پیش بینی تولید ۹۱۵ هزار تن انار در سال جاری

    کد خبر :420316

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد پیش بینی کرد:تولید انار در سال جاری حدود ۹۱۵ هزار تن باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: سطح باغات انار کشور ۸۹ هزار و ۶۰۰ هزار هکتار است.

مسعود لطیفیان میانگین عملکرد تولید انار در ایران را ۱۵ تن در هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: برخی باغداران پیشرو تا ۱۰۰ تن در هکتار انار تولید کرده اند.

وی افزود: باغاتی که مدیریت مناسبی داشتند و از سایبان استفاده کردند در سال گذشته تا ۶۰ تن در هکتار تولید انار داشته اند.

لطیفیان تولید انار زیر سایبان را یکی از راهکار ها برای بهبود کمی و کیفی این محصول دانست و تصریح کرد: روش های نوین به باغی موجب بهبود کمی و کیفی میوه انار، افزایش بهره وری آب و کاهش خسارات آفات و بیماری ها در این محصول می شود.

وی گفت: در حال حاضر تولید انار زیر سایبان در استان هایی همچون فارس، خراسان رضوی، مرکزی و اصفهان به صورت الگویی انجام می گیرد.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید انار در ۳۰ استان کشور اذعان داشت: استان های برتر تولید این محصول شامل فارس با ۲۵ درصد کل تولید، مرکزی حدود ۱۱ درصد، خراسان رضوی و اصفهان هر کدام ۱۰ درصد، یزد ۷ درصد و سمنان ۶ درصد می شود.

صادرات ۱.۵ میلیون دلاری انار در سال گذشته

وی میزان تولید این محصول در سال گذشته را ۷۵۰ هزار تن عنوان و خاطر نشان کرد که سال ۹۶ حدود ۱۵۰۰ تن انار به ارزش ۱.۵میلیون دلار صادر شده است.

لطیفیان افزود: این محصول به کشورهایی مانند ارمنستان، امارات، کره، عراق، عمان، ترکمنستان، قطر، آلمان، سویس، روسیه، اتریش، هند، فرانسه و پاکستان صادر می شود.

وی درباره برخی ازمشکلات تولید انار در ایران گفت: تنش های محیطی، بالابودن ضایعات، آفات و بیماری های و برخی نابسامانی های فیزیولوژی مانند دانه سفیدی انار و آفتاب سوختگی و ناکافی بودن صنایع فرآوری از مشکلات در حوزه تولید این محصول هستند.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی، اصلاح باغات موجود، برنامه ریزی برای شناسایی، حفاظت و تکثیر ارقام برتر داخلی و ورود ارقام تجاری و بازار پسند مانند رقم واندرفول را از اقدامات مهم در راستای بهبود کیفیت وکاهش ضایعات دانست و اذعان داشت: این رقم برتر تجاری با هماهنگی بخش تحقیقات باغبانی وارد شده و توسط بخش خصوصی تکثیرشده است.

وی افزود: این رقم برتر تجاری اکنون در مناطق مختلف کشور مراحل سازگاری را طی می کند.

لطیفیان با بیان این که نیازهای تحقیقاتی در مورد تنش های محیطی با بخش های تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مطرح و بررسی های اولیه انجام شده است، تصریح کرد: ما به دنبال تدوین دستورالعمل های کاهش عوارض نابسامانی های فیزیولوژی مانند عارضه دانه سفیدی و قهوه ای شدن آریل هستیم تا در اسرع وقت در اختیار باغداران قرار دهیم، ضمن آن که یکی از راهکار ها نیز تولید زیرسایبان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید