اصلاح قیمت ها و تامین نقدینگی؛ مهمترین خواسته قطعه سازان

    کد خبر :420727

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: اصلاح قیمت قطعات، تامین نقدینگی مورد نیاز، تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و واردات اعتباری (یوزانس)، مهمترین خواسته فعالان صنعت قطعه سازی در برهه حساس کنونی است.

«آرش محبی نژاد» افزود: خرید مواد اولیه خارجی در ماه های گذشته و پیش از افزایش نرخ ارز، با ارز 3200 تومانی بود اما اکنون که زمان بازپرداخت بدهی هاست باید با نرخ نیمایی ارز تهیه کرده و بازگردانیم.
این مقام صنفی، «عطف به ما سبق» شدن این موضوع و بازپرداخت بدهی های خارجی با همان نرخ ارز خریداری شده را خواستار شد تا از زیان بیش از پیش قطعه سازان جلوگیری شود.
چندی پیش «محمد شریعتمداری» وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، در آیین تودیع خود اعلام کرد: امروز کشور به تولید نیاز دارد؛ اگر قطعه ای در خط تولید از بین می رود تولیدکننده باید بتواند با یک تلفن، قطعه را دریافت کند و نباید در صف واردات کالا از طریق نیما قرار بگیرد.
شریعتمداری گفت: امروز نیازمندیم مجموعه ای از فعالیت ها را با شیوه بدون انتقال ارز و بدون اینکه از سامانه نیما ارز گرفته شود انجام دهیم.
وی گفت: در گذشته راهکاری تحت عنوان «حساب باز» داشتیم که بین تولیدکنندگان در داخل و خارج کشور و شرکای آنها برقرار بود اما امروز متوقف شده است؛ انتظار داریم در چارچوبی اجازه دهیم این اقدام دوباره از سر گرفته شود.

** پنج هزار میلیارد تومان معوقات بدهی خودروسازان به قطعه سازان
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره مطالبات قطعه سازان گفت: مجموع مطالبات از خودروسازان 15 هزار میلیارد تا 20 هزار میلیارد تومان است که تاکنون پنج هزار میلیارد تومان آن معوق شده است.
به گفته وی، در رده قطعه سازان درجه یک، دو و سه، بیش از 550 هزار نفر مشغول به کارند که در پی مشکلات پیش آمده، برخی واحدهای قطعه سازی و کارگران آنها منتظرند ببینند وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی چه می شود و اگر تا یک هفته آینده مشکلات یاد شده حل نشود، موج دوم بیکاری در صنعت قطعه سازی در راه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید