کتاب‌های رستگار درباره «عهد عتیق» و «عهد جدید»

    کد خبر :42151

اصغر رستگار از ترجمه و آماده کردن سه کتاب با موضوع روایت‌های کتاب‌های «عهد عتیق» و «عهد جدید» خبر داد.

این مترجم به ایسنا گفت: کتاب «از عدن تا تبعید؛ تاریخ حماسی قوم عهد عتیق» و کتاب «عیسی» را حدود دو سال است ترجمه و آماده کرده‌ام، اما هنوز با ناشری صحبت نکرده‌ام و ناشری هم به سراغ این کتاب‌ها نیامده است. فکر می‌کنم این اتفاق به خاطر وضعیت بد نشر است. برای همین فعلا خودم هم از انتشار این کتاب‌ها منصرف شده‌ام.

او افزود: کتاب‌ «از عدن تا تبعید» که نام دیگر آن «تاریخ حماسی قوم عهد عتیق» است، نوشته دیوید رال است. این کتاب در سال ۲۰۰۱ در سطح کشورهای اروپا و آمریکا پرفروش‌ترین کتاب تحقیقی بوده است. در این کتاب کل روایات تاریخی عهد عتیق در یک روایت خلاصه شده و کتاب حدود ۷۰۰ صفحه است. این دو کتاب کتاب‌های مهمی هستند که آماده انتشارند، اما چون عادت ندارم خودم به سراغ ناشر بروم فعلا به هیچ ناشری سپرده نشده‌اند.

رستگار با اشاره به انتشار چهار جلد کتاب «عهد جدید و عتیق» پیش از ترجمه این کتاب‌ها گفت: واقعیت این است که آن کتاب‌ها در واقع مقدمه‌ای برای این کتاب‌های تازه‌تر هستند. چون آن نوع کتاب در ایران ناشناخته بود، در ایران به اسم کتاب‌های پژوهشی شناخته شدند؛ در حالی‌که آن کتاب‌ها اصلا تحقیقی نیستند و فقط برای آشنایی با این نوع کتاب‌ها هستند که ما در زبان فارسی نداشتیم. اما کتاب «تاریخ حماسی قوم عهد عتیق» یک کتاب تاریخی است که از دل باستان‌شناسی قوم عهد عتیق درآمده است. در این کتاب باستان‌شناسان به سراغ روایت‌های تاریخی عهد عتیق رفته‌اند تا مشخص کنند کدام روایت‌ها تاریخی است و کدام‌ها اسطوره. یافته‌های آن در جاهایی حیرت‌انگیز است.

او همچنین گفت: کتاب دیگر «عیسی» نام دارد که شامل تحقیقاتی در نیمه اول قرن بیستم می‌شود و توسط یک فرانسوی نوشته شده است. این کتاب نیز کتاب مهمی است که حدود دو سال است آماده انتشار است. این کتاب در سال ۱۹۳۸ و توسط شارل گِن یُبِر محقق بزرگ فرانسوی نوشته و چاپ شده است. «عیسی» کتابی است که بیشترین ارجاعات در زمینه عهد جدید و انجیل‌ها به آن داده شده است.

رستگار در ادامه اظهار کرد: کتاب سوم که در حال انجام کارهای نهایی آن هستم تألیفی است. این کتاب درباره ماجراهای بعد از تدوین عهد جدید، منشأ مسیحیت و آیین‌هایی که منشأ مسیحی دارند، است. در این کتاب جریان‌هایی که از دل آیین‌های مسیحی در منطقه ما و به خصوص در نواحی فلسطین و بین‌النهرین به وجود آمده و نهایتا به اسلام می‌رسد، دنبال شده است. همچنین با توجه به این‌که به مسائل ایران نیز می‌پردازد می‌تواند در ایران مخاطبان زیادی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید