قالیباف ریاست مجلس یازدهم را می‌خواهد؟

    کد خبر :420137

بيش از يك سال به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و بيش از دوسال به انتخابات رياست‌جمهوري مانده اما به نظر مي‌رسد جريان اصولگرايي بسيار زودتر از موعد وارد گود انتخابات شده؛ تا جايي كه اسم رمز عمليات انتخاباتي و برنامه خود را تا حدودي برملا كرده است.

به گزارش اعتماد، محمدباقر قاليباف و سيد ابراهيم رييسي دو نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به عنوان سرمايه سياسي جريان اصولگرايي محسوب مي‌شوند؛ از اين رو به نظر مي‌رسد در دو انتخابات آينده مجلس و رياست‌جمهوري نام اين دو چهره بازهم در رقابت‌هاي انتخاباتي مطرح خواهد شد.

اصولگرايان در گام نخست فعاليت خود را براي كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس آغاز كرده و هدف غايي اين جريان كرسي رياست مجلس يازدهم است. به‌نظر مي‌رسد اصولگرايان براي اين كرسي فرد مورد نظر خود را نيز پيدا كرده‌اند و گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه گزينه مطلوب آنها براي رياست مجلس محمدباقر قاليباف شهردار اسبق تهران است. هرچه به انتخابات نزديك مي‌شويم اين سناريو به واقعيت نزديك‌تر مي‌شود.

سوداي رياست مجلس

شهردار اسبق تهران شامگاه جمعه همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) به شبكه اجتماعي فيلتر شده توييتر پيوست و نوشت: «آغاز امامت حضرت قائم، شمارش معكوس پيروزي مستضعفين است. انقلاب اسلامي نماد و نشانه راه است؛ راهي كه به همه انتظارهاي عالم رنگ مبارزه زده است. اين روزها نيز با همه سختي و مشكلاتش، با كار و تلاش به بزرگ‌ترين جهش تاريخي انقلاب و آمادگي براي ظهور تبديل خواهد شد.» حضور قاليباف زياد به مذاق كاربران اين شبكه اجتماعي خوش نيامد و در همان ساعات نخست درخواست ريپورت اين اكانت از سوي كاربران مطرح شد.

دو ديدگاه انتقادي از سوي كاربران نسبت به حضور قاليباف در توييتر مطرح بود؛ نخست آنكه معتقد بودند وقتي يك شبكه اجتماعي به هر دليلي فيلتر است حضور مسوولان در اين شبكه اجتماعي چه توجيهي دارد و دوم آنكه حضور قاليباف را امري تبليغاتي محسوب مي‌كردند. حضور تبليغاتي شهردار اسبق تهران در توييتر موضوعي دور از ذهن نيست زيرا اگر به فعاليت‌هاي شش ماه اخير او نگاه كنيم، متوجه اين موضوع خواهيم شد.

قاليباف در شش ماه گذشته بيش از 10 سفر استاني انجام داده كه هربار تصويري خاص از او منتشر شده است؛ هرچند انصار قاليباف در شبكه‌هاي اجتماعي سعي در ارايه تصويري مردمي از او داشتند زيرا بدون تيم حفاظت در جمع مردم حاضر و صحبت مي‌كرد. يكي از نكاتي كه حاميان قاليباف روي آن تاكيد داشتند حضور سرزده او بود و اين درحالي است كه عكس‌هاي منتشر شده ثابت مي‌كند يك عكاس حرفه‌اي او را در اين سفرها همراهي مي‌كند و اين حضور بيشتر جنبه تبليغاتي دارد. چندي پيش نيز خبرسازي‌هايي از سوي اطرافيان قاليباف درباره رياست او بر ستاد اجرايي فرمان امام صورت گرفت كه مشخص شد اين موضوع نيز شايعه است.

از مجموعه اين اتفاقات و حركت‌هاي اخير محمدباقر قاليباف مي‌توان به اين برآورد رسيد كه او خيلي زود براي دو انتخابات آتي خيز برداشته اما احتمال حضورش در انتخابات مجلس بيش از رياست‌جمهوري است. قاليباف پيش از اين سه مرتبه در انتخابات سال 84، 92 و 96 كانديدا شده است كه با احتساب انصراف او در سال 96، دو مرتبه موفق به كسب اكثريت آرا از سوي مردم نشده بنابراين بسيار بعيد است كه او يك بار ديگر قصد كانديداتوري رياست‌جمهوري را در سر داشته باشد پس تنها گزينه پيش روي قاليباف، انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي است.

پاس گل ياران قاليباف

حضور قاليباف در انتخابات مجلس شوراي اسلامي زماني قطعي مي‌شود كه نگاهي به مصاحبه روز گذشته حسن بيادي دبيركل جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي با ايسنا داشته باشيم. بيادي كه از افراد نزديك به قاليباف محسوب مي‌شود خواسته يا ناخواسته خبر حضور او را در انتخابات مجلس شوراي اسلامي تلويحا تاييد كرد و با اشاره به اينكه جلسات شوراي مركزي تشكل متبوعش از ماه آينده آغاز مي‌شود، اظهار كرد: ما ان‌شاءالله در اين جلسات براي انتخابات مجلس برنامه‌هايي خواهيم داشت، ولي در زمينه انتخابات ۱۴۰۰ معتقديم هنوز آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي زود است.

وي با اشاره به آغاز فعاليت انتخاباتي جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت به دبيركلي شهاب‌الدين صدر، اظهار كرد: همچنين در زمينه انتخابات مجلس با جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت نيز همكاري‌هايي را آغاز كرده‌ايم.

جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي و جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت دو جريان بسيار نزديك به قاليباف محسوب مي‌شوند و از بيادي دبيركل آبادگران كه سابقه عضويت در شوراي شهر تهران را نيز دارا است مي‌توان از حاميان اصلي شهرداري قاليباف نام برد. پازل كانديداتوري قاليباف و نيم نگاه او به صندلي علي لاريجاني براي رياست مجلس يازدهم تقريبا تكميل است؛ مگر آنكه در 16 ماه باقي مانده به انتخابات مجلس اتفاق ويژه‌اي رخ دهد كه سوداي رياست مجلس از سر قاليباف خارج شود.

جلسات غير رسمي آغاز شد

جبهه مردمي نيروهاي انقلاب ملقب به جمنا تشكلي است كه اصولگرايان براي ايجاد اتحاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 تشكيل دادند و پس از انتخابات نيز به فعاليت خود ادامه داد. هرچند اين تشكل نتوانست يكپارچگي خود را حفظ كند و به مرور زمان در حال شرحه شرحه شدن است اما همچنان كجدار و مريز سرپا مانده و در فكر انتخابات‌ آتي است. از آن جهت مي‌گوييم شرحه شرحه كه دو كانديداي اصلي اين تشكل در انتخابات سال 96 در جلسات جمنا شركت نمي‌كنند. علاوه بر عدم شركت ارايه مانيفست نو اصولگرايي از سمت محمدباقر قاليباف نشان داد كه او قصد همكاري با اين تشكل اصولگرايي را ندارد. شنيده مي‌شود دليل عدم همكاري قاليباف با جمنا دلخوري او بابت حمايت از رييسي است.

اما رييسي نيز در جلسات حاضر نمي‌شود. چهره‌هاي تاثيرگذار اصولگرايي معتقدند كه عدم حضور رييسي به معناي قطع همكاري نبوده و توليت آستان قدس رضوي در جريان جلسات قرار دارد. ديگر غايب بزرگ جمنا، موتلفه است. حزب موتلفه ايران اسلامي كه از احزاب قديمي و ريشه‌دار ايران محسوب مي‌شود در جريان انتخابات سال 96 به عضويت جمنا درآمد اما پس از انتخابات روابط موتلفه و جمنا كمرنگ و كمرنگ‌تر شد. دليل حضور كمرنگ موتلفه از سوي ميرسليم اختلاف سليقه عنوان شده بود اما به نظر مي‌رسد در روزهاي اخير اين اختلاف‌نظر به واسطه منافع مشترك فعلا كنار گذاشته شده است زيرا هفته گذشته محمد نبي حبيبي دبيركل موتلفه خبر از حضور در جلسات جمنا را داد.

اما حضور حبيبي پيوستي دارد كه ثابت مي‌كند اختلاف سليقه به صورت موقت كنار گذاشته شده است. حبيبي به ايلنا درباره حضور در جلسات جمنا گفت: «من به عنوان عضو شوراي مركزي جمنا در جلسات جمنا شركت مي‌كنم ولي براي انتخابات آينده در موقع مقتضي با جمع‌بندي موتلفه اسلامي اقدامات انتخاباتي مي‌كنيم.»

جمنا فعاليت خود را براي انتخابات مجلس آغاز كرده است و اين نه يك پيش‌بيني كه يك خبر است. از سرگيري جلسات با منتقدان اين تشكيلات و همچنين اظهارات رييس شوراي مركزي جمنا شاهد اين مدعا است و اين تشكل اصولگرا مشغول بازيابي توان خود براي حضور پرقدرت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.

محمد حسن رحيميان رييس شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به سوالي پيرامون تداوم فعاليت‌هاي جبهه مردمي اظهارداشت: «جلسات جبهه مرتب تشكيل مي‌شود و برنامه‌ريزي‌هاي خوبي انجام شده است. شوراهاي استاني در سطح كشور تشكيل شده و بسياري از آنان فعال هستند. در شرايط كنوني خيلي بناي انعكاس گسترده اخبار جبهه مردمي را نداريم ولي با اين وجود فعاليت‌ها در حال انجام است و كار سازماندهي مي‌شود.»

رييس شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب همچنين پيرامون انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: براي مجلس هم تمهيداتي انجام شده است و اميدواريم مقدمات كار براي زمان خودش پيش‌بيني و اعلام شود.

عدم تمايل جمنا براي رسانه‌اي شدن جلسات استاني حاكي از آن است كه اصولگرايان خوب مي‌دانند كه اگر زودتر از موعد فرآيند انتخاباتي خودرا آغاز كنند با بازخورد منفي در جامعه روبرو مي‌شوند به همين دليل علاقه‌اي به رسانه‌اي شدن جلسات خود نداشته و ترجيح مي‌دهند در سكوت خبري برنامه‌هاي خودرا تدوين كنند. اما در اظهارات رحيميان نكته‌ پنهاني وجود دارد كه نيازمند توجه بيشتري است.

رييس شوراي مركزي جمنا به جلسات استاني اشاره مي‌كند و اين گزاره به آن معني است كه تمركز اصولگرايان براي كسب كرسي‌هاي مجلس روي شهرستان‌ها استان‌هايي جز تهران است. نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي شهر و روستا در سال‌هاي 94 و 96 ثابت كرد كه اصولگرايان تمامي پايگاه‌هاي خود در تهران را از دست داده‌اند؛ از اين رو آنها قصد دارند در سال 98 تمامي نيروهاي خود را از شهرستان و استان‌هايي غير از تهران بسيج كرده تا بتوانند اكثريت بهارستان را صاحب شوند.

با توجه به اصالت محمد باقر قاليباف و همچنين محل خدمت رييسي در آستان قدس رضوي، به نظر مي‌رسد مشهد پايگاه اصلي اصولگرايان خواهد بود؛ جايي كه قاليباف به راحتي بتواند با كسب راي لازم خود را آماده رياست بر پارلمان جمهوري اسلامي ايران كند.

معماي جامعه مدرسين و موتلفه

حزب موتلفه كه اين روزها كاملا رفتار انتخاباتي از خود نشان داده و گام اول آن حضور دبيركل در جلسات جمنا بود، عصر جمعه جلسه‌اي با مجمع مدرسين حوزه علميه قم برگزار كرد. برگزاري جلساتي از اين دست ميان احزاب اصولگرا مسبوق به سابقه است اما نكته جالب توجه آن است كه اعضاي موتلفه علاقه‌اي براي رسانه‌اي كردن جزييات اين جلسه ندارند و همين عدم تمايل شائبه انتخاباتي بودن اين جلسه را تقويت مي‌كند.

حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي اين حزب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين گفت كه در اين جلسه حضور داشته اما صحبتي درباره جزييات آن مطرح نمي‌كند. او مي‌گويد كه هرگونه خبري درباره جلسه با جامعه مدرسين حوزه عليمه قم منوط به نظر خود جامعه مدرسين است و موتلفه قرار نيست در اين باره صحبت كند. در جلسه روز جمعه شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه هم در آن حضور داشته‌اند، تاكيد شده كه مباحث محرمانه باقي بماند؛ مگر اينكه تصميم جامعه مدرسين چيز ديگري باشد.

گفته مي‌شود در دستورجلسه اين نشست اين موضوع تذكر داده شده كه اطلاعاتي از جلسه به‌وسيله موتلفه و بدون تصميم قبلي منتشر نشود. در كنار اين مباحث معمولا حزب موتلفه و جامعه مدرسين درباره مسائل انتخاباتي و كانديداها هم اتفاق‌نظر دارند؛ از كانديداها هم حمايت و نظرات و تصميمات انتخابي خود را مشترك اتخاذ مي‌كنند.

بر همين اساس به نظر مي‌آيد با توجه به تاكيدي كه بر محرمانه بودن مباحث مطرح شده در اين جلسه شده است و يك سالي كه تا انتخابات 98 زمان باقي‌مانده، اين جلسه شايد آغازي بر فعاليت‌ها و تصميم‌گيري‌هاي اين حزب سياسي و تشكل روحاني براي انتخابات پيش‌رو باشد.

يك فرضيه ديگر آن است كه چون حبيبي در آخرين جلسه جمنا حاضر بوده، ممكن است پيامي را براي اعضاي جامعه مدرسين از سوي جمنا مخابره كرده باشد. اما هرچه هست سكوت موتلفه درباره اين جلسه و منتظر رخصت از سوي جامعه مدرسين شائبه انتخاباتي بودن اين جلسه را تقويت مي‌كند.

تخريب اصلاح‌طلبان، اسم رمز انتخابات

مدتي است فعالان سياسي اصولگرا در مصاحبه‌هاي خود از هيچ تلاشي براي حمله يكجانبه به اصلاح‌طلبان و دولت مضايقه نمي‌كنند تا جايي كه اين روزها عنوان مي‌شود چهره‌هاي سرشناس اصلاح‌طلب حامي مكتب حضرت امام خميني نبوده و حتي تهديد به پياده شدن از قطار انقلاب مي‌شوند.

هجمه‌ها به اصلاح‌طلبان با چاشني حمله به دولت است. جريان اصلاحات حامي اصلي حسن روحاني در كارزار‌هاي انتخاباتي بود. اين حمايت هم در سال 92 با انصراف محمدرضا عارف و هم در سال 96 با انصراف اسحاق جهانگيري كه خود معاون اول رييس دولت يازدهم بود، مشهود است و اين موضوع امروز دستاويز تخريب اصولگرايان شده است. اين حملات با اظهارنظر دبيركل موتلفه عليه حزب اعتماد ملي و دبيركل محصور آن آغاز شد و هفته گذشته نوبت دولت رسيد.

اسدالله بادامچيان عضو شوراي مركزي حزب موتلفه هفته گذشته در مصاحبه‌اي با خبرگزاري ايلنا مدعي شد كه مردم از راي به حسن روحاني پشيمان شده‌‌اند. بادامچي به ايلنا گفت: «اين ملت ۲۳ ميليون راي به آقاي روحاني داده‌اند خود مردم رفتند و راي دادند و حالا هم پشيمان شدند و در انتخابات بعد بايد به دلسوزان و ناصحان گوش بدهند.» حال آنكه كدام نظرسنجي ثابت كرده مردم از راي به روحاني پشيمان شده‌اند، مشخص نيست اما در شرايط كنوني كه كشور به وحدت و همدلي نياز دارد چرا برخي گروه‌ها و احزاب سياسي به دنبال ماهيگيري از آب گل آلودي هستند كه هيچ نفعي براي كشور به همراه ندارد؟ به نظر مي‌رسد جريان اصولگرايي شكست سنگين در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 را تاكنون نتوانسته هضم كند به همين دليل است كه اين جريان با سواستفاده از برخي نارضايتي‌هاي جامعه تلاش دارد تا از اين نمد كلاهي براي خود دست‌وپا كند؛ غافل از آنكه مردم در واكنش به مديريت 8ساله و يكپارچه اصولگرايان در دوران دولت‌هاي نهم و دهم به حسن روحاني اعتماد كرده و راي دادند.

در حمله به اصلاح‌طلبان و دولت موتلفه تنها نبود بلكه تندروهاي جريان اصولگرايي نيز در اين مسير با آنها همراه شدند. پرويز سروري نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي شهر تهران نيز هفته گذشته در مصاحبه‌اي با روزنامه رسالت و جام جم به اصلاح‌طلبان و دولت تاخته است.

سروري در بخشي از صحبت‌هايش در كمال تعجب از اصلاح‌طلبان خواست تا پاسخگوي چرايي كاهش ارزش پول ملي باشند. اين نماينده سابق مجلس گفت: «كشور محكوم به تحمل اشتباهات آنها است و اين به دليل ناتواني جريان اصلاح‌طلب است، آنها بايد جوابگو باشند كه چرا ارزش پول كشور اين مقدار تحقير شده، چرا وقتي مردم ما به كشورهاي مختلف مي‌روند بايد احساس حقارت كنند.

اصولگرايان تندرو نيز كه مدتي روزه سكوت گرفته بودند، مجددا فعال شده‌اند. پيشگام تندروها عليرضا زاكاني نماينده جبهه پايداري در مجلس نهم است كه اخيرا در برنامه رودررو حاضر شد و اظهاراتي درباره اصلاح‌طلبان، معتدلين و… مطرح كرد.

قاليباف سه مرتبه در انتخابات سال 84، 92 و 96 كانديدا شده است كه با احتساب انصراف او در سال 96، دو مرتبه موفق به كسب اكثريت آرا از سوي مردم نشده بنابراين بسيار بعيد است كه او يك بار ديگر قصد كانديداتوري رياست‌جمهوري را در سر داشته باشد پس تنها گزينه پيش روي قاليباف، انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي است.

قاليباف چشم به صندلي علي لاريجاني در خيابان بهارستان دوخته و براي رسيدن به آن از هيچ تلاشي مضايقه نخواهد كرد. حال اين تلاش مي‌خواهد سفر استاني باشد يا پياده روي اربعين يا پيوستن به توييتر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید