عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد تاکید کرد؛

ضرورت برندسازی شهری برای ورود یزد به رقابت‌های جهانی

    کد خبر :421410

عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به این که یزد برای ورود به عرصه‌ی رقابت بین شهرهای دنیا باید دارای هویت، شناسنامه و آوازه‌ای در جهان باشد، گفت: این هویت و آوازه‌ی شهری به واسطه‌ی قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و توانمندی‌های منحصر به فرد در یزد ایجاد خواهد شد.

«الهه جورابی» در گفت‌وگو با  ایسنا، در مورد لزوم برندسازی برای شهر یزد، تصریح کرد: یزد به ویژه پس از جهانی شدن بافت تاریخی آن، برای معرفی و شناخته شدن بیشتر نیازمند برندی پایدار و مداوم است.

وی افزود: البته برند شهر جهانی در مرحله طراحی است و به عنوان «لوگوی یزد جهانی» در تمام صنایع دستی و هر آنچه مربوط به یزد است، استفاده خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برند باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند یزد را در خاطر و یاد مردم جهان به تصویر بکشد لذا این موضوع در مفهوم پیچیده و متنوع برند به وضوح دیده خواهد ‌شد.

وی با اشاره به این که مفهوم برندسازی در دنیای امروز زمینه‌ساز رقابت است، اظهار کرد: رقابت میان انسان‌ها، فرهنگ‌ها، تکنولوژی‌ها، صنایع و شهرها با زمینه ‎ های مختلف سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، گردشگری، مراکز خرید، رخدادهای سیاسی، اجتماعی و هنری و جهانی شدن، اهمیت توجه به برندسازی را تشدید کرده است.

جورابی با بیان این که رقابت نه در میان شهرهای هم‌جوار بلکه در شبکه‌ای از شهرهای جهانی در حال روی دادن است، گفت: یزد برای ورود به عرصه‌ی رقابت بین شهرهای دنیا باید دارای هویت، شناسنامه و در نهایت آوازه‌ای در جهان باشد، آوازه‌ای مختص به شهر که به واسطه‌ی قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و توانمندی‌های منحصر به فرد آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که برند شهری، مجموعه‌ای گسترده از ادراک مخاطبان از فضاهای شهری، شهروندان و بسیاری از شاخصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زندگی شهری است، گفت: برندسازی شهری، روشی برای افزایش جاذبه‌ی شهر و نقطه‌ی اساسی شناخت شهر است به طوری که برندسازی شهری به عنوان دانشی جدید از علوم مختلفی نظیر علوم بازاریابی، اقتصادی، گردشگری، سیاست عمومی و موارد دیگر شکل گررفته است.

این مسئول با اشاره به این که نگرش جدید شهرهای جهان به عنوان برندهایی پویا برای آنها مطرح می‌شود، گفت: برندها علاوه بر حفظ ارتباط و هماهنگی کامل با حکومت مرکزی، با تکیه بر داشته‌های شهری در جهت افزایش اعتبار جهانی خود حرکت می‌کنند و جایگاه بین‌المللی خود را در مقایسه با سایر شهرهای جهان ارتقاء می‌دهند و چنین رقابتی می‌تواند منافع حداکثری شهروندان را تامین و هویت شهری را تقویت کند.

وی با اشاره به این که «سیمون آنهولت» برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ مفهومی به نام «شاخص برند شهری» ( GMT ) را به منظور اندازه‌گیری و رتبه‌بندی برندهای شهری در جهان مطرح کرد، یاداور شد: ابعاد مختلف برند شهری در شش حوزه مورد بررسی قرار داده شده که شامل «حضور» به عنوان وضعیت بین‌المللی شهر و آشنایی با مردم، «مکان» به عنوان جنبه‌های فیزیکی یک شهر، «ظرفیت» به عنوان بخش‌های اقتصادی و آموزشی، «نبض» به عنوان سبک زندگی شهری و میزان هیجان‌انگیزی شهر و «مردم» به عنوان مهمان‌نوازی و مباحث مربوط به امنیت است.

به گفته جورابی، این حوزه‌ها در واقع پیش‌نیازهایی موثر در هزینه‌های زندگی و قیمت محل اقامت محسوب می‌شود که در حال حاضر نیز به طور سالانه بررسی و منتشر می‌شود.

عضو شورای سلامی شهر یزد با بیان این که تحقق برندسازی شهری مستلزم گام‌هایی از سوی متولیان و اجرای یک سری از برنامه‌هاست، اظهار کرد: اقداماتی مانند تدوین نقشه قابل درک مخاطبان از شهر، شناخت نقاط قوت و هدف‌گذاری برای گذار به نقطه‌ای جدید در این نقشه‌، خلق شعار متناسب با اهداف برندسازی برای ایجاد جایگاه مناسبی در ذهن مخاطب و طراحی نماد برند برای بازخوانی سریع تداعیات مخاطب به حافظه کوتاه مدت از جمله اهداف برندسازی محسوب می‌شود.

وی افزود: تولید محتوای مستمر و مناسب برای تثبیت جایگاه برند شهری، شناخت شهر و تشخیص قابلیت‌های کالبدی، تاریخی، فرهنگی، اقلیمی، برجسته‌سازی ظرفیت‌های موجود و بسیاری از ضروریاتی است که باید مورد اهتمام و توجه متولیان این حوزه قرار گیرد.

جورابی با بیان این که پیاده‌سازی و نگهداری از یک برند سازمانی به عهده‌ی تمام افراد آن سازمان است، تاکید کرد: برندسازی موفق شهری تنها وظیفه یک گروه یا مجموعه‌ی خاص نیست بلکه گروه‌های دیگری نیز در این رابطه دخیل هستند که شامل شهروندان، مدیران شهری و متفکران عرصه‌ی برندسازی می‌شود.

وی ادامه داد: البته در روند اجرای نقشه برند شهری گروه‌هایی مانند شورای توسعه‌ی اقتصادی، رهبران کسب و کار، رهبران و مدیران شهری، نمایندگان مردمی، مدیران گردشگری، دانشگاه‌های محلی، مؤسسات فرهنگی و میراث فرهنگی، رسانه‌های محلی، کمیسیون‌های مرتبط با رویدادها و نمایشگاه‌ها نیز به انجام اقدامات اساسی نیازمند هستند.

عضو کمیسون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد در پایان با اشاره به نقش شهروندان عادی در پیشبرد اهداف برند شهری، خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و برنامه‌های تمامی گروه‌های مذکور با همکاری و ارائه‌ی آموزش‌های لازم به آنان، نتیجه‌ی مطلوبی برای شهر به دنبال خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید