پافشاری مکرون بر لزوم تشکیل «ارتش اروپایی»

    کد خبر :421292

رئیس جمهور فرانسه بار دیگر به طور ضمنی بر ایده تشکیل ارتش واحد اروپایی تاکید کرد؛ ایده‌ای که خاطر رئیس جمهور آمریکا را مشوش کرده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داد «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که به مناسبت «روز عزای مردمی» در پارلمان آلمان سخنرانی می‌کرد، بار دیگر بر لزوم تشکیل ارتش اروپایی مستقل از آمریکا تاکید کرد.

امانوئل ماکرون در سخنانی تاکید کرد که اروپا باید مسئولیت بیشتری برای دفاع از خود و امنیت خود بپذیرد.

رئیس جمهور فرانسه مایل است وابستگی نظامی اتحادیه اروپا به آمریکا را کاهش دهد و برای این منظور خواستار تشکیل یک ارتش واحد اروپایی شده است.

او در این زمینه با حمایت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روبرو شده است. مرکل روز ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) در یک سخنرانی در پارلمان اروپا ضمن تاکید بر اینکه چنین ارتشی با ناتو مغایرتی نخواهد داشت، اظهار داشت که اگر اروپا یک ارتش واحد و سیستم تسلیحاتی واحدی داشته باشد می‌تواند با قدرت بیشتری در ناتو حضور یابد.

به اعتقاد مرکل، یک ارتش مشترک اروپایی باعث خواهد شد که جنگ تازه‌ای در اروپا درنگیرد.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه سخنانش از اینکه دولت آلمان از او برای سخنرانی به مناسبت گرامیداشت یاد قربانیان جنگ اول جهانی در پارلمان دعوت کرده، سپاسگزاری کرد.

او این اقدام را «نشانه مهمی» برای آشتی دو ملت خواند و گفت: «نقاط اشتراک ما قوی‌تر از اختلافات ما هستند».

ماکرون در سخنرانی خود خواستار تقویت و استقلال بیش از پیش اروپا شد و تاکید کرد: «اروپا و به خصوص زوج آلمان – فرانسه موظفند از بروز هرج و مرج در جهان جلوگیری کنند. به همین دلیل اروپا باید قدرتمندتر و مستقل‌تر شود.»

امانوئل ماکرون در هفته‌های اخیر در برنامه‌ها و گردهمایی‌های گوناگونی به مناسبت صدسالگی پایان جنگ اول جهانی شرکت و همواره برای صلح و دوستی تبلیغ کرده است.

او در پاریس و در جمع سیاستمداران بلندپایه بیش از ۷۰ کشور ازجمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سخنرانی کرد و هشدار داد: «وطن پرستی نقطه مقابل ناسیونالیسم و خودخواهی است. آن که امروز می‌گوید، اول کشور من، عزت ملت خود را تخریب می‌کند.»

رئیس جمهور فرانسه سخنرانی خود در پاریس را با «زنده باد صلح» پایان داد و سخنرانی اش در پارلمان آلمان را با «زنده باد اروپا».

ماکرون در روز‌های گذشته با توجه به برنامه ریزی‌های آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، پیشنهاد تشکیل یک ارتش متحد اروپایی را مطرح کرده است.

او روز ۶ نوامبر در گفتگو با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از ضرورت تشکیل ارتش مستقل اروپا برای کاهش وابستگی این قاره به آمریکا گفته بود. ماکرون در این مصاحبه تاکید کرده بود: ما نمی‌توانیم از اروپایی‌ها حفاظت کنیم؛ مگر این که «یک ارتش اروپایی واقعی» داشته باشیم.

او گفته بود: «هنگامی که رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که از معاهده مهم خلع سلاح که پس از بحران موشکی دهه ۱۹۸۰ منعقد شد، خارج می‌شود، قربانی اصلی کیست؟ اروپا و امنیت آن.» در این گفتگو ماکرون آمریکا را هم در گروه کشور‌هایی گذاشت که فرانسه باید از خودش در مقابل آن‌ها حفاظت کند.

ترامپ پس از آن در توییت‌هایی به این اظهارات ماکرون واکنش نشان داد. وی که برای شرکت در نشست پاریس به فرانسه رفته بود، درست بعد از این که هواپیمایش در این کشور بر زمین نشست، در پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: «رئیس جمهور ماکرون فرانسه به تازگی گفته که اروپا باید ارتش خودش را بسازد تا از خودش جلوی آمریکا، چین و روسیه حفاظت کند. «خیلی توهین آمیز» است، اما شاید اروپا بهتر باشد اول سهم عادلانه اش را در ناتو که آمریکا خیلی زیاد به آن یارانه داده، بپردازد!»

ترامپ، تنها چند ساعت پس از ترک فرانسه هم دو توییت دیگر منتشر کرد: «امانوئل ماکرون پیشنهاد می‌کند برای دفاع از اروپا در برابر آمریکا، روسیه و چین، ارتش خودش را بسازد. ولی آلمان در جنگ جهانی اول و دوم بود. چه اتفاقی برای فرانسه افتاد؟ قبل از این‌که آمریکایی‌ها برسند، آن‌ها در پاریس شروع به یاد گرفتن زبان آلمانی کرده بودند. یا هزینه ناتو را بپردازید، یا نه!»

در توییت دیگری، ترامپ نوشت: «مشکل اینجا است که امانوئل از میزان پایین محبوبیت ۲۶ درصدی و بیکاری حداقل ۱۰ درصدی در فرانسه رنج می‌برد. فقط می‌خواسته موضوع را عوض کند. ولی به هر حال کشوری ناسیونالیست‌تر از فرانسه وجود ندارد، مردمانی به معنای واقعی کلمه مغرور [هستند].»

ترامپ در حال فاصله گرفتن از متحدان قبلی آمریکا است. پیشتر یک منبع آمریکایی به رسانه‌های این کشور گفته بود رابطه میان ماکرون و ترامپ بر سر ایده ارتش اروپایی بسیار وحشتناک شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید