سناتور آمریکایی: بن سلمان تعادل روانی ندارد

    کد خبر :420865

لیندسی گراهام سناتور برجسته جمهوریخواه کنگره آمریکا در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی آمریکا گفت: محمد بن سلمان فردی غیرمنطقی و فاقد تعادل روانی است.

به گزارش برنا، مجری از گراهام پرسید: من می خواهم در مورد عربستان سعودی سوال کنم. شبکه ان بی سی تأیید کرد که سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه سعودی دستور قتل جمال خاشقجی، خبرنگار و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست را صادر کرده است. آیا شما این ارزیابی را می پذیرید؟

لیندسی گراهام در پاسخ گفت: من از همان روز اول معتقد بودم که 15 یا 18 نفر – هر تعدادی – بدون اطلاع و مجوز رسمی ولیعهد پادشاه سعودی سوار هواپیما نمی شوند که به ترکیه بروند و او (جمال خاشقجی) را که منتقد ولیعهد پادشاه بود در کنسولگری قطعه قطعه کنند. با توجه به شناختی که از عربستان سعودی و محمد بن سلمان دارم باور اینکه او از این ماجرا بی اطلاع بوده برای من غیرممکن است. اگر قرار باشد او (محمد بن سلمان) چهره و صدای عربستان سعودی باشد، آنگاه پادشاهی سعودی در عرصه جهانی با وضعیت دشواری روبرو خواهد شد.

عربستان سعودی متحد مهم ماست، اما زمانی که حرف از ولیعهد به میان می آید، او فردی غیرمنطقی و فاقد تعادل روانی است و من فکر می کنم او صدمه زیادی به روابط میان عربستان سعودی و آمریکا زده است. من هیچگاه قصد ندارم بار دیگر با او همکاری کنم.

در ادامه مجری ان بی سی پرسید: به نظر می رسد رئیس جمهور (دونالد ترامپ) در ذکر نام محمد بن سلمان دچار تردید است. من مطلع شدم که او در فهرست تحریم ها قرار ندارد. آیا این یک اشتباه است؟

سناتور گراهام در پاسخ به این سوال گفت: خب، من نمی دانم سازمان سیا چه می گوید، اما من در حال همکاری با سناتور منندز هستم تا قانون مگنیتسکی را به جریان بیندازم. ما قصد نداریم این 15 عنصر امنیتی سعودی را سپر بلا کنیم. من قصد دارم هر کاری که از دستم بر می آید برای مقصر کردن مسئول (این قتل) انجام دهم، من محمد بن سلمان را که یک نیروی مخرب در منطقه خاورمیانه بوده و بدون آنکه به کسی چیزی بگوید قطر را در محاصره قرار داده و جنگ یمن را به طور کامل از کنترل خارج ساخته است و نخست وزیر لبنان را در حصر خانگی قرار داد مقصر می دانم. واضح است که این شخص (محمد بن سلمان) در منطقه خاورمیانه و در رابطه عربستان سعودی با آمریکا نقش مخربی داشته است. من متاسفم این را بگویم چراکه من به او به عنوان یک اصلاح طلب که عربستان سعودی به آن نیاز دارد امید داشتم. اما این امید برای لیندسی گراهام دیگر تمام شد.

مجری خبر ان بی سی در ادامه از گراهام پرسید: چرا فکر می کنید که رئیس جمهور و جارد کوشنر، داماد ترامپ به محمد بن سلمان نزدیک شدند؟ چرا آنها اصرار دارند که محمد بن سلمان را نجات دهند؟

لیندسی گراهام در پاسخ گفت: من فکر می کنم این یک رابطه مهم است. من نمی گویم عربستان سعودی – که او را ولیعهد و مسئول مدیریت کشور کرده است و البته اختیار این کار را دارد – (چه کار بکند و چه کار نکند) بلکه من قصد دارم به آنها و دنیا بگویم ولیعهد قدر رابطه (با آمریکا) را ندانسته و روی همه روش های ما پا گذشته و ما را در مخمصه قرار داده است. این به رئیس جمهور بستگی دارد که چگونه از عربستان سعودی در مقابل شاخه اجرایی و کنگره محافظت کند؛ ما تمام تلاشمان را می کنیم – ما سخت تلاش می کنیم – تا این پیام را به دنیا مخابره کنیم که این شیوه ای نیست که ما انتظار داریم متحدمان رفتار کند. اتفاقی که در ترکیه رخ داد ناقض هرگونه هنجار یک جامعه متمدن است و نمی توان آن را تحمل کرد. جان مک کین نخستین فردی بود که این را گفت.

مجری خبر ان بی سی در ادامه پرسید: برادر ولیعهد سعودی سفیر عربستان سعودی در آمریکاست. تماس تلفنی او با خاشقجی یکی از شواهدی است که نشان می دهد محمد بن سلمان دستور قتل او را صادر کرده است. آیا او به عنوان سفیر باید بار دیگر به آمریکا بازگردد؟
لیندسی گراهام در پاسخ گفت: خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید