انتشار قرآن با رسم الخط ایرانی سبب تشویق خوشنویسان خواهد شد

    کد خبر :42036

معاون حقوقی، امور استان‌ها و مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است انحصار چاپ قرآن به خط یک خوشنویس ایرانی، جلوی تشویق و ترغیب هنرمندان را می گیرد در حالی‌ که چاپ رسم الخط های ایرانی سبب تشویق آنان خواهد شد.
[انتشار قرآن با رسم الخط ایرانی سبب تشویق خوشنویسان خواهد شد]

سیدهادی حسینی روز جمعه درباره طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: منحصر کردن کتابت قرآن کریم به رسم الخط یک خوشنویس ایرانی در واقع هم برای گذشتگانی که آثاری را تقدیم کشور کردند و هم برای آیندگانی که بخواهند هنر خود را در کتابت قرآن به نمایش بگذارند، اثر منفی می‌گذارد.
وی افزود: اخیرا طرحی به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کتابت قرآن به رسم الخط مفاخر ملی ارائه شد و چون رهبر معظم انقلاب خط مرحوم احمد نیریزی را به عنوان یک خط منحصر مطرح کردند در این پیشنهاد نیز خط نیریزی به عنوان منشاء چاپ قرآن مطرح شد.
معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: بر اساس این طرح، دولت مکلف می شود تا از رسم الخط نیریزی در داخل کشور حمایت کند و تمامی قرآن ها با این خط چاپ شود و حتی در دادن هدایا و بحث های مشابه در داخل و خارج کشور از قرآن های نیریزی استفاده شود.
وی افزود: انحصار چاپ قرآن به خط نیریزی جلوی توسعه خط و تشویق و ترغیب افراد جدیدی را خواهد گرفت که می توانند خطوط قرآنی را ترسیم کنند و بر همین اساس معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این موضوع را مطرح کرده است.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس نهم شورای اسلامی افزود: البته این طرح هنوز در صحن مجلس ارائه نشده و قرار است نویسندگان فاخر به جای یک فرد خاص معرفی شوند و این تکلیف از دولت برداشته شود.
حسینی تصریح کرد: ما موافقیم که رسم الخط فارسی قرآن به جای خطوط خوشنویسان مصری و دیگر کشورها ترویج شود و هرچند این کار هم اشکالی هم ندارد ولی می توانیم قرآن های خوشنویسان ایرانی را چاپ کنیم.
وی در پاسخ به ایرنا که جایگزینی رسم الخط فارسی قرآن با توجه به فراگیر شدن خط عثمان طه چقدر به طول می انجامد، اظهارداشت: جایگزین شدن رسم الخط فارسی طولانی نخواهد بود چون هم مردم ایران به خط ایرانی مشتاق‌تر و علاقه ‌مندتر هستند و از طرف دیگر گسترش قرآن در زمینه های صوت و لحن، قرائت و خوشنویسی خیلی زود در کشور نضج گرفته است.
معاون حقوقی وزیر ارشاد درباره اظهار نظر کارشناسان چاپ و انتشار قرآن نیز گفت: در این زمینه نظرات کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ‌ارشاد و سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت جمع بندی ارائه می شود که بخشی از این نظرات نیز گرفته شده است.
وی درباره راهکار اجرایی این طرح گفت: چاپ قرآن دارای ردیف مشخصی است و از همان ردیف اعتبارهای در اختیار دستگاه های فرهنگی، استفاده می شود ولی اولویت به خط مفاخر داخلی اختصاص خواهد یافت.
حسینی درباره تعداد رسم الخط های فارسی که قرار است مورد حمایت قرار گیرند نیز اظهارداشت: قصد محدود کردن هیچ خوشنویسی را نداریم و از رسم الخط خوشنویسانی استفاده خواهیم کرد که بر اساس ارزیابی داوران برجسته ایرانی تشخیص داده می شود.
به گزارش ایرنا، در 21 فروردین امسال، مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی مخالفت کرد و قرار شد این طرح به صورت عادی ابتدا در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شود.
اصغر مسعودی نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان این طرح در تشریح ضرورت یک فوریت آن به بیانات رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت‌های مفاخر ایرانی تاکید کرد.
وی گفت که به طور قطع به جای کتابت قرآن توسط دیگران باید از ظرفیت های مفاخر کشور استفاده شود زیرا در شرایط کنونی میلیون ها نسخه قرآن کریم با خط عثمان طه وجود دارد البته درست است که این نوع خط ویژگی هایی داشته، اما اشکال هایی نیز دارد.
بر اساس این گزارش بررسی طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی در تاریخ 16 خردادماه در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد و حجت الاسلام احد آزادی‌ خواه سخنگوی این کمیسیون گفت: مصداق رسم‌الخط احمد نی‌ریزی در طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم‌الخط مفاخر ملی حذف شد و کلیات این طرح در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید