از آمادگی ایران برای صادرات این محصولات به اروپا خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد با اتحادیه اروپا در موضوعات بهداشتی، استانداردها، آلاینده‌ها، باقیمانده سموم و ردیابی محصولات کشاورزی به توافقات جدیدی برسیم.

مهر فرد همچنین کشت محصولات ارگانیک در کشور را مورد اشاره قرار داد و خواستار استفاده از ظرفیت اروپا در این زمینه شد.

معاون وزیرجهادکشاورزی به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: تحقق این امر برای ما اهمیت دارد و لازم است درباره آن بحث کنیم.

مهرفرد در پایان سخنان خود تاکید کرد: در صورت ایجاد بازار در اتحادیه اروپا، ایران می‌تواند طی 10 سال تولید خود را دو برابر کند تا پاسخگویی تقاضاهای مشتریان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید