پرونده «محیط‌بان همدان» در انتظار رأی دیوان عالی کشور

    کد خبر :420861

به دنبال صدور حکم قتل عمد برای یکی از محیط‌بانان همدان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از فرجام‌خواهی این پرونده خبر داد و گفت: تا سه هفته آتی نتیجه رای دیوان عالی کشور برای پرونده سعید مومیوند – محیط‌بان استان همدان – اعلام می‌شود.

جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: دیوان عالی یا رای را می‌شکند و اعلام می کند که قتل عمد نبوده یا اینکه حکم تایید می‌شود. اگر قتل عمد تایید نشود وارد فاز جدید می‌شویم و اگر تایید شود باید نسبت به دریافت رضایت از اولیای دم اقدام کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات درگیری محیط‌بان همدان با متخلف اظهار کرد: در آذرماه سال ۹۵ سه متخلف با یک خودروی پیکان وارد منطقه نشر- یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در استان همدان – شدند. دو تن از محیط بانان این منطقه که در حال گشت‌زنی بودند با متخلفان برخورد کردند که یکی از آنان مومیوند بود.

وی ادامه داد: یکی از متخلفان که سابقه‌دار هم بود به محض مشاهده محیط‌بانان از خودرو خارج می‌شود و اقدام به فرار می‌کند. محیط‌بان که در حال تعقیب متخلف بوده چند بار فرمان ایست می‌دهد، متخلف توجه نمی‌کند و بعد به سمت تپه می‌رود. محیط بان در حین دویدن اقدام به شلیک تیر هوایی می‌کند اما به دلیل فراز و نشیب زمین و در اثر حرکات بدن تیر کمی زودتر شلیک شده و به کمر متخلف برخورد می کند. متخلف زخمی و بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شود و حدود دو هفته در بیمارستان زنده بود اما جانش را از دست داد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، بعد از رسیدگی قضایی، تشخیص قاضی همدان این است که تیری که از سوی محیط‌ بان به طرف متخلف شلیک شده، سهوی نبوده است بنابراین رای بر قتل عمد و قصاص نفس صادر شده است. به نظر قاضی پرونده قانون به‌کارگیری سلاح توسط محیط‌بان رعایت نشده است و محیط‌بان باید ابتدا تیر هوایی سپس به سمت متخلف شلیک می‌کرد. ما هم معتقدیم که محیط‌بان میموند قصد شلیک تیرهوایی داشته اما سهوا بر اثر ناهمواری زمین تیر به متخلف اصابت کرد.

محبت‌خانی اظهار کرد: پرونده برای تایید رای به دیوان عالی ارسال شده است. اداره کل حقوقی سازمان محیط زیست پیگیر این موضوع است و حتی فرجام خواهی روی پرونده انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازدید میدانی از منطقه نشر گفت: با توجه به صحبت با محیط‌بان مومیوند و بازدید میدانی از منطقه وقوع حادثه، تحلیل من این است که تیر سهوا شلیک شده و عمدی نبوده است. محیط‌بان قصد شلیک تیر هوایی داشته و تنها بر اثر فراز و نشیب زمین تیر به متخلف برخورد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید