ایتالیا با فروش سلاح به عربستان قوانین خود را نقض می کند

    کد خبر :420505

ایتالیا به شمار زیادی از کشورهای جهان از جمله عربستان سعودی و کشورهایی که در جنگ هستند، سلاح می فروشد و با این کارعملا قانون اساسی خود را نقض می کند.

بر اساس قانون 185 سال 1990، صادرات اسلحه از ایتالیا به کشورهای در جنگ ممنوع است و فروش اسلحه باید مطابق با سیاست خارجی و دفاع ملی این کشور باشد. ماده یک قانون اساسی ایتالیا نیز جنگ را به عنوان ابزاری برای حل اختلافات بین المللی رد می کند. با این حال ایتالیا که نهمین صادر کننده اسلحه در جهان محسوب می شود، از فروش بمب به عربستان برای بمباران مردم مظلوم یمن دریغ نمی کند.
روزنامه ‘اونیره’ در این خصوص نوشت: روز 14 نوامبر پارلمان اروپا قطعنامه ای در رابطه با صادرات اسلحه تصویب کرد که با آن اکثر کشورهای عضو اتحادیه از جمله ایتالیا را محکوم می کند. نبود یک موضع مشترک اروپایی باعث افزایش صادرات اسلحه از اروپا در سال های اخیر شده است. نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کردند که اعضا اتحادیه اروپا بطور قابل توجهی در فاجعه انسانی در یمن سهیم بودند چرا که تنها در سال 2016 میلادی 40 درصد از مجوزهای مربوط به صادرات اسلحه از اروپا، برای عربستان و امارات صادر شد؛ کشورهایی که عملا با جنگ در یمن، اصول مشترک اروپا را نقض می کردند.
دولت ایتالیا در سال 2017 میلادی مجوز صادرات بیش از 10 میلیارد یورو سلاح را صادر کرد که از این میزان بیش از 57 درصد به کشورهایی صادر شد که عضو اتحادیه اروپا و یا ناتو نبودند بله اکثرا به کشورهای خاورمیانه ای وشمال آفریقایی فروخته شد که در میان آنها کشورهای جنگ طلب، سلطنتی مطلق، رژیم های استبدادی و سرکوبگر که حقوق بشر را نقض می کنند دیده می شود.
شرکت Rwm در جزیره ساردنی در غرب ایتالیا، بمب های هوایی از نوع ‘MK 82’، ‘MK83’ و ‘MK84’ تولید می کند و بیش از 45 میلیون یورو بمب به عربستان سعودی فروخت که خود یک رکورد در فروش بمب برای تمام تولیدات بمب های ایتالیا محسوب می شود.
فهرست کشورهایی که از ایتالیا سلاح می خرند بسیار زیاد است. برای مثال قطر بیش از 4 میلیارد یوور سلاح از ایتالیا به علاوه یک کشتی و دو واحد گشتی و همچنین یک سیستم جنگی و موشکی Mbda و یک انبار کامل مهمات جنگی خریداری کرده است.
عربستان سعودی 52 میلیون یورو سلاح از ایتالیا خریداری کرده و علاوه بر این 245 میلیون یورو جنگنده های یوروفایتر و تورنادو وارد کرده است.
سایر کشورهایی که از ایتالیا سلاح وارد می کنند به ترتیب عبارت است از: ترکیه 265 میلیون یورو، پاکستان 174 میلیون، الجزایر 166 میلیون، عمان 69 میلیون، عراق 55 میلیون، امارات 29 میلیون، اردن 14 میلیون، مالزی 10 میلیون، مغرب 7.7 میلیون، مصر 7.3 میلیون، تونس 5.5 میلیون، کویت 2.9 میلیون و ترکمنستان 2.2 میلیون یورو.
شبکه خلع سلاح ایتالیا با انتقاد از فروش اسلحه به این کشورها اعلام کرده که نتیجه فروش این سلاح ها روشن است. تجارت اسلحه و تولیدات نظامی ایتالیا همواره بیشتر به کشورهای مشکل دار جهان ادامه می یابد.
انجمن های مختف ایتالیایی و اروپایی تاکنون بارها از صادرات سلاح به عربستان سعودی انتقاد کردند و پارلمان اروپا نیز به دفعات خواستارتحریم تسلیحاتی عربستان بخاطر مشارکت این کشور در جنگ یمن و شدیدترین نقض حقوق بشر شده است.
بر اساس داده های موسسه سوئدی ‘Sipri’ ایتالیا جزو 10 کشور نخست سازنده و صادر کننده سلاح در جهان است. ایتالیا 2.5 درصد سلاح ها در جهان را صادر می کند و نهمین کشور از نظر مقدار سلاح ای صادر شده محسوب می شود.
آمریکا به تنهایی 34 درصد صادرات اسلحه در جهان را تضمین می کند و در صدر جدول جای دارد و به دنبال آن به ترتیب روسیه (22درصد)، فرانسه (6.7درصد) ، آلمان (5.8 درصد) ، چین(5.7 درصد)، انگلیس (4.8 درصد)، اسپانیا و اسرائیل هرکدام 2.9 درصد) و هلند (2.1 درصد) قرار دارند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، اخیرا شماری از صلح طلبان ایتالیایی با برگزاری تجمعی اعتراض آمیز در مقابل کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر رم، خواستار توقف تولید و فروش سلاح به عربستان سعودی شدند.
تظاهرکنندگان؛ جزیره ساردنی ایتالیا که در آن بمب های صادر شده به عربستان ساخته می شود را همدست قتل عام و نسل کشی یمنی ها می دانستند. معترضین با تاکید بر اینکه ایتالیا مانند آمریکا و انگلیس با فروش تسلیحات نظامی به عربستان در جنایات سعودی ها در یمن شریک است، از دولت این کشور خواستند که فروش تسلیحات نظامی و ارسال بمب از جزیره ساردنی به عربستان سعودی را متوقف کند.
در شهر ‘دوموزنواس’ در جزیره ساردنی، یک شرکت آلمانی بنام ‘Rwm’ به تولید بمب هایی می پردازد که توسط عربستان در یمن پرتاب شده و باعث هزاران قربانی از جمله کودکان و افراد بی گناه می شود.
عربستان سعودی از سال 1394 در راس ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید