تحریم مانع صادرات فناوری اطلاعات نمی شود

  • آرشیو
  • شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۴۵
    کد خبر :419639

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات گفت: تحریم هیچ وقت نمی تواند مانع صادرات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شود.

به بازتاب به نقل از کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران، حمیدرضا احمدیان با بیان اینکه ۳ مساله صادارات، اپلیکیشن و تحریم موضوعات کلان و مهمی در این بخش محسوب می شوند، اظهار داشت: در این حوزه تحریم هیچوقت نمی تواند مانع صادرات باشد و این موضوع همواره برقرار خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که باید به آن توجه ویژه داشت این است که تمرکز و عملکرد ما تا به امروز در بخش صادرات محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی بوده است و به ظرفیت‌های صادرات محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان به خوبی توجه نشده و این موضوع در گام‌های اولیه قرار دارد. این درحالی است که شاهد گستره ای عظیم از پتانسیل و ظرفیت های بالقوه دراین بخش هستیم.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از موضوعات اولیه که می تواند مبنایی مهم در حوزه صادارت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد مساله استفاده بهینه از تجارت الکترونیک است که در داخل به خوبی رشد کرده اما در بهره برداری آن در صادرات ناکام بودیم؛ جریان تجارت الکترونیکی به سمت بسترهای موبایلی رفته و شرایط مساعدی با توجه به گستره نیازهای عمومی و تخصصی برای مردم در بخش های مختلف مهیا شده که قطعا توسعه پلتفرمهای استاندارد می تواند آغازی برای حضور در بازارهای هدف باشد.

احمدیان گفت: در حوزه استارت آپ ها، توان مالی پایین و نداشتن اطلاعات از ترندها و کشش بازار هدف چالش های اولیه هستند و در عین حال مواردی همچون اجرا نشدن قانون کپی رایت، عدم تحقق رگولاتوری محصولات فناوری اطلاعات ، تعدد متولیان صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور در کنار مشکلات بانکی و تسویه درآمدها، مشکلاتی هستند که مقوله صادرات بخش فاوا را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه تحریم به تنهایی مشکل نبوده و در کنار همه مشکلات، یک فرصت محسوب می شود، ادامه داد: تحریم را می‌توان با برنامه ای جامع در صادرات فاوا و استفادا از این بستر کمرنگ کرده و با تدبیر درست از همین شرایط بیشترین منافع را برای توسعه بخش فاوا کسب کرد. در برخی از بخش ها همانند تولید اپلیکیشن، بازی های رایانه ای و محتوای دارای پتانسیل و ظرفیت های خوبی هستیم . حوزه محتوا در زمان تحریم برای ما فرصتی بزرگ برای صادرات و کسب درآمد از ورود به بازارهای خوب منطقه‌ای از جمله افغانستان و گرجستان است.

احمدیان درباره تدوین بسته تهیه حمایت از توسعه صادرات فاوا، گفت: در این سند راهکارها و راهبردهای حمایت از صادرات فاوا تاکید شده که برخی از مهمترین موارد آن احصا و ایجاد پایگاه داده کسب وکار ها و توانمندی های ملی موجود در بخش فاوا با رویکرد حمایت از تولید داخل، توسعه فرصت های سرمایه کذاری و پتانسیل حداقلی موجود در صادرات است. همچنین ایجاد پایانه‌های صادراتی موقت و نهادهای کارگزاری و ایجاد و مناسب سازی زیرساخت‌های بانکی از جمله سایر موارد راهبردی سند است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید